Ik heb een probleem: we hebben een aantal jonge paarden en hier gaan we sinds een aantal weken mee naar de les. Het inladen gaat nu al best goed, maar bij het uitladen stormen ze naar achteren. Het is niet zo dat ze tegen de stang achter hun aan gaan duwen, ze kunnen namelijk wel rusig wachten tot wij zeggen dat ze naar achter mogen, maar zodra ze naar achteren mogen stormen ze de trailer uit. Het is geen onwil, maar volgens mij zijn ze bang dat ze alleen gelaten worden zegmaar. Wie kan mij helpen, ik heb namelijk geen idee hoe ik dit moet oplossen.
Groetjes.
Waratje
Geplaatst: 21-12-12 21:33
Bij het oefenen zeker alleen geoefend op het de trailer ingaan en niet op het eruit gaan? Ook dat moet je ze netjes aanleren. Je laat het paard niet helemaal de trailer inlopen, maar je stopt op zo ongeveer elke positie en kiest dan of je dan weer naar voren gaat of juist naar achteren. Dus gewoon leren dat achterwaarts over de klep ook rustig stapje voor stapje kan.
idd, mijn oudste merrie had er ook een handje van mee. ik heb het opgelost door ze in het begin terug echt goed te begeleiden, dus ietwat druk op het halster houden, en ze gewoon een pasje per keer achteruit zetten (eerst oefenen op de grond) pasje achteruit - even rust - pasje achteruit - rust eventueel terug pasje vooruit, totdat ze wachten op jouw.
Simpel trucje maar waarschijnlijk niet het meest verantwoord qua leiderschap enz. Werkt wel super. Neem een wortel mee voor het uitladen, geef hem een stukje en laat duidelijk zien dat je de rest nog hebt. Dan willen ze vaak graag dicht bij je blijven i.p.v. van je weg te stormen Vervolgens loop je langzaam met je paard mee van de klep af en geeft tussendoor af en toe een stukje wortel.
Flo123
Geplaatst: 22-12-12 17:45
Zo'n probleem kost tijd en de juiste training. Ik heb laatst zo'n zelfde soort probleem opgelost. Mocht je interesse hebben, laadproblemen oplossen hoort bij mijn werk. Op mijn website kan je meer info vinden en referenties.
Hebben ook een merrie gehad die dit deed. Met voer was het probleem zo opgelost. De eerste paar keren steeds iets geven voor elke pas dat ze achteruit gaan. Dan langzaam afbouwen. Heeft prima gewerkt. Op laatst kreeg ze alleen nog wat als ze achter de klep stond en ook dat was zo afgebouwd.
Wat ook een goede oefening is om balkjes achteruit te laten lopen in de bak/paddock, zo leren ze wanneer ze achteruit lopen te voelen waar ze hun voeten kunnen plaatsen. En als je dan toch gaat oefenen kun je het beste met wat lekkers oefenen, dat als ze achter uit lopen je een biksje voor hun neus houd (maar het nog niet geeft) zo leren ze ook meteen hun hoofd laag te houden met achteruit lopen.. Handig voor de paarden die achteruit stormen en hun hoofd stoten in de paniek!
Voor de rest inderdaad gaan oefenen, halverwege de klep stoppen en terug achteruit zetten en dan steeds een stukje verder.