Jong paard op verplaatsing

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Jong paard op verplaatsing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 00:46

Hallo!
Mijn jongste is nu sinds eind augustus zadelmak en wordt regelmatig bereden, dat gaat allemaal goed en wel.
Vorige week zaterdag ben ik voor het eerst op verplaatsing met hem geweest, in het begin was het wat rondkijken, wat heel normaal is, een paar keer weggesprongen omdat een ander paard zich van iets had verschrokken, maar niets gebeurd, hij is echt heel braaf gebleven.
Vandaag ben ik opnieuw op verplaatsing geweest, op een andere plaats dan zaterdag natuurlijk. Naast die bak was er dus een gang waar de stallen waren, en als er een paard doorstapte hoorde je dat dus door heel de manège.. Nu was ik dus aan het instappen, weer aan het rond kijken, niets speciaals, tot er opeens een paard door kwam stappen. Voor ik het wist stond hij kaarsrecht omhoog en een seconde later zat hij met zijn hoofd tussen zijn benen te bokken, waarop ik dus gevallen ben.
Ik ben er erna wel terug opgekropen, maar heb nu toch wel een beetje stress om de volgende keer terug op verplaatsing te gaan.. Heeft iemand tips voor me hoe ik hem rustig kan houden, zelfs als er een ander paard komt doorgewandeld?
Of kortom, heeft iemand tips voor een jong paard op verplaatsing?

Anoniem

Re: Jong paard op verplaatsing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 18:33

Ik zou hem eerst meenemen naar waar hij wel braaf was. Lekker daar een paar keer rijden totdat hij daar ontspannen is en gewend is aan een andere baan en dan pas naar een andere plaats gaan. Waarschijnlijk kon hij het van de stress niet meer ontspannen en is daardoor ontploft. Kun je hem niet kwalijk nemen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 15:23

Je paard laten kijken in de vreemde omgeving. En daar ook de tijd voor nemen.
En juist nogmaal naar deze locatie gaan om te laten zien dat er niets engs is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 15:53

Dan ga je eerst een paar keer zonder te rijden. Je hoeft niet perse op je paard te zitten.