Aangezien er flink wat veranderingen aan zitten te komen omtrent de rijbewijzen (zo komt er ook een categorie B+ (code 96)) en worden de regels veranderd omtrent het rijbewijs BE. Nu is mij alleen nog niet echt duidelijk WAT er precies veranderd en hoe ik dit moet zien.
Bij het BE praten ze over 'gewicht overdragen' bedoelen ze hierbij dan letterlijk dat je bv. een deel van je lading uit de aanhangwagen overdraagt naar je auto? Of gaat het puur om het 'over' gewicht wat je hebt? Er zit na 19 januari dus sowieso een beperking op BE van 3500kg max massa van de aanhangwagen. Alleen is er daarvoor dus een uitzondering van een max van 7000kg van de combinatie.
Ze geven aan dat je het als volgt berekend: toegestane maximum massa van de personenauto - de massa in rijklare toestand van de personenauto = een bepaald gewicht. Het gewicht dat je dan 'overdraagt' mag niet meer zijn dan dit bepaalde gewicht.. (toegestane maximum last onder de koppeling). Overigens mag het gewicht over de ossen niet zwaarder zijn dan 3500kg (het gewicht wat niet word overgedragen).
Nu wil ik eigenlijk sowieso wel graag mijn BE halen, zodat ik zowel met trailer met daarin mijn paardje opstap kan maar ook i.v.m. mijn werk. Doe een bouwopleiding en het is toch wel heel makkelijk dat je dan gewoon voorzien bent van BE rijbewijs zodat je dus met aanhanger mag rijden. Alleen nu is mij dus gezegd wacht (i.v.m. die nieuwe regels) nog even tot na 19 januari dan ben je gunstiger uit. Maar zoals ik het nu lees is dit juist eigenlijk helemaal niet gunstiger? Immers wanneer je hem voor 19 jan haalt (en hem bij de gemeente 'ophaalt') dan zit je gewoon met de oude regels van dat je boven die 750kg mag trekken en je alleen rekening hoeft te houden met de auto die ervoor staat wat die max mag trekken, daar mag je niet overheen dus.
Plus ik las over dat B+ rijbewijs, dat word dus gewoon het 'nieuwe' BE eigenlijk (de versimpelde versie), je mag daarmee niet over de max. 3500kg totaal komen (max massa trekkend voertuig + max massa aanhangwagen mag niet meer zijn dan 3500, zoals die regel er nu al is voor het B dus). Hoe ik het dus begrijp mag je met je huidige B straks alleen nog maar aanhangwagens tot 750kg trekken, meer niet, daar moet je dan immers die B+ voor hebben. Voor het B+ rijbewijs moet je dan overigens wel weer een examen afleggen zoals die nu ook voor het BE is alleen mag je dan kiezen of je gaat voor B+ of BE..
Tis weer lekker duidelijk allemaal, ik snap er gewoon even niks meer van, wie kan het mij in jip en janneke taal uitleggen??
En is het nou inderdaad slimmer om nu nog ff snel zo'n dagcursus te doen of gewoon te wachten tot na 19 januari?

Nieuwe regels voor het rijbewijs | Rijksoverheid
Nieuwe regels voor het rijbewijs BE | Rijksoverheid
Factsheet veranderingen in rijbewijscategorie B | Riijksoverheid
Alvast bedankt!
dat is mijn gedachten ook dus snap ik niet waarom er een extra categorie bij komt
. Misschien dat die dan wel goedkoper gaat worden ofzo als de BE anders zou ik er inderdaad ook niet aan beginnen.