Veranderingen rijbewijs (B en BE)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Veranderingen rijbewijs (B en BE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 13:42

Hoi Hoi!

Aangezien er flink wat veranderingen aan zitten te komen omtrent de rijbewijzen (zo komt er ook een categorie B+ (code 96)) en worden de regels veranderd omtrent het rijbewijs BE. Nu is mij alleen nog niet echt duidelijk WAT er precies veranderd en hoe ik dit moet zien.

Bij het BE praten ze over 'gewicht overdragen' bedoelen ze hierbij dan letterlijk dat je bv. een deel van je lading uit de aanhangwagen overdraagt naar je auto? Of gaat het puur om het 'over' gewicht wat je hebt? Er zit na 19 januari dus sowieso een beperking op BE van 3500kg max massa van de aanhangwagen. Alleen is er daarvoor dus een uitzondering van een max van 7000kg van de combinatie.

Ze geven aan dat je het als volgt berekend: toegestane maximum massa van de personenauto - de massa in rijklare toestand van de personenauto = een bepaald gewicht. Het gewicht dat je dan 'overdraagt' mag niet meer zijn dan dit bepaalde gewicht.. (toegestane maximum last onder de koppeling). Overigens mag het gewicht over de ossen niet zwaarder zijn dan 3500kg (het gewicht wat niet word overgedragen).

Nu wil ik eigenlijk sowieso wel graag mijn BE halen, zodat ik zowel met trailer met daarin mijn paardje opstap kan maar ook i.v.m. mijn werk. Doe een bouwopleiding en het is toch wel heel makkelijk dat je dan gewoon voorzien bent van BE rijbewijs zodat je dus met aanhanger mag rijden. Alleen nu is mij dus gezegd wacht (i.v.m. die nieuwe regels) nog even tot na 19 januari dan ben je gunstiger uit. Maar zoals ik het nu lees is dit juist eigenlijk helemaal niet gunstiger? Immers wanneer je hem voor 19 jan haalt (en hem bij de gemeente 'ophaalt') dan zit je gewoon met de oude regels van dat je boven die 750kg mag trekken en je alleen rekening hoeft te houden met de auto die ervoor staat wat die max mag trekken, daar mag je niet overheen dus.

Plus ik las over dat B+ rijbewijs, dat word dus gewoon het 'nieuwe' BE eigenlijk (de versimpelde versie), je mag daarmee niet over de max. 3500kg totaal komen (max massa trekkend voertuig + max massa aanhangwagen mag niet meer zijn dan 3500, zoals die regel er nu al is voor het B dus). Hoe ik het dus begrijp mag je met je huidige B straks alleen nog maar aanhangwagens tot 750kg trekken, meer niet, daar moet je dan immers die B+ voor hebben. Voor het B+ rijbewijs moet je dan overigens wel weer een examen afleggen zoals die nu ook voor het BE is alleen mag je dan kiezen of je gaat voor B+ of BE.. :=

Tis weer lekker duidelijk allemaal, ik snap er gewoon even niks meer van, wie kan het mij in jip en janneke taal uitleggen??
En is het nou inderdaad slimmer om nu nog ff snel zo'n dagcursus te doen of gewoon te wachten tot na 19 januari? :=

Nieuwe regels voor het rijbewijs | Rijksoverheid
Nieuwe regels voor het rijbewijs BE | Rijksoverheid
Factsheet veranderingen in rijbewijscategorie B | Riijksoverheid

Alvast bedankt!

sjouk_L

Re: Veranderingen rijbewijs (B en BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:48

van heb be rijbewijs weet ik het niet precies. Maar met het b rijbewijs mag je straks met als nu een trailer rijden zolang de totale massa maar niet hoger is dan 3500kg. voor b+ wordt dit 4250 kg. het enige dat voor b vervalt is de eis dat de auto zwaarder moet zijn dan de trailer. wel moet dan gekeken worden naar wat en auto mag trekken. het b+rijbewijs schijn je middels het be examen te kunnen halen, waarna je het op het gemeentehuis om kan zetten naar b +, alleen waarom je dat zou doen is mij niet helemaal duidelijk

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:42

in dit topic staat ook veel info:

[TAO] Nieuwe regeling BE...Iets met bomen en een bos?

Voor de mensen die nog BE willen halen voor de nieuwe regeling hou er dan rekening mee dat de capaciteit BE examens bij het CBR momenteel beperkt is door de enorme stormloop op examens voor de nieuwe regeling ingaat.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:17

Als je nu BE haalt mag je meer massa rijden, dan na 19 januari. Of eigenlijk 18 januari rond 14 uur, want voor 19 januari moet het aangevraagd worden bij de gemeente. Die voorbeelden in http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... js-be.html , waarbij je dan C1 rijbewijs nodig hebt, mag nog wel met het oude BE-rijbewijs. Dus zo'n heerlijke amerikaanse trailer zal met het nieuwe BE niet meer mogen.
Ik heb vandaag BE gehaald, en het is inderdaad ontzettend druk bij het CBR vanwege de veranderende rijbewijzen. Met name is het druk voor het A-rijbewijs, maar ook voor het BE rijbewijs is het dringen geblazen. Kon vandaag niet eens meer de auto met aanhanger parkeren bij het CBR toen ik terug kwam van het examen, die plaatsen stonden bomvol van de examenkandidaten die net terug kwamen en die van het uur na mij.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:23

Citaat:
De nieuwe rijbewijscategorie B+ (code 96) geldt voor personenauto's met een aanhangwagen zwaarder dan 750 kilogram (kg) en een totaalgewicht tussen de 3.500 kg en 4.250 kg.

Het totale gewicht van de auto(inclusief lading) plus het totaal gewicht van de aanhanger(inclusief lading) zit samen tussen de 3500 en 4250 kg

Citaat:
Het maximale gewicht van een aanhanger of oplegger bij rijbewijscategorie BE is beperkt tot 3.500 kg. Het maximale gewicht van de aanhangwagen of oplegger mag alleen onder bepaalde voorwaarden zwaarder zijn dan 3.500 kg.

Dus dan mag de auto een aanhanger van 3500 kg trekken en komt dus over het algemeen boven de genoemde gewichtsklasse van B+ uit aangezien de auto's die 3500 kg mogen trekken al gauw rond de 2200 kilo wegen. Die voorwaarden voor zwaarder zijn dan 3500 kg:
Citaat:
Voor opleggers of middenasaanhangwagens is hierop wel een uitzondering mogelijk. Bij deze voertuigen kan namelijk gewicht worden overgedragen op het trekkend voertuig. In dat geval mag de combinatie zwaarder wegen dan 7000 kg. Bij andere soorten aanhangwagens (dan opleggers of middenasaanhangwagens) is het niet toegestaan gewicht over te dragen.

‘Overdragen’ betekent dat via de trekhaak (of andere gebruikte wijze van koppeling) een deel van het gewicht van de oplegger of middenasaanhangwagen door de personenauto wordt gedragen. Er zijn hierbij 2 eisen:

1.Met het gewicht dat wordt overgedragen mag de personenauto niet zwaarder worden dan 3500 kg. Dat wordt als volgt berekend: de toegestane maximum massa van de personenauto (wat de personenauto volgens het kentekenbewijs mag wegen) - de massa in rijklare toestand van de personenauto (hoeveel de personenauto werkelijk weegt wanneer u erin zit en de oplegger of middenasaanhangwagen trekt) = een bepaald gewicht. Het gewicht dat wordt overgedragen (de toegestane maximum last onder de koppeling) mag niet hoger zijn dan dit bepaalde gewicht.

2.En het gewicht op de assen van de oplegger of middenasaanhangwagen mag niet zwaarder zijn dan 3500 kg. Het gaat hier om het gewicht dat niet op de personenauto wordt overgedragen. Overschrijdt u met uw voertuig met oplegger of middenasaanhangwagen deze eisen? Dan moet u in het bezit zijn van een rijbewijs C1E.

Edit: één en ander veranderd.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 20-12-12 19:39, in het totaal 5 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:26

daffie1986 schreef:
BE blijft gewoon hetzelfde alleen mag je met meer kilo's gaan rijden.

minder :)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:37

Polly schreef:
daffie1986 schreef:
BE blijft gewoon hetzelfde alleen mag je met meer kilo's gaan rijden.

minder :)

Met BE mag je met meer kilo's rijden als B+, nu en straks en dus ook de featherlite en BE_truck plus opleggers in sommige gevallen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:11

B+ bestaat nu nog niet en is een beetje een zinloze tussenstap waar iemand met gezond verstand niet voor gaat kiezen.

Combi BE mag na 19 januari niet zwaarder zijn dan 7,5 ton, daarboven is C1E vereist. Dus vooral de mensen die met de zware combi's rijden doen er goed aan het papiertje te halen voor 19 januari.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:24

Polly schreef:
B+ bestaat nu nog niet en is een beetje een zinloze tussenstap waar iemand met gezond verstand niet voor gaat kiezen..

:D dat is mijn gedachten ook dus snap ik niet waarom er een extra categorie bij komt :o? . Misschien dat die dan wel goedkoper gaat worden ofzo als de BE anders zou ik er inderdaad ook niet aan beginnen.

Polly schreef:
Combi BE mag na 19 januari niet zwaarder zijn dan 7,5 ton, daarboven is C1E vereist. Dus vooral de mensen die met de zware combi's rijden doen er goed aan het papiertje te halen voor 19 januari.

Je hebt inderdaad gelijk, ik dacht dat ik naar de oude regels zat te kijken want ik meen me te herinneren dat iemand met een C-rijbewijs altijd riep dat bepaalde combi's volgens haar niet gereden mochten worden met BE want was zwaarder dan 7000 kg. Maar net dus de huidige regels gevonden en daarin staat inderdaad dat je "alles mag trekken, zolang je auto maar niet meer als 3500 kg weegt inclusief laadvermogen".

Vraag ik me echter wel af, hoe gaan ze nu straks zien dat ik het oude rijbewijs BE heb? Krijgen die agenten die datum ingeprent op school ofzo? Wat ben ik blij dat ik 'm alweer bijna een jaar heb.

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:31

Dus even kort samen gevat. Ik ben 19, heb een rijbewijs, mijn vader heeft een auto van ong 1700kg. Paard weegt 800? Wat weegt een gem. Trailer? Dan zou ik dus met B rijbewijs moge rijden mits traile niet meer weegt dan 1000 kg zodat het samen 3500 is.. Of zit ik nu totaal fout?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:38

B-rijbewijs tot 19 Januari:
Citaat:
• Een motorrijtuig besturen van maximaal 3500 kg dat geschikt is voor het vervoer van maximaal 8 personen (uzelf niet meegerekend).
• Een aanhangwagen of oplegger tot maximaal 750 kg achter uw auto voorttrekken.
• Een aanhangwagen of oplegger met een gewicht van meer dan 750 kg achter uw auto voorttrekken.
Alleen als het maximaal toegestane gewicht van beide voertuigen samen niet meer is dan 3500 kg. De aanhangwagen of oplegger mag niet meer wegen dan de ledige massa van de trekkende auto. Dit is de massa van het voertuig zonder lading, bestuurder en andere inzittenden.

De laatste is dus de welbekende formule om nu nog met een B-rijbewijs een trailer te mogen trekken.

Daarna:
Citaat:
• Een motorrijtuig besturen van maximaal 3500 kg dat geschikt is voor het vervoer van maximaal 8 personen (uzelf niet meegerekend).
• Een aanhangwagen of oplegger tot maximaal 750 kg achter uw auto voorttrekken.
• Een aanhangwagen of oplegger met een gewicht van meer dan 750 kg achter uw auto voorttrekken.
Alleen als het gewicht van beide voertuigen samen niet meer is dan 3500 kg. De aanhangwagen of oplegger mag wel meer wegen dan de ledige massa van de trekkende auto. Uit het kentekenbewijs van de auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken.

Nu kijken ze nog naar het ledige gewicht van de auto en die moet nu nog hoger zijn dan het gewicht van de aanhanger, dat mag straks dus wel als de auto dit mag trekken en dan nog onder 3500 kg blijft. Maar als de auto van jouw vader het mag trekken dan mag je trailer plus laadvermogen van 1800 kg er achter hangen.

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:47

He wat vet. Dat betekend dus dat je vanaf 19januari sus gewoon met 1 paards trailer mag rijde.. Hij trekt nu al 2 paards traile maar me vader heeft BE.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:54

sophie1818 schreef:
He wat vet. Dat betekend dus dat je vanaf 19januari sus gewoon met 1 paards trailer mag rijde.. Hij trekt nu al 2 paards traile maar me vader heeft BE.

Zou ik dan wel kiezen voor een 1,5 i.p.v. een 1 paards.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:06

daffie1986 schreef:
Polly schreef:
B+ bestaat nu nog niet en is een beetje een zinloze tussenstap waar iemand met gezond verstand niet voor gaat kiezen..

:D dat is mijn gedachten ook dus snap ik niet waarom er een extra categorie bij komt :o? . Misschien dat die dan wel goedkoper gaat worden ofzo als de BE anders zou ik er inderdaad ook niet aan beginnen.

Nee, is precies dezelfde opleiding en hetzelfde examen als BE.
Reden voor deze verandering is de nieuwe Europese regelgeving. Europa geeft het aantal rijbewijscategorieën aan en de afzonderlijke landen mogen zelf invullen hoe ze dit doen. NL kiest ervoor om de opleiding voor B+ en BE gelijk te trekken en dus zal er geen verschil zijn in opleiding en examen en alleen de minder slimme mensen zullen kiezen voor B+
Lang leve Europa. :+

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 22:14

Het is weer lekker geregeld, ik weet wel dat ik mijn ouders nog even lief ga aankijken en hopen dat ik voor 19 januari op kan. Heb ik het iig geprobeerd mocht ik hem niet halen. ;)

Heb het in elk geval dus goed begrepen en het is voor mij dus een stuk gunstiger om het vóór 19 jan te doen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 15:35

Hou er dan rekening mee dat uiterlijk op of misschien zelfs wel voor 19 januari aangevraagd moet zijn. Zodra je je E haalt, wordt dit aan het gemeentehuis doorgegeven en je kan de dag erna vanaf 9 uur je rijbewijs aanvragen. Die datum komt ook op je rijbewijs.

19 januari is een zaterdag. Dan is het gemeentehuis dicht, dus de 18de examen doen kan niet. Je moet op of voor 17 januari examen doen. Veel rijscholen (en zeker de goede) zitten vol: ik ben half november gaan zoeken en had dat probleem toen ook al. Uiteindelijk 12-12 examen gedaan en geslaagd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:57

Hilli schreef:
Hou er dan rekening mee dat uiterlijk op of misschien zelfs wel voor 19 januari aangevraagd moet zijn. Zodra je je E haalt, wordt dit aan het gemeentehuis doorgegeven en je kan de dag erna vanaf 9 uur je rijbewijs aanvragen. Die datum komt ook op je rijbewijs.

19 januari is een zaterdag. Dan is het gemeentehuis dicht, dus de 18de examen doen kan niet. Je moet op of voor 17 januari examen doen. Veel rijscholen (en zeker de goede) zitten vol: ik ben half november gaan zoeken en had dat probleem toen ook al. Uiteindelijk 12-12 examen gedaan en geslaagd.

Je kan je rijbewijs gewoon dezelfde dag aanvragen. Al zijn er in veel plaatsen lange wachttijden dus succes :P

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:59

In mijn geval kon het niet, gegevens werden digitaal doorgegeven aan de gemeente. Dus vraag het wel na voor je je rijk rekent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:10

Een uur nadat ik geslaagd was voor m'n rijbewijs ging ik 'm aanvragen, maar om safe te zitten moet je 3-4 uur rekenen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:22

_Marinke_ schreef:
Het is weer lekker geregeld, ik weet wel dat ik mijn ouders nog even lief ga aankijken en hopen dat ik voor 19 januari op kan. Heb ik het iig geprobeerd mocht ik hem niet halen. ;)

Heb het in elk geval dus goed begrepen en het is voor mij dus een stuk gunstiger om het vóór 19 jan te doen.

Strikt genomen veranderd er voor de B-E bezitters niet zoveel, ook niet als je na 19-01 je B-E haalt.

Het enige verschil zit 'm in de restrictie van 3500kg aanhanger, maar maak je daar niet al te druk over; boven 3500kg TMM van een aanhanger, gelden er opeens een heleboel andere regels en worden er veel hogere eisen gesteld, zoals autonome remsystemen, APK-plicht en RDW-goedkeuring van de specifieke combi van auto en aanhanger.

Er schijnt echter vooralsnog een adder onder het gras te zitten in de vorm van het feit dat je na 19-01 mag kiezen tussen B+ en B-E. Ben hiervoor op je hoede en laat je niet in de val lokken, zoals ze dat ook deden met de invoering van het Europeese rijbewijs! Stukje suggestieve vraagstelling; je bent gewaarschuwd......

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 23:18

Anthea schreef:
Een uur nadat ik geslaagd was voor m'n rijbewijs ging ik 'm aanvragen, maar om safe te zitten moet je 3-4 uur rekenen.

meestal moet je idd op een uurtje of 3-4 rekenen, tel daarbij op dat de meeste gemeentehuizen op vrijdagmiddag dicht zijn dan heb je er dus nog niks aan.