Opeens bokken.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Opeens bokken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 22:33

Hee,

Na 3 à 4 jaar het zelfde paard rijden, die nooit wat verkeerd deed behalve veel te snel lopen, begint deze opeens 'gebreken' te krijgen...
Word sinds kort (vaker pogingen gedaan, hield ik een of twee maanden vol en dan stopte ik weer) veel verzameld gereden, niet meer sprinten zoals de voorafgaande jaren. Zadel paste nooit dus paard gebruikte de rug nooit goed, sinds kort gestopt met gebruiken van het zadel, als gereden werd was het op een bareback pad of met voltigesingel, en nog maar zo'n 2 keer per week max, wat eerst toch 7 dagen per week waren.
Paard word sinds 2 weken af en toe vanaf de grond rechtgericht, kent al langere tijd stijgeren op comando maar pas sinds kort heel ge(con)centreerd, zittend, met ruggebruik... Ook loopt ze sinds kort 2 keer per week in de les als beginnerspony, wandelpony gezien ik niet veel tijd heb. Verder is er niks veranderd qua training, maar vandaag onder het rijden begon ze opeens vies te bokken als ik een tik gaf, echt eerst voren omhoog en dan behoorlijk hoog trappen. Dit deed ze vorige week ook maar niet hoog, gewoon effe bang maken.
Help, zadel van vandaag was anders dan haar eigen, een goed passend dressuurzadel, voor derest niks anders, zelfde omgeving zelfde hoofdstel... :')

Kan het zijn dat ze nu gewoon door het rechtrichten beter in de rug is, waardoor ze nu KAN weren? Of dat ze vorige week opeens het bokken heeft uitgevonden?

Osteopaat komt er binnenkort bij :)

Anoniem

Re: Opeens bokken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:36

Ik denk dat het bokken ligt aan het zadel, waarschijnlijk ligt het zadel niet goed, of past het niet, maar wat voor zadel gebruik je nu dan? Je reed toch met bareback pad of een voltige singel of lees ik ergens overheen? Ik snap je verhaal niet 100 %

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 22:41

Ik reed eerst met een slecht passend zadel, paard zat altijd compleet vast in de rug (slecht passend zadel, 7 dagen per week slecht trainen en een uiteengevallen paard) waarna ik haar ging rijden met barebackpad of voltige singel zodat haar rug geen last meer had van het foute zadel. Ondertussen het stijgeren, longeren, rechtrichten, 'manegelessen' ...

Vandaag reed ik met een goed passend ainsley zadel, dus daar zal het niet aan liggen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:43

Misschien heeft je paard dan nog last van de rug van het oude zadel, dat het langzamerhand pijn gaat doen als er druk op haar rug staat? Misschien even DA bellen?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 22:47

Lijkt me een beetje sterk toch, zadel is al weken niet meer gebruikt, wel gewicht erna op haar rug gehad en dat was nooit een probleem...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:48

Het kan zo zijn, als het paard zijn rug een beetje belast is, en er rijden steeds weer mensen op, kan het zijn dat ze langzamer hand pijn krijgt, ik zou toch een DA laten kijken..

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:50

xSlvna schreef:
Lijkt me een beetje sterk toch, zadel is al weken niet meer gebruikt, wel gewicht erna op haar rug gehad en dat was nooit een probleem...

Een slecht passend zadel kan veel schade aanrichten. Een masseur of een osteopaat lijkt me geen overbodige luxe.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 22:54

Die 2 stonden inderdaad al op de 'to-do list' :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 11:34

Ze kan inderdaad nog steeds last hebben van de gevolgen van een slecht passend zadel.

xSlvna schreef:
Vandaag reed ik met een goed passend ainsley zadel, dus daar zal het niet aan liggen :)

Wie heeft bepaald dat dat zadel goed past?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 11:43

Als je een tijd met een niet passend zadel hebt gereden, verdwijnen de rugklachten echt niet door een ander zadel erop te leggen. Daar moet eerst een osteo bij, wat je dus ook al gaat doen. Als de pijn uit het lijf is, pas daarna heb je wat aan je goede zadel.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:32

Ben het eens met antje_vip. Door een slecht passend zadel zijn er waarschijnlijk veel blokkades ontstaan, die verdwijnen niet door een goed passend zadel, die moeten verwijderd worden door een osteopaat.
Nadat de osteopaat is geweest kan ze nog wel een tijdje moeilijk zijn, dat kan komen doordat ze de link rijden -> pijn heeft gelegd. Dit zal tijd kosten. Tijd is hierin een heler.
Verder, zodra je paard gezond is en jij hem fatsoenlijk rijdt heeft hij/zij geen reden om moeilijk te zijn, dus als je paard dan iets flikt wat gevaarlijk kan aflopen moet jij altijd degene zijn die 'wint'. Degene die de laatste tik uitdeelt. Dit klinkt misschien een beetje cru, maar als je paard gezond is en niks heeft om over te zeuren heeft het ook geen recht om jou in een gevaarlijke situatie te laten belanden.
Wat goed trouwens dat je bezig bent met rechtrichten aan de hand! Hier is ook een topic van. http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=122&t=1673410
Misschien dat je daar eens een kijkje kan nemen, daar staat veel nuttige informatie in.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 00:06

Ze loopt ook (sinds ik heel onintensief, gewoon de makkelijkste oefeningen) opeens over de rug, niet alle passen, maar toch wel een aantal passen als ze haar hoofd na onder heeft, dan voel ik opeens zijn achterbeen ondertreden (doet ze altijd al, nu dragender dan stuwend) en de rug optillen, heel fijn gevoel na 4 jaar.

Maar is het niet raar dat ze pas bokt als ik een tik verkoop (als ze niet op tempo wil lopen, voren zit te stangen...) en dan weer tempo maakt? Daarom mijn vraag van is het omdat ze zich goed voelt en nu wel KAN bokken (wat ze eerst niet kon...?)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 08:47

Voren zit te stangen? Jij vraagt iets van je paard, zij doet het niet/kan het niet, jij geeft een klap na, zij uit haar ongenoegen & doet dan toch maar wat je van haar vraagt om te voorkomen dat ze nog een klap geeft.
Als je haar nog nergens voor hebt laten behandelen kan ik echt geen enkel begrip voor jouw denkwijze opbrengen :?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:05

Het paard loopt dus al niet lekker op het tempo? Dan zou ik toch ook zeggen dat het haar ergens niet lekker zit.

Zij geeft dus aan niet fijn te kunnen lopen, jij geeft een tik, paard protesteert maar luistert wel naar de correctie.

Het kan zijn dat het paard last heeft gekregen op een plek waar jij zelf niet zit, maar het zadel wel. Dat zou dan ook verklaren waarom ze hier geen last van had toen jij zonder zadel reed, maar nu je met zadel rijdt wel. (Ook al past dit zadel, het drukt dan wel op een pijnlijke plek)

In jouw geval zal ik toch even de komst van de osteopaat afwachten en tot die tijd even verder met rechtrichten.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 01:12

Doubtless schreef:
Voren zit te stangen? Jij vraagt iets van je paard, zij doet het niet/kan het niet, jij geeft een klap na, zij uit haar ongenoegen & doet dan toch maar wat je van haar vraagt om te voorkomen dat ze nog een klap geeft.
Als je haar nog nergens voor hebt laten behandelen kan ik echt geen enkel begrip voor jouw denkwijze opbrengen :?

Sorry wat? Ik ken mijn pony na 4 jaar denk ik wel genoeg om te weten wanneer ze iets niet kan, iets haar pijn doet of ze iets gewoon niet wil doen. Bit vastpakken om zo erna er van door te gaan in haar tempo ed... Ik vraag geen lastige dingen van haar, dus mag wel verwachten dat ze gewoon loopt zonder te klieren? Is me trouwens opgevallen vandaag (weer gereden) dat ze in de rijhal en in de buitenbak niet irriteerd, alleen op uitrit (dus ook het bokken). In de bak loopt ze gewoon haar rondjes, zelfs als ik lastiger ga vragen of haar wat activeer met de zweep (nee ik sla niet, ik tik.) is er niks aan de hand.

Sassol, bedankt, is ook indd het beste wat ik kan doen, rechtrichten en vanaf de grond verderwerken tot de osteo is geweest :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:32

xSlvna schreef:
Doubtless schreef:

Sorry wat? Ik ken mijn pony na 4 jaar denk ik wel genoeg om te weten wanneer ze iets niet kan, iets haar pijn doet of ze iets gewoon niet wil doen. Bit vastpakken om zo erna er van door te gaan in haar tempo ed... Ik vraag geen lastige dingen van haar, dus mag wel verwachten dat ze gewoon loopt zonder te klieren? Is me trouwens opgevallen vandaag (weer gereden) dat ze in de rijhal en in de buitenbak niet irriteerd, alleen op uitrit (dus ook het bokken). In de bak loopt ze gewoon haar rondjes, zelfs als ik lastiger ga vragen of haar wat activeer met de zweep (nee ik sla niet, ik tik.) is er niks aan de hand.

Sassol, bedankt, is ook indd het beste wat ik kan doen, rechtrichten en vanaf de grond verderwerken tot de osteo is geweest :)

Een paard kliert niet. Paarden die in de mens zijn ogen "klieren", geven juist aan dat het ergens last van heeft. Wat voor jou iets heel simpels kan zijn qua oefening, kan voor dat beestje wel een hele opgave zijn. Ik heb het zelf dit jaar nog meegemaakt met een paard dat ik trainde. Ik voelde aan dat het niet goed zat, want de meest simpele opdracht gaf verzet. De omgeving vond dat ik te zacht voor haar was en dat ik haar aan moest pakken, maar ik was ervan overtuigd dat er iets niet in orde was. Om een heel verhaal te besparen: ze is inmiddels geslacht, omdat ze inderdaad een rugprobleem had. Dat wilde de eigenaar toen niet erkennen. Het was de VA die hem ervan moest overtuigen dat ik gelijk had. De eigenaar "kende" het paard al 15 jaar...