Angst ? Trailer ? TIA ? of toch wat anders....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wishper

Angst ? Trailer ? TIA ? of toch wat anders....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 19:57

Een aantal weken geleden zou ik met een vriendin en mijn twee paarden naar de drunense duinen gaan voor een lang weekend. Super leuk natuurlijk, wilde dat al een aantal jaar.
Alle spullen gepakt, twee auto's helemaal vol haha. Nu alleen de paarden nog inladen.. ( hadden hiervoor nog niet samen in 1 trailer gestaan, wel beide apart met een ander paard erbij).

Eerst mijn mega brave tinker merrie van 16. Super braaf paard, zet geen stap verkeerd! Dus het leek mij het beste haar eerst in te laden. Ze liep een beetje twijfelend de trailer op maar verder ging het prima, wel had ze ineens wat diaree.
Toen ze vast stond was ze lekker aan het peuzelen van haar hooi.. en gingen we mijn andere paard halen om in te laden.

Toen we aan kwamen lopen met mijn andere paard keek mijn tinker om maar bleef rustig. Het tweede paard ging ook heel braaf meteen de trailer in, er was niets aan de hand. Ik heb de ijzeren balk achter hem vast gemaakt, en iemand anders heeft hem voor vast gezet.

Ineens zien we dat mijn tinker door 1 voorbeen heen zakt! Iemand van ons probeert haar overeind te krijgen maar dit lukt niet. Er is verder niets aan haar te zien! Ze zakt steeds verder weg en gaat liggen in de trailer. Hierdoor duwt ze de hele trailer kapot waardoor mijn andere paard het tussenschot naar hem toe kreeg..

Ik heb zo snel mogelijk geroepen dat de paarden los gemaakt moesten worden en heb mijn tweede paard uit de trailer gekregen. Mijn tinker stond even later op en draafde over de weg, waarna we haar hebben kunnen vangen.

We hebben meteen de paarden helemaal na gekeken. Beide niet kreupel en geen wonden ( op een klein wondje bij mijn tinker na).
Mijn tinker reageerde niet anders op aanrakingen en haar reflexen waren normaal. Ze is ook beslist niet kreupel geweest, niets te zien aan het been !Natuurlijk zijn we niet meer naar de duinen geweest, de trailer is ook helemaal stuk.

Ik ben enorm geschrokken en weet niet of ik ooit nog met een trailer weg durf. ;( Maar waar ik me vooral druk om maak... Hoe heeft dit kunnen gebeuren ? Is onze trailer niet goed ? Heeft mijn tinker een TIA gehad ? Was het angst ?

Wij weten het niet... heeft iemand van jullie ooit iets soortgelijks meegemaakt ?

Caira

Re: Angst ? Trailer ? TIA ? of toch wat anders....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:07

Ik denk een faint reactie, waarschijnlijk zat ze eerder al in de freeze maar viel dat bij je brave tinker niet op. En ja ik heb het vaker meegemaakt bij angstige paarden.

Wishper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 08:20

Bedankt voor je reactie ! Kan ik hier iets aan doen ? Haar voortaan niet meer met een ander paard in een trailer zetten ?

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:09

PP >> OPG

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:26

Nee gewoon een degelijke training geven.
Jouw tinker is zo braaf van zichzelf dat veel mensen niet de noodzaak inzien om echt te gaan trainen, en dan krijg je natuurlijk af en toe zo'n dingen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:01

het andere paard was onbekend voor haar he?
zou ook heel goed en reactie kunnen zijn geweest op het andere paard.
de tinker kon niet weg doordat het ingesloten was door de trailer en ging daarom misschien wel liggen.
zou er niet al te zwaar over gaan denken,even kijken hoe beide paarden gewoon zo op elkaar reageren??

en het kan nog simpeler...misschie n had je tinker gewoon de neiging om te gaan liggen, gewoon liggen en verder niks.
weet niet of het van de weide kwam, of uit een stal,misschien wilde het rollen?

denk dat je niet meteen allerlei erge enge dingen moet gaan denken,het kan ook heel simpel zijn :j
en ik heb het wel vaker gezien dat paarden gingen liggen in een trailer

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 00:01

Ik zou een keer oefenen met de tinker alleen en tussenschot opzij of eruit, kijken hoe ze reageert...
als dat een paar keer goed gaat kun je het weer een keer proberen met het andere paard ernaast, kijken wat er dan gebeurt...

Wishper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 13:51

Het zijn beide mijn paarden, staan altijd bij elkaar !
Mijn tinker heeft voordat ze de trailer in ging buiten gestaan, kan me niet voorstellen dat ze lekker even ging liggen.. het was heel vreemd !

Bedankt voor de reacties :-) Ik ben wel echt geschrokken hoor..