Onverwachts van stal weggegaan, maar 1,5 maand vooruit bet.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Onverwachts van stal weggegaan, maar 1,5 maand vooruit bet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 16:39

2 maanden geleden ben ik naar een nieuwe stalling verhuist, helaas werd mijn pony hier ziek. Ik heb haar afgelopen weekend weer terug verhuist naar haar oude stal en ze knapt gelukkig alweer erg op.
Nu heb ik de vorige stal vooruitbetaald voor heel december, en 1 maand borg, die je normaal gesproken dus "terug verdiend" doordat je de laatste maand gratis mag staan op moment dat je besluit weg te gaan.

Echter doordat mijn pony met de dag verslechterde heb ik besloten haar direct te verhuizen afgelopen weekend. Ik ben hiermee dus een halve maand stalgeld en een hele maand borg kwijt. Tevens heb ik de hele maand december geen kuilgras gebruikt en zelf hooi gekocht.

Nu snap ik dat je normaal gesproken als je plotseling weggaat je halve maand en maand borg kwijt bent, echter had ik weinig keus vanwege de gezondheid van mijn pony en heb dus niet de kans gehad mijn geld eruit te krijgen. Ik ga dus in overleg met de staleigenaar of ik dit terug kan krijgen.

Nu zag ik op marktplaats dat hij de stal alweer opnieuw te huur aanbied, en vroeg ik mij af, ik heb toch betaald tot 1 februari voor deze stal, dan mag hij deze toch niet zomaar verhuren?

Ik vroeg me af hoe dit zit, zodat ik even wat sterker sta mocht hij niks terug willen geven en de stal verhuurt.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Onverwachts van stal weggegaan, maar 1,5 maand vooruit bet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 16:46

ben je in overleg met de staleigenaar weggegaan, heb je hem de kans gegeven om dingen te veranderen waardoor je wel kon blijven? Of heb je gewoon je spulletjes gepakt, opgezegd en ben je vertrokken.

Ik denk dat de manier waarop je weg bent gegaan wel uitmaakt in hoe je dit kan en moet oplossen. Heb je hem al gevraagd naar zijn standpunt en of er mogelijkheden zijn om de borg terug te krijgen?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 16:49

Het hele verhaal gooi ik hier niet neer maar ik ben wel normaal weggegaan, wel plotseling, omdat mijn pony zo hard achteruit ging en na wat onderzoeken de beste stap leek om te gaan kijken hoe ze het op de oude stal doet, of ze daar zou opknappen voor we verder onderzoek gingen doen.
Ik heb hem gevraagd per mail en nog geen reactie gehad, zo kan hij er ook even rustig over nadenken. Zag nu de stal weer te huur staan en dat verbaasde mij nogal, dat ik hem even op willen bellen hoe en wat. Ik wilde eerst even uitzoeken hoe dit "officieel" eigenlijk zit. :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 16:52

Ik zou de ruimte ook meteen weer aanbieden, neem aan dat jij niet meer terugkomt en als iemand er van moet leven is het fijn als de stallen weer gevuld zijn. Nieuwe klanten hebben toch ook op de oude stal vaak weer een maand opzegtermijn, box is meestal niet van de ene op de andere dag gevuld.

Ik bedoelde het ook niet dat je je hele hebben en houwen hier neer moet gooien maar denk er zelf even over na, dan kan je wel nagaan of het realistisch is om je geld terug te vragen.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 16:55

tja wat ik zeg, normaal gesproken snap ik dat je het kwijt bent, als ik de kans had gehad had ik gebleven en was ik al dat geld niet kwijt geweest. De gezondheid van mijn pony gaat voor.

Maar normaal gesproken mag de verhuurde de stal dus weer verhuren ondanks dat ik ervoor betaald heb en het eigenlijk mijn stal nog is, ondanks dat mijn pony er niet in staat?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:00

Ik denk dat je het verste komt in een goed gesprek, want volgens mij heb je wettelijk weinig recht op je geld terug. Je hebt een maand opzegtermijn (als je per maand betaalde en als er niks anders is afgesproken).

Het is misschien niet netjes dat de staleigenaar de stal alweer te huur zet, maar voor er iemand in staat, kan het wel februari zijn. Ik denk inderdaad dat jij zolang te betaald hebt terug zou moeten kunnen keren naar de stal, maar in de praktijk gaat dat toch niet gebeuren. Dus dan kan de staleigenaar beter zo snel mogelijk op zoek gaan naar een nieuwe huurder.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 17:02

Een maand opzegtermijn in de zin van een maand borg, als ik dus nu opzeg, mag ik 1 maand gratis blijven staan. Nu ik erover nadenk betekent dat dus dat ik tot half januari "gratis" mag staan en 2 weken terug zou moeten krijgen. Zal mijn contract er eens op nalezen :)

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:03

ik vind wel dat je een punt hebt,want je mag vind ik nog steeds wel van de zadelkast(als die erbij inbegrepen zat) en de box gebruik maken,al staat er geen pony in...
Wie weet heb je nog niet alles opgehaald,dan vind ik persoonlijk best dat je daar nog recht op hebt om dat aan het einde van je "contract: op te halen.

Wie weet adverteert de pensionhouder gewoon alvast ,zodat mensen bijv, volgende maand in jouw box kunnen en hij niet met een lege box komt te staan.

ik hoop dat de stalhouder begrijpt waarom je wel weg moest en je een kleine tegemoetkoming kan geven.
Beterschap voor je paardje trouwens :(:)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:04

Ja maar het is niet zo dat als je een goede reden hebt om direct te vertrekken, dat het dan anders zit met betalen dan anders. Verder: jij betaalt wel voor de stal maar hebt zelf te kennen gegeven dat je er geen gebruik meer van maakt en definitief vertrekt. Waarom zou de stalhouder er dan niet iemand anders zijn paard in mogen zetten?

LalaVita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:05

Ik zou het gewoon even aan hem vragen. Misschien kunnen jullie wel een regeling treffen dat mocht hij de stal eerder verhuren dan tot wanneer jij betaald hebt, dat je dan een deel terug krijg. Zodat hij er niet dubbel op verdient..

Dat zou ik wel zo netjes vinden.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:11

Bij mij in de regio is het zo dat als je half in de maand ergens vertrekt je dan de rest van de stalling terug kan vragen.
Ik weet niet hoe dat bij jou is.

En wat betreft de borg, waar is die borg voor? Borg is toch meestal een soort van onderpand voor schades of iets? Als de stalhouder die borg niet heeft hoeven gebruiken voor iets wat jij bijvoorbeeld stuk gemaakt hebt, dan hoor je dat dus wel terug te krijgen.

Maar ik vermoed dat jij de borg verward met 1 maand vooruit betalen.

Als jij daar gewoon normaal vertrokken bent kan je toch wel even een normaal gesprek met de stalhouder hebben erover?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:11

Ik heb dit ook eens aan de hand gehad. Alleen geen borgmaand. Ik was verhuisd en paard moest na 2 weken naar de kliniek om vervolgens niet meer terug te mogen naar die stal. Netjes met de stalhouder overlegd en kreeg ook 2 weken stalling terug, ondanks dat dat van mij niet nodig was daar hij ook niks aan de situatie kon doen. Maar ik betaalde gewoon begin van de maand voor die maand.

De meeste staleigenaren snappen best dat je soms per direct weg moet in het belang van je dier. In goed overleg is er denk ik best wat te regelen. Succes met je pony!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 17:16

Bedankt voor jullie reacties!
De borg is inderdaad 1 maand vooruit, in plaats van een maand opzegtermijn betaal je vooraf 1 maand borg en heb je dus de keus de laatste maand gratis te staan of per direct weg te gaan en geen borg meer terug te krijgen, zo heb je dus alsnog je maand opzegtermijn betaald.

Zo te horen sta ik wettelijk gezien nergens :D Vanavond een belletje wagen, hopelijk komen we er netjes uit! Hoef ook gerust niet alles terug, maar een deel zou fijn wezen :)

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:22

anne_bento schreef:
Bedankt voor jullie reacties!
De borg is inderdaad 1 maand vooruit, in plaats van een maand opzegtermijn betaal je vooraf 1 maand borg en heb je dus de keus de laatste maand gratis te staan of per direct weg te gaan en geen borg meer terug te krijgen, zo heb je dus alsnog je maand opzegtermijn betaald.

Maar hier zeg je het toch eigenlijk zelf al? Jij moest ook per direct weg, dus heb je geen recht op je borg. Ook al is het nu omwille van de gezondheid van je pony, per direct is per direct.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 17:41

Ja klopt, het is meer dat ik denk, onder deze omstandigheden zou toch uitzondering mogelijk moeten zijn, ik heb immers naar mijn idee niet de kans gehad de borg eruit te halen vanwege de gezondheid van mijn pony...
Daarentegen snap ik het vanuit de staleigenaar zijn oogpunt ook mocht hij niks terug willen geven.

Mijn vraag was meer of het wettelijk gezien mag dat hij de stal alweer verhuurd terwijl ik hem eigenlijk heb betaald tot februari.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:45

er staat toch nog niemand in?
Normaal gezien zou iemand nu kunnen beslissen dat ze daar op stal willen staan, zeggen eigen stal (met maand opzegtermijn) op en kunnen per 1 februari verhuizen naar jouw oude box...

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 09:21

Ik snap het hoor :) Maar gewoon overleggen inderdaad met je staleigenaar, als je gewoon een net gesprek aangaat moet er vast iets te regelen zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:16

Adverteren wil niet zeggen dat de stal gelijk bezet is. er moeten eerst mensen interesse hebben, vervolgens moeten ze afspreken om te komen kijken en soms twee keer, en als ze dan willen komen hebben mensen vaak nog een opzegtermijn. Ik reserveer de plek nu ook al dik een maand voor twee paarden (met het risico dat men toch niet op komt dagen) omdat ik hun opzegtermijn respecteer. Ik wil namelijk ook dat zij straks mijn opzegtermijn respecteren. En omdat het tijd kost om nieuwe mensen te vinden en mijn stalhuur zo laag is, sta ik ook niet meer te springen om huur terug te betalen of dat opzegtermijn te laten vallen. Te vaak er bij in geschoten terwijl je wel je inkopen en voorraadafstemt op een bepaald aantal paarden.
Voor mij zou ook van belang zijn of je stalhouder nog zaken heeft kunnen en proberenaan te passen voor je om het mogelijk te maken te blijven staan.

Balen dat je pony er ziek werd... Te natte kuil?

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:22

Borg betaal je om aan het eind evt. schade te kunnen verrekenen. Bovendien heb je meestal een opzegtermijn waarin de stalhouder weer kan zorgen dat, aansluitend op jouw vertrek, voor nieuwe bezetting. Dat jij opeens vertrekt, is geen reden voor hem om zo maar inkomsten te verliezen. Maar als je het in goed overleg hebt gedaan, en hem de kans hebt gegeven iets te verbeteren, is het misschien anders. Daar kunnen wij niet over oordelen zonder het hele verhaal, bovendien heeft een verhaal altijd twee kanten.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:11

Jij kan er niets aan doen dat je pony er niet goed staat, maar de stalhouder kan daar ook niets aan doen.

Kortom, het gaat iemand geld kosten. Ik zou even langsgaan en een compromis proberen te sluiten, dat je bijv alleen de kale stalhuur betaald en niet de bijhorende variabele kosten zoals stalbedekking en voer.

Dan heeft de stalhouder zijn vaste lasten afgedekt en jij bent niet al je geld kwijt.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 13:35

Margee schreef:
Borg betaal je om aan het eind evt. schade te kunnen verrekenen. Bovendien heb je meestal een opzegtermijn waarin de stalhouder weer kan zorgen dat, aansluitend op jouw vertrek, voor nieuwe bezetting. Dat jij opeens vertrekt, is geen reden voor hem om zo maar inkomsten te verliezen. Maar als je het in goed overleg hebt gedaan, en hem de kans hebt gegeven iets te verbeteren, is het misschien anders. Daar kunnen wij niet over oordelen zonder het hele verhaal, bovendien heeft een verhaal altijd twee kanten.

Zoals je in mijn verhaal kon lezen is de borg in dit geval niet voor eventuele schade verrekeningen ;-)

joyce B: te nat en zuur kuil helaas ja.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:38

heb je je pensionhouder wel de gelegenheid gegeven dat te veranderen of evt zelf hooi gehaald?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:39

ze had zelf hooi gehaald stond in een post.
Vind dat in zo´n geval er best iets van de stalprijs af mag als het er normaal bij in zit.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:18

De pensionhouder mag wel adverteren voor de stal, maar hij mag dezelfde stal niet dubbel verhuren. Dus tijdens jouw opzegmaand mag er geen andere huurder in die stal. Komt er wel in januari al een huurder in, dan moet hij de huur die jij al betaald hebt (in de vorm van je borg) aan jou terugbetalen.
Of dat daadwerkelijk gebeurt is een tweede...

Je hebt trouwens niet bij voorbaat recht op teruggave van die borg, je hebt nu eenmaal een maand opzegtermijn. Dat je paard er niet meer 'kan' staan vanwege zijn gezondheid doet daar niet aan af. De stalhouder zou natuurlijk wel coulance kunnen toepassen, daar zou je over kunnen praten met hem.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:20

De maand borg is anders dan de maand huur. ik neem aan dat hij de stal per 1 januari weer mag verhuren. Borg is geen huur!