Mondoni Canada: Levensgevaarlijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Mondoni Canada: Levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 23:53

Hallo! Ik weet dat er een apart Mondoni topic is, maar ik ben even specifiek op zoek naar ervaringen met de Mondoni Canada laars. En ook wat jullie zouden doen in mijn situatie.

Veel geld heb ik niet, wel wilde ik al heel lang thermolaarzen. Mijn oog viel dus op de Mondoni Canada:
http://www.divoza.com/collectie/ruiter/ ... laars.html
Citaat:
Warme, waterdichte thermolaarzen met imitatiebont gevoerd.

Vorige week woensdag besteld, vrijdag in huis. Gelijk die dag tijdens springles getest. Afgezien van het feit dat hij enorm afzakt bij het springen geen problemen ondervonden. Wel vond ik het profiel al erg diep...
Zaterdag tijdens een andere springles op een ander paard, een rare sprong gemaakt waarbij mijn voet tot het middenstuk door de beugel was (na het brede stuk zeg maar). Geprobeerd om zonder handen mijn voet op de juiste plaats te krijgen, werkte dus niet. Heb de beugel dus met mijn handen goed moeten doen. Dit vind ik wel een beetje griezelig. Stel je voor dat dit in het bos gebeurd, en mijn paard gaat er vandoor? Dan ben je mooi de sjaak!
Ik vind ze dus erg gevaarlijk om mee te rijden. Op de site staat er echter niets vermeld van dat de laars gevaarlijk kan zijn, in de reacties staat zelfs dat er wel mee gereden kan worden. Ik heb zelf een reactie achtergelaten dat ik ze levensgevaarlijk vind.

Maargoed, de laarzen zijn dus nu 2x gedragen. Wat denken jullie, is het de moeite om ze terug te sturen of iig op te bellen en dit uit te leggen? Of denken jullie dat het verspilde tijd is?
Meer mensen met soortgelijke ervaringen? Al dan niet met Divoza, maar een andere winkel/merk?

mooney

Re: Mondoni Canada: Levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 23:56

Dit is ook een gewone thermolaars, geen thermoRIJlaars.
Natuurlijk kan je ermee rijden, maar daar zijn ze niet voor gemaakt. Deze laarzen zijn bedoeld voor stalwerk. Wil je een thermorijlaars, zal deze altijd een dunnere zool (zonder veel profiel) en een hak hebben. Ook is het voetbed meestal wat smaller dan bij de gewone laarzen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 23:57

mooney schreef:
Dit is ook een gewone thermolaars, geen thermoRIJlaars.
Natuurlijk kan je ermee rijden, maar daar zijn ze niet voor gemaakt. Deze laarzen zijn bedoeld voor stalwerk. Wil je een thermorijlaars, zal deze altijd een dunnere zool (zonder veel profiel) en een hak hebben. Ook is het voetbed meestal wat smaller dan bij de gewone laarzen.

Kijk, dat is informatie die heb ik dus niet :Y)
Maar hij heeft aan de binnenkant wel een zacht stuk zeg maar, wat wel aangeeft dat je ermee kan rijden...

maya12333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 00:01

Ze kunnen inderdaad veel schade aanrichten. Paar jaar geleden hadden we ook iemand bij ons op stal die dit soort thermolaarzen droeg. Paard ging op hol en hij bleef in de beugel hangen. Sindsdien zijn ze bij ons op stal verboden om mee te rijden.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 00:01

Ja, je kan er wel mee rijden, maar daar is ie niet voor gemaakt. Als ik de link aanklik, krijg ik ook andere suggesties te zien, waaronder een ander model Mondoni. als je daar naar kijkt, zie je al dat dat een heel andere voet heeft, smaller en met minder profiel. Bij jouw laars staat ook niet voor niets vrijetijdslaars.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 00:02

Tja, de reviews zijn inderdaad verwarrend, maar divoza heeft ze niet voor niets bij vrijetijdslaarzen staan.

Ik rij ook met soortgelijke laarzen hoor, maar het risico dat je blijft hangen bestaat inderdaad.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 00:03

kleinvosje schreef:
Ja, je kan er wel mee rijden, maar daar is ie niet voor gemaakt. Als ik de link aanklik, krijg ik ook andere suggesties te zien, waaronder een ander model Mondoni. als je daar naar kijkt, zie je al dat dat een heel andere voet heeft, smaller en met minder profiel. Bij jouw laars staat ook niet voor niets vrijetijdslaars.

De Mondoni Alaska en Iceland vallen ook onder vrijetijdslaars ;) Vandaar dat ik daar dus ook niet echt iets achter zocht.

Maargoed, heeft iemand ervaring met Divoza? Is het de moeite waard om op te bellen en ze eventueel terug te sturen?

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 00:04

Ik keek even om welke laars het gaat door op je linkje te klikken. Als je die geopend hebt geven ze ook suggesties voor andere laarzen. Als je dan bijvoorbeeld de Ariat kiest dan staat er rij en vrijetijdslaars. Dit staat niet bij de door jouw gekozen laarzen. Hier staat alleen maar thermolaars.

Alleen ze worden zat vaak verkocht als rijlaars voor de winter. Maar het is idd gevaarlijk met de lompe voet die er aan zit.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 00:05

Ik heb ongeveer dezelfde maar van van hyporama. Nou zijn mijn beugels breder dan normale beugels dus ik kan buiten stappend wel te paard. Maar ze geven te weinig steun om mee te rijden. Daarnaast vind ik dat de voering juist het hele kuitgevoel wegnemen, wat dus bij rijden totaal niet gewenst is. Hoe koud het ook is, ik rij altijd met mijn normale laarzen en normale handschoenen. Winter/thermohandschoenen kan ik ook niet verdragen met rijden. Ik voel me gewoon "doof" voor het paard. Allen om die reden al zou ik er niet mee willen rijden.

Echter hebben ze me 1 keer wel degelijk gered! Toen ik er nog mee reed op een ander paard wat even bovenop me wou gaan liggen. Omdat ik hele smalle kuiten heb en een grote voet kon ik mijn been voordat het dier de kans had om te gaan rollen onder hem vandaan trekken. Stond er wel op mijn sokken naast, maar anders had ik echt klem gezeten tussen paard en rijbakbodem.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 00:05

O kleinvosje had het al gestuurd terwijl ik aan het typen was :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 00:05

DaphneR93 schreef:
Ik keek even om welke laars het gaat door op je linkje te klikken. Als je die geopend hebt geven ze ook suggesties voor andere laarzen. Als je dan bijvoorbeeld de Ariat kiest dan staat er rij en vrijetijdslaars. Dit staat niet bij de door jouw gekozen laarzen. Hier staat alleen maar thermolaars.

Alleen ze worden zat vaak verkocht als rijlaars voor de winter. Maar het is idd gevaarlijk met de lompe voet die er aan zit.

Ariat is dan weer een veel duurder merk wat helaas buiten mijn budget valt. Ik wil heel graag de Iceland, maar daar heb ik momenteel gewoon geen geld voor helaas.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 00:07

ik heb grote beugels, heb dit probleem niet ( de grootst aantal cm ) en een voetje maat 37 :D

maya12333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 00:09

Ik had de Alaska vorig jaar. Lekker warm en je kan er normaal mee rijden, zolang je niet beugels maatje pony hebt. Maar de Alaska is van kunstleer, en die scheuren op de neus. Dit jaar heb ik de iceland. Ook lekker warm en je kan er normaal mee rijden. Ik loop er uren op zonder problemen. En geen last gehad van het inlopen ( zijn van leer).

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 00:15

Ik heb een klachtenformulier ingevuld, ben benieuwd naar een reactie.

Bedankt voor jullie reacties iig!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 00:18

Bij dit soort laarzen liggen je kuiten ook minder vast tegen het paard. Bij een onverwachte beweging heb je geen grip met je onderbenen en lig je er sneller naast. Ook de thermolaarzen die voor het rijden bedoeld zijn hebben vaak dat nadeel. De thermorijlaarzen van horze hebben trouwens ook zo`n brede voet en zo zijn er nog wel meer.
Goede thermorijlaarzen zijn best wel duur, dan heb je zoiets: http://www.divoza.com/collectie/ruiter/ ... laars.html

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 00:19

Ja die vallen behoorlijk buiten mijn budget ;)
Belachelijk, 260 euro voor laarzen xD

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 00:24

Veiligheidsbeugels met zo´n elastiekje monteren. Kosten niet zo veel en kun je gewoon met je termolaarzen rijden ;-)
Op marktplaats al vanaf 12,50 tweedehands
Laatst bijgewerkt door TinePine op 19-12-12 00:29, in het totaal 1 keer bewerkt

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 00:26

Marjoow schreef:
Ja die vallen behoorlijk buiten mijn budget ;)
Belachelijk, 260 euro voor laarzen xD

Een goedkopere oplossing: Wollen op maat te knippen inlegzooltjes van de action: 55 cent ;)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 10:37

Wel raar dat je een klachten formulier invult :j
Als je een beetje research had gedaan naar dit soort laars kun je op 1001 plekken lezen dat ze niet gemaakt zijn om te rijden ;)
Denk ook niet dat divoza gebruikte laarzen terug gaat nemen omdat het een foutje was.

Er zijn inderdaad zat thermo rijlaarzen, ook voor minder geld (ik heb er van nog geen €50)
Dat verschil merk je al duidelijk aan de grofheid van de voet.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 11:13

Silence schreef:
Wel raar dat je een klachten formulier invult :j
Als je een beetje research had gedaan naar dit soort laars kun je op 1001 plekken lezen dat ze niet gemaakt zijn om te rijden ;)
Denk ook niet dat divoza gebruikte laarzen terug gaat nemen omdat het een foutje was.

Er zijn inderdaad zat thermo rijlaarzen, ook voor minder geld (ik heb er van nog geen €50)
Dat verschil merk je al duidelijk aan de grofheid van de voet.

Jij vind het raar, ik niet. Ik vind dat als ze niet gemaakt zijn voor rijden dat dit op de website bij de productomschrijving moet staan. Plus dat er reviews zijn waarin verteld word dat je er wél mee kan rijden ;)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 11:22

Maar jij hebt als koper een onderzoeksplicht waar je niet aan voldaan hebt ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 11:27

Silence schreef:
Maar jij hebt als koper een onderzoeksplicht waar je niet aan voldaan hebt ;)

Juist ja, voor elk product wat je koopt tientallen recenties op internet gaan opzoeken? Kom op zeg, ik mag hier best een klachtenformulier van invullen. Niet geschoten is altijd mis, en wellicht kunnen ze op hun website in de productomschrijving gewoon even vermelden dat deze laars NIET geschikt is om mee te rijden.
Als het ook in de reviews staat, en op Bokt zijn er ook meerdere met deze laars.

Maargoed, mocht iemand interesse hebben:
http://www.bokt.nl/markt/ad/102300/tk-z ... hermolaars

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 11:33

Nou nee.. als ze wel geschikt waren om te rijden hadden ze dat erbij vermeld, dus om dan te zeggen dat ze niet geschikt zijn om mee te rijden zou beetje raar zijn.

Zelfde als bij een petje gaan zetten: niet geschikt om mee te rijden, hiervoor heeft u een cap nodig.
Genoeg mensen rijden ermee.. of het goed is is een tweede. Zo rij ik hele ritten met deze laarzen. Maar met kinderbeugels waar ze niet inpassen dus je niet kunt doorglijden

http://www.divoza.com/collectie/ruiter/ ... laars.html
dit zijn de thermo rijlaarzen van mondoni, waar het dus wel bijstaat.

Selbourne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 11:37

Op de manege waar ik reed was het verboden om met zulke laarzen te rijden omdat ze inderdaad gevaarlijk zijn als je valt en blijft steken in de beugel. Ik heb ze ook alleen aan als ik op stal bezig ben want daar vind ik ze wel lekker voor.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 11:45

Ik reed vroeger ook heel veel met thermolaarzen, ook deze. Bleef regelmatig in een beugel hangen na een rare sprong... Toen niet echt bij stilgestaan dat je kunt blijven hangen. Ik moest de laars ook met twee handen tussen de beugel uit halen. Heb daarna gekozen voor een andere thermolaars, ook van divoza, en die is heel anders inderdaad. Smaller voetbed, niet zo "lomp". Hier rijd ik ook mee, en dat kan ook prima.

Klachtenformulier invullen, had ik zelf niet gedaan, maar net geschoten is altijd mis dus ik snap het wel. Ik wist trouwens niet dat er veel ongelukken mee gebeuren, zoals in bovenstaande reacties te lezen is over "verboden te rijden met deze laarzen". Dat vind ik dan toch ook wel het vermelden waard in zo'n formulier, of als ze contact met je opnemen. Het kan geen kwaad voor Divoza dit te vermelden bij de omschrijving, maarja, zullen veel mensen zijn die dan van de laars afzien denk ik. (of een duurdere kopen bij divoza :+ )