Mijn eerste gevoel is dat je merrie misschien als veulen/jong paard het een en ander niet meegekregen heeft. Veel paarden die echt niet sociaal zijn met andere paarden én probleemgedrag vertonen naar mensen hebben als jonkie helemaal alleen gestaan en dus opvoeding gemist van soortgenoten.
Is ze verder overigens wel helemaal gezond, ook in t koppie? Al eerder meegemaakt met een merrie die hooguit getolereerd werd door de andere paarden, die bleek een kronkel te hebben (kon gevolg zijn van evt hersenbloedinkje oid) en die is als 2,5-jarige uiteindelijk ingeslapen en eigenlijk gewoon uit haar lijden verlost, want ze werd steeds slechter. Die had ook heel weinig vertrouwen in mensen en had een stabiele omgeving nodig.
Het is wel vreemd dat jouw paard achteruit gaat als er vreemden in de buurt zijn (geweest?). Dat zou namelijk haar vertrouwen in jou niet moeten mogen beïnvloeden. Staat er iemand bij de bakrand te kijken als je met haar bezig bent zou het natuurlijk kunnen dat jij er zenuwachtig van wordt oid en dat overslaat op je paard, maar dat heeft normaal gesproken dan maar een tijdelijk effect.
Ik vind het een vreemd verhaal en het lijkt me belangrijk om te weten wat eventuele oorzaken kunnen zijn, dit lijkt me niet iets wat je oplost met wat grondwerkoefeningen zonder te weten wat de oorzaak is. Denk dat dit iets is wat je zo gericht mogelijk aan moet gaan pakken