Gister kwam ik met stalgenoten in een boeiende discussie en ben benieuwd wat jullie hier van vinden.
Ik vertel globaal mijn mening het kan zo zijn dat die totaal niet aansluit op die van jullie, vandaar ook de term discussie
Niemand, ook een jury niet, moet zich verder aangesproken voelen. Ik ben gewoon benieuwd naar de kijk op dit gebied van verschillende mensen/meningen.We hebben het de laatste tijd niet al te breed, om even in het algemeen te bekijken. Veel mensen hebben last van de crisis en paardensport is nu eenmaal een dure sport. Buiten het feit om dat het hebben van een paard al ontzettend duur is, is het startgeld ook geen lachertje. Vaak ben je zo tussen de 10 tot soms wel 20 euro per proef kwijt aan startgeld en heb je geluk als je 1e wordt en dan soms je startgeld terug kan winnen. Om de benzine prijs van deze tijd nog maar niet mee te tellen. Maar goed, als je iets graag wilt en leuk vindt, moet je er wat voor over hebben.
Over die laatste zin wil ik graag meningen
Want is het nog wel zo leuk, met een terug blik op vroeger. ( en dan heb ik het over ongeveer 10 jaar geleden).Zelf ga ik (bijna) elk weekend (mee) op wedstrijd. Zowel dressuur, als springen of SGW.
Er zijn mij de laatste jaren heel wat dingen opgevallen. Zowel als ik zelf rijd, als ik mee ga of als ik schrijver ben.
Het lijkt alsof het steeds moeilijker is om met leuke punten thuis te komen met een huis-tuin-en keuken-paard. Mensen die met een leuke pony/paard de ring in komen in een B proef, pony/paard loopt met een ontspannen hals-hoofd houding maar niet netjes aan de teugel. Wel stabiel, maar iets te diep of iets te hoog. Doet alles oefeningen keurig, misschien hier en daar een foutje ( keer omspringen in galop, of weinig verruiming met de midden stap oid) maar verder in mijn ogen B-waardig. Protecol: 160 punten.. Of zelfs lager
Dan heb ik het dus over een B proef, waarbij het niet hoeft ( zo zeggen de regelementen) dat een paard keurig netjes aan de teugel loopt. De pony die daarna, haast in de oprichting, wordt gereden wint de proef met 200 punten of meer.Een paardje wat keurig een B parcoursje wordt door gestuurd. Hier en daar misschien een foutje in de afstand of de ruiter die wat te ver naar voren zit, helaas.. Stijlpunten een (dikke) onvoldoende. Paard wat daarna in de ring komt wordt perfect en keurig door de baan gestuurd door een zeer bekende ruiter. Wint dit B parcours.
Een paard wat met een trotse amazone de B cross in komt, paard is hier en daar nog wat kijkerig en maakt dus soms een wat scheve/kijkerige sprong. Maar komt wel netjes en goed met een goede tijd binnen.. Maar weer die stijlpunten he.. Daarna al snel een paard wat zonder te kijken overal overheen gaat en zelfs met de ideale tijd. Paard wint ook dit parcours.
Nu zijn dit gewoon even hele algemene voorbeelden hoor! Dus ik zeg niet dat het altijd zo gaat. Dat dat even heel goed duidelijk is
En dat de beste wint is logisch, het is een wedstrijd!Wat ik hiermee wil zeggen is dat naar mijn idee het vroeger toch wel anders was. Ik reed met mijn huis-tuin- en keuken pony toch echt mijn winstpunten bij elkaar. Ik denk wanneer ik die pony nu zou starten, ik regelmatig met zeer lage punten naar huis kwam. Maar ook in de hogere amateur klasses ( dus tot ZZ licht) lijkt het alsof de jury's soms alleen de echte blikkenvangers de kans geven.. Een tuiger ( bijvoorbeeld!) met een wat minder mooie uitstraling moet zijn oefeningen nóg beter rijden dan het perfecte KWPN ( voorbeeld!) paard die zijn prachtige lichaam al mee heeft.
Ik noem nog één voorbeeld.. 2 maanden geleden was er bij mijn stal weer een wedstrijd. Een ontzettend leuk paardje reed een B proefje samen met de trotse eigenaar. Eigenaar zat het paard totaal niet dwars en zette een goede proef door. Niet bijzonder, niet helemaal aan de teugel, wat weinig sprong in de galop maar zeker B waardig. Geen grove fouten o.i.d. Meisje kreeg haar protecol.. 150 punten! Met allemaal 4en en commentaar paard moet nagevelijker. Houding en effect van de hulpen zelfs een 3.. Meisje is huilend weg gegaan...
Natuurlijk mag je iemand "afstraffen" voor fouten, dat moet zelfs! Maar ik vind wel dat de amateur sport wel leuk moet blijven.. iemand 150 punten geven in de B vind ik weinig zinvol.. je kan geen verlies rijden dus wat wil je er mee bereiken? Geef iemand dan liever opbouwend kritiek wat er veranderd moet worden om wel een winstpunt te rijden zodat ze het wel leuk blijven vinden en willen werken om te verbeteren. Je hoeft ook zeker niemand onterecht winst te geven, maar ik vind wel dat het leuk moet blijven. Niet iedereen heeft een eigen stal met 10 paarden die een smak geld hebben gekost en elke dag/week dure trainingen kunnen betalen.
Dus de stelling: "Er wordt anders gekeken naar een huis-tuin-en keuken paard, dit paard moet nog meer de oefening laten zien om de zelfde punten te krijgen als een volleerd KWPN sportpaard in de amateurklasses. 10 jaar ( en langer) geleden was het ook mogelijk om met een "gewoon" paard mooie punten te krijgen in de klasse M en tegenwoordig lijkt dit op veel ( dus niet alle) wedstrijden alleen nog weggelegd te zijn voor de echte blikkenvangers. Een (amateur) wedstrijd moet leuk blijven, wel eerlijk, maar wel leuk".
Nog één ding te verduidelijking: Ik heb het dus níet over grote fouten en ook niet over de hogere klasses!
Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken

Groetjes, Agnes.

) Er word kritischer gekeken ja.. een jury kan niet zien of jij 1x B rijd of al bijna naar het L door mag stromen.
. Ik heb juist het idee dat de jury bij een knap paard ook een bepaald verwachtingspatroon heeft. Zolang je je paard goed voor elkaar hebt rijd je je punten wel.