[Discussie] Negatieve (?) veranderingen op wedstrijd.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

[Discussie] Negatieve (?) veranderingen op wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 12:40

Hallo allemaal,

Gister kwam ik met stalgenoten in een boeiende discussie en ben benieuwd wat jullie hier van vinden.
Ik vertel globaal mijn mening het kan zo zijn dat die totaal niet aansluit op die van jullie, vandaar ook de term discussie :) Niemand, ook een jury niet, moet zich verder aangesproken voelen. Ik ben gewoon benieuwd naar de kijk op dit gebied van verschillende mensen/meningen.

We hebben het de laatste tijd niet al te breed, om even in het algemeen te bekijken. Veel mensen hebben last van de crisis en paardensport is nu eenmaal een dure sport. Buiten het feit om dat het hebben van een paard al ontzettend duur is, is het startgeld ook geen lachertje. Vaak ben je zo tussen de 10 tot soms wel 20 euro per proef kwijt aan startgeld en heb je geluk als je 1e wordt en dan soms je startgeld terug kan winnen. Om de benzine prijs van deze tijd nog maar niet mee te tellen. Maar goed, als je iets graag wilt en leuk vindt, moet je er wat voor over hebben.

Over die laatste zin wil ik graag meningen :) Want is het nog wel zo leuk, met een terug blik op vroeger. ( en dan heb ik het over ongeveer 10 jaar geleden).

Zelf ga ik (bijna) elk weekend (mee) op wedstrijd. Zowel dressuur, als springen of SGW.
Er zijn mij de laatste jaren heel wat dingen opgevallen. Zowel als ik zelf rijd, als ik mee ga of als ik schrijver ben.

Het lijkt alsof het steeds moeilijker is om met leuke punten thuis te komen met een huis-tuin-en keuken-paard. Mensen die met een leuke pony/paard de ring in komen in een B proef, pony/paard loopt met een ontspannen hals-hoofd houding maar niet netjes aan de teugel. Wel stabiel, maar iets te diep of iets te hoog. Doet alles oefeningen keurig, misschien hier en daar een foutje ( keer omspringen in galop, of weinig verruiming met de midden stap oid) maar verder in mijn ogen B-waardig. Protecol: 160 punten.. Of zelfs lager :wow: Dan heb ik het dus over een B proef, waarbij het niet hoeft ( zo zeggen de regelementen) dat een paard keurig netjes aan de teugel loopt. De pony die daarna, haast in de oprichting, wordt gereden wint de proef met 200 punten of meer.
Een paardje wat keurig een B parcoursje wordt door gestuurd. Hier en daar misschien een foutje in de afstand of de ruiter die wat te ver naar voren zit, helaas.. Stijlpunten een (dikke) onvoldoende. Paard wat daarna in de ring komt wordt perfect en keurig door de baan gestuurd door een zeer bekende ruiter. Wint dit B parcours.
Een paard wat met een trotse amazone de B cross in komt, paard is hier en daar nog wat kijkerig en maakt dus soms een wat scheve/kijkerige sprong. Maar komt wel netjes en goed met een goede tijd binnen.. Maar weer die stijlpunten he.. Daarna al snel een paard wat zonder te kijken overal overheen gaat en zelfs met de ideale tijd. Paard wint ook dit parcours.

Nu zijn dit gewoon even hele algemene voorbeelden hoor! Dus ik zeg niet dat het altijd zo gaat. Dat dat even heel goed duidelijk is :) En dat de beste wint is logisch, het is een wedstrijd!

Wat ik hiermee wil zeggen is dat naar mijn idee het vroeger toch wel anders was. Ik reed met mijn huis-tuin- en keuken pony toch echt mijn winstpunten bij elkaar. Ik denk wanneer ik die pony nu zou starten, ik regelmatig met zeer lage punten naar huis kwam. Maar ook in de hogere amateur klasses ( dus tot ZZ licht) lijkt het alsof de jury's soms alleen de echte blikkenvangers de kans geven.. Een tuiger ( bijvoorbeeld!) met een wat minder mooie uitstraling moet zijn oefeningen nóg beter rijden dan het perfecte KWPN ( voorbeeld!) paard die zijn prachtige lichaam al mee heeft.

Ik noem nog één voorbeeld.. 2 maanden geleden was er bij mijn stal weer een wedstrijd. Een ontzettend leuk paardje reed een B proefje samen met de trotse eigenaar. Eigenaar zat het paard totaal niet dwars en zette een goede proef door. Niet bijzonder, niet helemaal aan de teugel, wat weinig sprong in de galop maar zeker B waardig. Geen grove fouten o.i.d. Meisje kreeg haar protecol.. 150 punten! Met allemaal 4en en commentaar paard moet nagevelijker. Houding en effect van de hulpen zelfs een 3.. Meisje is huilend weg gegaan...

Natuurlijk mag je iemand "afstraffen" voor fouten, dat moet zelfs! Maar ik vind wel dat de amateur sport wel leuk moet blijven.. iemand 150 punten geven in de B vind ik weinig zinvol.. je kan geen verlies rijden dus wat wil je er mee bereiken? Geef iemand dan liever opbouwend kritiek wat er veranderd moet worden om wel een winstpunt te rijden zodat ze het wel leuk blijven vinden en willen werken om te verbeteren. Je hoeft ook zeker niemand onterecht winst te geven, maar ik vind wel dat het leuk moet blijven. Niet iedereen heeft een eigen stal met 10 paarden die een smak geld hebben gekost en elke dag/week dure trainingen kunnen betalen.

Dus de stelling: "Er wordt anders gekeken naar een huis-tuin-en keuken paard, dit paard moet nog meer de oefening laten zien om de zelfde punten te krijgen als een volleerd KWPN sportpaard in de amateurklasses. 10 jaar ( en langer) geleden was het ook mogelijk om met een "gewoon" paard mooie punten te krijgen in de klasse M en tegenwoordig lijkt dit op veel ( dus niet alle) wedstrijden alleen nog weggelegd te zijn voor de echte blikkenvangers. Een (amateur) wedstrijd moet leuk blijven, wel eerlijk, maar wel leuk".

Nog één ding te verduidelijking: Ik heb het dus níet over grote fouten en ook niet over de hogere klasses!

Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken :)

Groetjes, Agnes.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:49

Ik ben het met je eens dat je al behoorlijk wat moet laten zien in de B om nette punten te krijgen. Maar met een gewoon paard geen punten in de M rijden, ben ik niet met je eens. Tenminste, hier in de Brabant niet. Het is zo dat er steeds meer fantastisch bewegende paarden rondlopen in Nederland en dus ook in de wedstrijdsport. Dan vallen de gewonere paarden misschien een beetje meer uit de toon dan vroeger. (akelig woord, vroeger)
Als je die gewonere paarden goed rijdt en voorstelt, dan krijg je je punten. Maar je moet misschien meer je best doen om een gewoner paard netjes rond te sturen. Een gewoner paard heeft misschien namelijk wat meer tekortkomingen zoals een onderhals, strakke lendenen, weinig ruimte achter de kaak, een wat slapper achterbeen enz. enz. Dan moet je als ruiter eerst al veel verbeteren aan je paard om hem netjes losgelaten aan de teugel rond te sturen. En dan kunnen veel mensen volgens mij niet zo goed. Een goede loopt van zichzelf vaak al met veer en schwung en makkelijker aan de teugel. Ook die moet je goed rijden, maar daar hoef je niet eerst zo veel aan te sleutelen om hem goed te laten lopen.

Nessah

Re: [Discussie] Negatieve (?) veranderingen op wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 12:59

Klopt helemaal wat je zegt, al ben ik van mening dat de swung en de oprichting in de M (1) nog niet van belang is, maar dat daar tegenwoordig wel op gepunt wordt. Waardoor de "gewone" paarden sneller uit de toon vallen terwijl die de oefeningen wel correct laten zien maar dan zonder de swung in de draf te tonen.. En dat vind ik jammer, want de amateur sport zou voor iedereen toegankelijk moeten zijn die een correcte proef rijdt. Of je nou op een "gewoon" paard de ring in komt of op een paard wat geschikt zou zijn voor de hoge klasses ( > ZZZ.)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:07

Mee eens... Mijn saaie haflinger liep een mooie nageefelijke en stabiele proef die op de letter was gereden, goede galop, mocht wel meer sprong hebben etc 174 punten.
Paard na mij tölt aan in de middendraf, verkeerde galop, volte extra om hem uberhaupt in de andere galop te krijgen en spurt er de eerste 10 meter vandoor, veel drijven en van voor knetter strak gehouden, stap was lateraal... Maar wél een spectaculair paard om te zien! En die gaat 2e prijs met dikke winst naar huis.
Tot nu toe 1 jury gehad die in mijn ogen eerlijk bezig was in ruim een jaar starten.
Volgend jaar hoop ik mijn andere paard te starten die exact hetzelfde is als zijn moeder(haflinger) alleen met een leuker kleurtje en dan ben ik benieuwd wat de verschillen zullen zijn met mijn saaie haflinger.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:55

Tja, deze discussie komt nogal eens voorbij op Bokt (in deze of andere vorm). Vroeger reed ik ook wedstrijden, bij de pony's en 15 jaar geleden. Ik kan me niet exact meer herinneren hoe de sport er toen uitzag. Toen waren er ook dure paarden (en pony's) en ouders die veel investeerde, wellicht zijn er andere die daar iets over kunnen zeggen? Wat ik wel weet te herinneren is dat de wedstrijdsfeer heel anders was, maar goed dat is een andere discussie.

Persoonlijk geloof ik niet dat je met een 'simpel' paard er niet komt (en ja ik heb zelf een 'simpel paard'), net als ik weiger te geloven dat je 150 punten rijdt als alles netjes voor elkaar is. Mocht het wel eens voorkomen heb ik dusdanig vertrouwen in ons jury korps dat het een incident was en geen regel. Het is jammer dat de (negeatieve) incidenten altijd de toon voeren, dat is uiteraard niet alleen in de paardensport zo, maar ook elders. In de tijd dat ik nu weer actief ben in de wedstrijdsport heb ik zelf (gelukkig) nog geen enkel keer meegemaakt dat mijn punten niet overeen kwamen met mijn gevoel. Uiteraard soms wel eens nuance verschillen, maar nooit groot. Maar ook mijn ervaring is slechts 1 ervaring en geen regel.

Een paard wat spectaculair loopt en fouten maakt kan uiteraard nog winnen. Het zijn 30 onderdelen (of meer afhankelijk van het niveau). Als het paard drie keer staakt in 1 onderdeel, zijn er nog 29 goede onderdelen over. Soms loont het om risico te nemen, en dus mogelijk fouten, maar wel spectaculair te rijden (dat laatste wordt vaak niet gezien). Mijn persoonlijke les is dat je altijd naar jezelf moet kijken en nooit naar een ander. Tuurlijk win ik graag, maar ik wil met name mezelf verbeteren en een betere ruiter worden en mijn paard correct trainen. Als ik wil winnen van de spectaculaire paarden, zal ik zelf spectaculairder moeten gaan rijden. Wedstrijd rijden helpt hierin mee, je kunt jezelf meten (aan jezelf en tegenover anderen). Het zou goed zijn als ruiters eens beter naar zichzelf leren kijken, in plaats van te wijzen naar een ander (jury of mede ruiter). Wat kun je zelf veranderen dat dit niet meer voorkomt? En vanuit deze wijze aan de slag gaan.

Overigens, ik zie genoeg mensen winnen met 'gewone' paarden, het is maar net welke bril je op hebt en wat je wilt zien.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:58

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 14:36

Iemand die een correcte proef rijd, met een niet spectaculair paard, die net zo goed of beter is als die van iemand anders met een spactaculair paard, die rijd er gewoon vooraan bij. Dat is was vroeger zo en nu ook nog zo.
Misschien waren er vroeger wat minder goede paarden en minder goede ruiters dan nu en was het daarom misschien wat eenvoudiger om er vooraan bij te rijden.

Ik zie vaak dat veel mensen niet kritisch genoeg zijn op zichzelf en hun eigen rijden en het daarom dus maar makkelijker vinden om de jury's dan de schuld te geven.
Wanneer een paard tekortkomingen heeft tov. een warmbloedpaard, zoals een korte nek, korte benen, beperkte gangen, weinig rek en een wat stijver lichaam, zal je daar gruwelijk aan moeten werken om net zo goed te zijn als die warmbloeden die die dingen allemaal wel hebben. De jury moet beoordelen wat hij ziet in de ring.
Wanneer ik als stijve hark met maatje 40 aan ballet wil gaan doen of topmodel wil worden, of als ik met mijn lengte van 1.63m basketbal ga spelen, zal ik ook niet ver komen. Ik kan dan wel gaan zeuren dat het allemaal niet eerlijk is en dat ze me niet goed beoordelen, maar door mijn tekortkomingen is dat allemaal niet voor mij geschikt. Ik zou dan wel enorm kunnen gaan lijnen, aan mijn lenigheid werken of zorgen dat ik gruwelijk omhoog kan springen en mikken, misschien dat ik het dan nog wel een eindje schop in een van m'n nieuwe hobby's, maar ik zal er heel hard voor moeten werken. ;)

Ik lees vaak genoeg in de paardenkrant dat er iemand met een koudbloed (fries, haflinger) dikke proef heeft gewonnen, waarschijnlijk heeft deze combinatie super hard gewerkt en z'n paard dus gewoon beter voor elkaar dan de rest. Ook zie ik soms zulke paarden een echt goede proef lopen op concours en die lopen dan ook goed in de prijzen, daar kan ik alleen maar heel erg veel respect voor hebben.
Maar nog vaker zie ik koudbloeden op concours rondsjokken zonder ritme, tegen de hand, krabbel gangen die redelijk hun figuren rijden, deze krijgen dan inderdaad hun punten niet. Ik vind dat dan toch echt wel eerlijk gejureerd.

Qua gezelligheid is het inderdaad wel wat minder geworden op concours. Het blijven hangen in de tent is er nog maar op heel weinig concoursen bij. Wel jammer...

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 14:48

Eerlijk gezegd deel ik die ervaring niet.
Ik start nu met mijn pony tussen de paarden. Hoewel ik gek ben op mijn pony, moet ik eerlijk bekennen dat hij simpele gangen heeft en geen spectakel laat zien in de ring. Wel is hij braaf en doet extra zijn best als hij op wedstrijd mag.

Ik ben altijd met de punten naar huis gegaan waarvan ik vond dat ik ze verdiende, of eerder dat ik te veel punten had gekregen. Ook ben ik meermaals met de eerste prijs naar huis gegaan.

Tuurlijk zijn er jury's die niet helemaal eerlijk zijn, maar ik denk dat dit uitzonderingen zijn (ik heb ze zelf nog niet gehad). Anderzijds is het ook logisch dat ''echte" dressuurpaarden eerder een hoger cijfer scoren. Het is voor hen immers makkelijker om een bepaalde oefening te laten zien. Ik vind dat schoentje dat hierboven goed uitlegt.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 14:52

Ik heb ook een 'huis-tuin-en keuken paard' (fjord maar liefst, tussen de paarden) maar ik kan mijn muur behangen met
prijzen/rozetten.. B t/m L2 ging heel makkelijk en vlot, vaak leuke commentaren een
enkele negatieve. Daarna kwam het M1, dat werd zwaarder (logisch) en de crisis sloeg
toen ook in. Heb om beide redenen besloten om er tijdelijk mee te stoppen. (de wedstrijden)

Ik zou volgend jaar graag weer beginnen, maar dit jaar wordt het iets zuiniger aan doen, en
goed oefenen :) Ik vind wel dat je je titels moet verdienen.. Straks kan iedereen die een beetje kan
sturen zeggen dat ze M/Z zijn.. Dat zou niet best wezen als je het mij vraagt.
Laatst bijgewerkt door xApple op 18-12-12 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 14:52

Eens. Afgelopen weekend wedstrijd gehad met mijn huis tuin en keuken paard.
Nette proef waar geen grove fouten inzaten maar wel overal een 5 gekregen. Dingen die echt heel goed gingen een 6je..

Het enige wat miste was de impuls en nee paad was niet dood voor het been, maar iets meer gedragenheid en actitviteit van achter was beter gewest.

Ach volgende keer beter. Heb tijdens het losrijden lekker rond kunnen sturen en eindelijk een proef zonder spanning gereden en dat is mij veel meer waard dan mijn punten.

Enne van die wedstrijdbitches trek ik mij helemaal niks van aan!

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 14:58

Ik ben het er deels mee eens.

Ik rijd/reed (is alweer 2 jaar geleden) wedstrijden met mijn pony en ben over het algemeen wel met de punten naar huis gegaan waarvan ik vond dat we ze verdiend hadden. Wat me wél opviel is dat de "swung" heel belangrijk werd gevonden. Mijn pony liep gewoon door, weliswaar zonder swung, maar niet sloom (heb meerdere malen filmpjes op bokt geplaatst, en ook mijn instructrice bevestigde het, dat hij niet sloom was). Toch kreeg ik bijna elke wedstrijd te horen van de jury dat de pit ontbrak of de swung (in de B of de L1). Dat is eigenlijk het enige waar ik tegenaan ben gelopen. Maar ach, ik rijd wedstrijden voor m'n lol :)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 14:58

Ooit heb ik wedstrijd gereden met een haflo arabier, en ik reed toch regelmatig in de prijzen. Commentaar van de jury was dat het er zo rustig en ontspannen uit zag. Het paardje was gezond en had geen beperkingen in de bouw. Hij was alleen maar 1.53 hoog, en dat oogt niet zo spectaculair. Helaas moest ik wegens gebrek aan vervoer stoppen. We hadden best nog wel verder kunnen komen. Als je de proef maar goed uitrijdt.
Er zijn nou eenmaal niet heel veel mensen die starten met een niet KWPN-er, alhoewel dat op bokt wel meevalt, als je de verhalen zo leest.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 14:59

Ik ben het niet helemaal met je eens.
Ik heb zelf altijd hele gewone dieren onder mijn kont en rij hier niet mee aan de top maar toch regelmatig wel in de punten.
Zo heb ik met een heel gewone,destijds 4000 gulden gekost,lichte tour gereden.
Het paard raakt iedere drafpas met de toon van zijn achtervoet de grond.
Ik heb er in het ZZZ nog regelmatig mee in de prijs gezeten,daarna was ik al blij met 60%.

Ook heb ik met een pony succesvol tussen de paarden gereden,Z2 wel te verstaan.

Het hangt dus gewoon af vd basis africhting en niet van de kwaliteit van je paard.
Daar zul je misschien niet mee winnen,maar jezelf hogerop werken lukt wel.

Dat er vaak erg negatief gejureerd wordt in de lagere klasses ben ik wel met je eens.
Er wordt dan in de jurycursus ook hard op gehamerd om zo positief mogelijk te punten.
In de hoger klasses moet je erg raar doen voor een 3,maar die heb je in het L zo te pakken.
Jammer,maar dat is jurysport.

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 15:04

Punten?.. ach wat kan ik er over zeggen..
Boerenknol?, huis- tuin en keuken paard?... wat valt er onder die categorie?

Ik en mijn tuiger, plezier voorop, elke training weer gaan we met sprongen vooruit. Punten? Nog geen één! We zijn nu nog steeds B+0. Erg? nee! ik ben blij met de voortgang die we bij elke wedstrijd maken.
Ik ben al blij als ik het inrij terrein normaal kan rond lopen. Dan komt er al een glimlach op mijn gezicht en mijn wedstrijd is al geslaagd, als kers op de slagroom hadden we 2x 179 punten, 1e en 2e plaats, kadobon, zak snoepjes etc. Verbaasd zeker wel!! Balen van dat ene puntje maar was het volledig eens met de punten.

Het is en blijft een jury sport en een moment opname. Kun je je daar niet in vinden kun je beter stoppen met de sport en alleen recreatief gaan rijden. Als je het zo bekijkt is het nooit goed! Zie het als zelfontplooiing, een leerzame les en kijk wat je met het commentaar kunt doen.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 15:11

ik ben het ook eens, dat je tegenwoordig bijna een olympisch paard moet hebben om in de B en L een punt te rijden.
te veel spectakel word naar mijn mening te veel beloont.
in de lagere klasses moet je met een correct basis paard ook gewoon je punten kunnen rijden, mijn pony heeft 3 normale gangen, niet spectaculair maar wel recht en netjes ik hou me hart vast om tussen de paarden gaan starten, omdat ik me afvraag of het nog bedoelt is als hobby
ik rij liever met plezier elke maand 2 proeven en dat ik met af en toe winst of gewoon goeie punten naar huis ga en dat het dan misschien iets minder ''gaaf'' is om te zien.
als dat ik elke maand met bijna een verliespunt naar huis ga en stop met me hobby omdat het niet meer als hobby gepunt word.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 16:24

Ik heb nog niet veel wedstrijdervaring, maar wel veel "kijk" ervaring en schrijf ervaring bij jury's. En mijn ervaring is dat ik toch regelmatig hoor en merk bij een jury dat ze op voorhand al zeer gecharmeerd zijn van een paard of er zit een wat "bekendere" ruiter in die regio op. Ow, daar heb je die en die mets dat geweldige paard. Hup, en al een 8 bij binnenkomst ..... Ik zeg niet dat alle jury's zo zijn en ik wil niet over 1 kam scheren, maar ik heb het afgelopen maanden al wel een paar x meegemaakt bij diverse jury's ( en dan met name bij M en hoger). Het klopt niet, het is niet eerlijk, maar ja, we zijn nu eenmaal mensen en iedereen heeft zijn voorkeuren over wat er getoond moet worden ik vind wel dat je iedereen een eerlijke objectieve kans moet geven, ongeacht het paard of pony. Ze moeten laten zien wat ze kunnen en niet beoordeeld worden op uiterlijk...maar helaas draait onze maatschappij daar wel om. Het is je eiegen kunst en verdienste om daar boven te staan.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:53

Ik heb die ervaring helemaal niet. Ik rijd in Brabant in een omgeving met echt veel profs en start dus regelmatig tegen hele fijne talentvolle jonge paarden met ook nog eens goede ruiters erop.
Ik heb zelf een simpel paard, correct maar weinig bewegen en met name in de draf kwam hij eigenlijk echt te kort in het Z. Maar ik kon (mits ik mijn eigen zenuwen in bedwang had) echt prima punten rijden. Ik reed geen 65% of hoger, maar wel regelmatig tussen de 60 en de 64 en dat vind ik prima scores. Zat in het B, L en M eigenlijk best heel vaak in de prijzen en zelfs in het Z haalden we nog wat prijsjes weg af en toe...Ook in de grotere rubrieken.
Daarnaast reed ik nog een merrie voor iemand die weliswaar beter kon bewegen maar er altijd uit zag alsof ze bijna kon gaan veulenen (aantal veulens gehad voor ik ermee begon, was nogal euh, uitgerekt zeg maar) en die gewoon qua model dus niet zo heel erg sportpaard er uit zag maar meer fokmerrie. Ook daarmee scoorde ik regelmatig dikke punten en die heb ik heel simpel en snel naar het Z kunnen rijden. Daar helaas moeten stoppen wegens overgehouden blessure na het laatste veulen maar was ze nog volledig gezond geweest hadden we ook daar ruime punten gereden.

Natuurlijk komt het heel, heel soms echt wel voor dat je benadeeld wordt omdat je niet aan het ideale plaatje voldoet. Maar als je denkt dat dat de standaard is denk ik dat je het probleem toch echt bij jezelf moet gaan zoeken.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 08:38

Wat een onzin...

Ik heb een simpel bewegend KWPNertje in de kleurcategorie "13 in een dozijn" zonder bijzondere aftekeningen die het L op haar sloffen doorgelopen is incl. grote fouten van de baas die er op zat.

Meermalig boven de 190/195 gereden en vooraan gestaan met de prijsuitrijking terwijl ze bokte met aanspringen of in de middengalop te weinig verruimde (en hier kreeg ik dan ook echt wel 5en en 4en voor hoor.. zelfs een aantal keer 3en gekregen) terwijl er ruiters waren die minder grote fouten hadden maar het paard de gehele proef "te diep" liep of niet lekker nageeflijk was oid.

De keren dat ik geen winst had zat ik toch echt zelf te rotzooien op mijn knol waardoor ze niet fijn liep en dus ook geen punten kreeg.

Mijn wedstrijd in de M net winst gereden, was vreselijk zenuwachtig en dat zie je in MIJN rijden gewoon terug terwijl het meisje voor mij naar mijn idee niet slecht gereden had.. en die zat in de 160. En dat was een overigens een bijna zwarte flink glimmende eyecatcher met spectaculaire beentjes.

Dat er niet MAKKELIJK punten worden gegeven.. daar ben ik het wel mee eens. Dat er veel ruiters 6jes proeven rijden.. zie ik ook heel veel.. maar dat een simpel paard als een olympisch kandidaat moet lopen om een punt te halen..?? Nee.. (of ik moet maar gauw mijn knol op internet zetten.. want dan is ze blijkbaar zonder dat ik het weet toch een "hoog niveau"-paard := ) Er word kritischer gekeken ja.. een jury kan niet zien of jij 1x B rijd of al bijna naar het L door mag stromen.

Als zij "voor de B" winstpunten uitdeelt als cadeautje, dan kom je in het L1 van een koude kermis thuis als jouw paard niet nageeflijk loopt, of te diep.. of teveel tegen je been plakt. Gaan we dan op bokt ook weer klagen? "In de B kreeg ik telkens boven de 180 punten maar in het L1 krijg ik telkens 160, waar komt dat nou toch door???"

Soms schrijven ze ook weleens "Nog niet L klaar" op de B protocol. (eens gezien bij ruiters) In het L2 is dat niet anders, daar krijg je nog weleens "Nog niet M klaar".. (ook eens gezien bij ruiters) en ik had vorige keer in het M de opmerking "mag nog wat meer bevestigd", en terecht.. want in het M2 word het nog een tikkie zwaarder ter voorbereiding voor het Z.

Ik schrijf ook heel veel en vaak, start niet zo veel want het hoeft van mij allemaal niet zo hard te gaan.. maar de jury's die perfect hoog ingestelde knollies willen zien in het B en L zijn imo toch echt wel uitzonderingen hoor.

(en dan heb ik het alleen over de dressuur gehad want van springen en cross heb ik geen kaas gegeten)

Ik denk dat naast de jury's wat kritischer zijn.. de wedstrijdruiters ook wel wat kritischer naar zichzelf mogen kijken..

Tenminste... laat je filmen en bekijk daarmee met een open oog naar je eigen proeven met je protocol erbij :) Zo zie je wat wel en niet gewens tis en kun je werken aan jezelf en je paard verbeteren.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 08:51

Ik ben het er ook niet mee eens.. Ik heb oa.een 4 jarige BWPer. Het is echt een prachtig paard om te zien en ik rijd regelmatig flink hoge punten met hem. Maar ik ben ook wel eens met hele lage punten thuis gekomen omdat hij er gewoon niet lekker door was. :D . Ik heb juist het idee dat de jury bij een knap paard ook een bepaald verwachtingspatroon heeft. Zolang je je paard goed voor elkaar hebt rijd je je punten wel.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 16:43

leuk om alle verschillende meningen te horen :)

Wel jammer dat mensen dingen zeggen als "onzin" of "flauwekul". Ik heb duidelijk gezegd dat het een stelling is, een mening.. Een mening kan geen onzin zin, een feit wel :) Maar nergens zeg ik dat het een feit is. Vind het gewoon boeiend om meerdere meningen te horen.

@lauwtjuhh : wat een huistuin en keuken paard is? We zien allemaal wel het verschil tussen een paard wat potentie tot het Z heeft en een paard wat potentie voor het veel zwaardere werk is. Het ras heeft daar niet alleen mee te maken natuurlijk.. Er lopen ook veel andere rassen dan het KWPN ( officieel geen ras, maar je snapt mn punt) in de GP.

Het gaat er dus niet om dat een paard perse KWPN moet zijn, dat was puur een voorbeeld.. Het gaat om het paard met de perfecte swung van zichzelf en een paard met een normale gang. :)

Ik kan me in alle reacties eigenlijk wel vinden, heeft allemaal wel wat :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 18:26

Nessah schreef:
Het gaat om het paard met de perfecte swung van zichzelf en een paard met een normale gang. :)

Maar een paard dat van nature swung heeft zal, in een gelijkwaardige proef qua oefeningen, altijd hogere punten scoren dan een paard met een normale gang. Dat is toch vrij logisch. Zo'n paard geeft gewoon net dat beetje extra en dat wordt beloond..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 18:29

Aukelizzy schreef:
Nessah schreef:
Het gaat om het paard met de perfecte swung van zichzelf en een paard met een normale gang. :)

Maar een paard dat van nature swung heeft zal, in een gelijkwaardige proef qua oefeningen, altijd hogere punten scoren dan een paard met een normale gang. Dat is toch vrij logisch. Zo'n paard geeft gewoon net dat beetje extra en dat wordt beloond..

Ik heb vroeger een pony gestart waarbij ik het echt moest hebben van het netjes en precies rijden. Het dier had van nature niet veel lossigheid. Ik pakte altijd mijn puntjes wel maar reed nooit dik in de 200 met hem..

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 18:31

Aukelizzy schreef:
Nessah schreef:

Oke, die mening deel ik niet helemaal. Een paard zonder die "dans" kan zijn schouderbinnenwaarts ook volgens het boekje doen al ziet het er bij het paard met "dans" misschien mooier uit.. Wanneer zij beide correct de oefening rijden, horen zij dezelfde punten te rijden. Anders zou er""swung" gevraagd moeten worden, maar dit wordt nergens gevraagd in de amateur sport. Dus ik vind het niet eerlijk dat daar dan wel gepunt wordt. Zelfde als een paard die al in de oprichting loopt in de B en daardoor hogere punten krijgt.. Het wordt niet gevraagd, fijn dat het paard het doet maar het hoeft nog niet.

Bij nader inzien is schouderbinnenwaarts misschien niet het allerbeste voorbeeld, maar ik hoop dat je mijn punt snapt :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 18:33

Maar...Schwung is toch helemaal niets anders dan losgelatenheid? Een paard dat zijn lijf volledig loslaat, in balans en over vier benen beweegt en waarbij de beweging zonder ergens te blokkeren door het lichaam heen vloeit, dan gaat een paard swingen. Dus naar mijn mening is het gewoon een onderdeel van het scala en hoe beter je dat beheerst, hoe hoger je punten zullen worden.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 18:33

Aukelizzy schreef:
Ik heb vroeger een pony gestart waarbij ik het echt moest hebben van het netjes en precies rijden. Het dier had van nature niet veel lossigheid. Ik pakte altijd mijn puntjes wel maar reed nooit dik in de 200 met hem..

Als je de oefeningen wel correct ( en dus los in het lijf ook) reed, vind ik ( mening) dat je dus wel dikke punten zou moeten halen. Ook al had je paard dan misschien niet de meest spectaculiare gangen.