Paard nu nog (deels) scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jess1435

Paard nu nog (deels) scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 21:32

Aangezien ik echt 0 verstand heb van scheren, wil ik jullie bokkers iets voorleggen. :j
Ik heb een kerngezonde, fitte haflinger van 7 jaar oud waar ik ongeveer 4 keer in de week recreatief/dressuur mee rijd of men.
Mijn paardje staat zonder deken en ongeschoren 24/7 op de weide, alleen bij extreem slecht/koud weer gaat hij naar binnen voor de nacht. :brr:

Het probleem is dat wanneer hij nog maar 5 minuten draaft, hij ontzettend staat te pompen en te zweten van de warmte. Zijn energiepeil blijft goed, het ligt dus niet aan zijn conditie. De laatste keer dat hij voor de kar heeft gelopen ben ik 1,5 uur bezig geweest om hem een beetje droog te krijgen; heb met het zweetmes misschien wel een halve emmer zweet er vanaf getrokken, zeiknat. -O-

De zorg om hem droog te krijgen na het rijden maakt mij niet uit, maar het is inmiddels een zodanige belemmering met het rijden dat vandaag (relatief warme dag) met veel stapwerk, hij al stond te pompen qua ademhaling en het zweet van zijn borst drupte. Ik kan me niet voorstellen dat dit fijn is voor het beestje zelf. De winter is zijn goede seizoen (zomereczeem) waarin hij zich topfit voelt en ik veel met hem kan doen, ik vind het zo zonde om ons zo in te moeten houden wegens zijn vacht.
Ik ben eigenlijk helemaal niet van de dekens en het scheren, maar wat is voor dit probleem een goede oplossing? Hij heeft een ontzettend dikke, dichte en lange vacht. Is er een optie waar hij alsnog zonder deken buiten kan blijven staan?

Ik hoor graag jullie ideeën/suggesties!

paardje87

Re: Paard nu nog (deels) scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:33

Ik heb 3 weken geleden nog geschoren en het gaat best goed paardje lief vind het ook fijner =)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:37

Eventueel de onderhals, borst, gedeelte buik scheren. Afhankelijk van hoeveel je scheert, zou ik er dan wel een (waterdichte, goed ademende) deken op leggen (100 of 200 grams).

Mooi zal het er nu niet uit zien, zal een groot contrast zijn met zijn dikke vacht, maar het helpt zeker om de warmte kwijt te kunnen :j .

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:55

Ik heb die van mij 2 weken geleden nog geschoren. Wel zorgen dat ze het niet koud krijgen en inderdaad is een waterdichte deken wel nodig op de wei!

Pienie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:59

Pony midden sebtember ( ? ) geschoren moet volgende week weer :) dikke wintervacht zit er weer op := wij doen ook hartje op allebij de kontjes :)
Afbeelding

Pienie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:59

wij hebben ook lekkere deken met hals :)

komiekbinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:11

Wij hebben eergister geschoren. Paard is er duidelijk blij mee. Wel een staldeken extra opgedaan.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:17

vrijdag geschoren, hele lijf, zonder de benen...
staat nu met deze vrij hoge temp gewoon onder 300 grams waterdichte deken, bij kouder weer gaat er een onderdekentje onder

Afbeelding

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 00:38

Als hij al een lekkere dikke vacht heeft aangemaakt, zou ik eerder geen deken op leggen ivm kriebelen. Wat mijn paard voldoende geholpen heeft is dit scheerpatroon: http://www.mijnalbum.nl/Foto-TKZBHVZQ.jpg gedaan in midden november. Ben er heel tevreden mee, hij heeft het niet koud in de wei, maar met rijden niet meer zo snel te heet dus het werkt precies hoe het nodig was.
Het is nu erg warm voor de tijd van het jaar, hier in Limburg tot wel 11 graden. Je hebt deze komende dagen dus de kans om het te scheren voordat het erg koud wordt. :)

Jess1435

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 08:40

Bedankt voor de reacties/tips! Ik ga vandaag nog 1 keer aankijken tijdens de les hoe hij het trekt in zijn berenvacht, zit eigenlijk niet te wachten om te gaan zeulen met dekens. :=
Anders ga ik het denk ik proberen om zo'n stukje weg te scheren zoals bij Whild.

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 08:50

Ik heb altijd geleerd: Tot kerst mag je scheren, daarna niet meer omdat het dan al te ver in de winter is, en ze dan niet meer voldoende tijd hebben om hun vacht te herstellen. Het is nog geen kerst:)
Afbeelding
Let vooral op in hoeverre dat mannetje zich steeds verder uitgekleed voelt :=
Je kan bijvoorbeeld ook voor een model kiezen waarbij je een paard deels scheert (6 t/m 11 hebben dan mijn voorkeur) Dan kunnen ze de warmte toch al veel makkelijker kwijt maar is de overgang niet zo groot. Als je deels scheert zou ik gewoon een 200 grams deken opdoen. Hangt er ook een beetje vanaf hoe groot het gedeelte dat je scheert is. Met een klein stukje hals hebben ze niet zoveel deken nodig.

edit: Ik zie net dat whild ook zoiets liet zien, dit kan inderdaad al veel verschil maken. Vooral bij de hals is het fijn om warmte kwijt te kunnen.

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:17

En, wat ga je doen? :Y)

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 00:47

Je kan rustig scheren hoor. Als je maar genoeg dekens gebruikt , kan je scheren tot februari. Ik scheer vaak nog paarden in maart/april. Gewoon om ze sneller door het haar te krijgen.
Mocht je hulp nodig hebben ,kan je mij altijd Pben of mailen.

XxDeemsx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 00:48

ik heb mijn paardje ook laten scheren een paar weken terug.
het is veel fijner!

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 00:50

Als je paard dik in het haar zit ,kost het ook veel meer energie om te werken. En ze vatten eerder kou, omdat ze zolang nat blijven.

XxDeemsx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 00:53

gootje12 schreef:
Als je paard dik in het haar zit ,kost het ook veel meer energie om te werken. En ze vatten eerder kou, omdat ze zolang nat blijven.

inderdaad, had ik ook, lekker laten scheren nu en hij heeft veel meer energie en is bijna niet nat te rijden!

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 00:55

_O-
wat een grappig plaatje zeg.
Nou daar zal best iets voor TS bijzitten :D

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 12:01

Ik heb een week of 3 terug ook een klein strookje geschoren bij mijn X tinker.
Vanaf de singel een strook over de borst tot onderkant hoofd.
Nu kan ze veel beter haar warmte kwijt en is veel minder snel bezweet.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 12:14

Ik heb ze tussen modelletje 8 en 6 in zitten (zo hoog als 6, maar hoofd niet zoals 8). En dan een 200 grams deken er op en 24/7 buiten.

De een ga ik komende week zeker nog een keer doen, die ander weet ik nog niet, maar die zal deze winter ook zeker nog een 2e keer gedaan gaan worden.