Ik heb een kerngezonde, fitte haflinger van 7 jaar oud waar ik ongeveer 4 keer in de week recreatief/dressuur mee rijd of men.
Mijn paardje staat zonder deken en ongeschoren 24/7 op de weide, alleen bij extreem slecht/koud weer gaat hij naar binnen voor de nacht.
Het probleem is dat wanneer hij nog maar 5 minuten draaft, hij ontzettend staat te pompen en te zweten van de warmte. Zijn energiepeil blijft goed, het ligt dus niet aan zijn conditie. De laatste keer dat hij voor de kar heeft gelopen ben ik 1,5 uur bezig geweest om hem een beetje droog te krijgen; heb met het zweetmes misschien wel een halve emmer zweet er vanaf getrokken, zeiknat.
De zorg om hem droog te krijgen na het rijden maakt mij niet uit, maar het is inmiddels een zodanige belemmering met het rijden dat vandaag (relatief warme dag) met veel stapwerk, hij al stond te pompen qua ademhaling en het zweet van zijn borst drupte. Ik kan me niet voorstellen dat dit fijn is voor het beestje zelf. De winter is zijn goede seizoen (zomereczeem) waarin hij zich topfit voelt en ik veel met hem kan doen, ik vind het zo zonde om ons zo in te moeten houden wegens zijn vacht.
Ik ben eigenlijk helemaal niet van de dekens en het scheren, maar wat is voor dit probleem een goede oplossing? Hij heeft een ontzettend dikke, dichte en lange vacht. Is er een optie waar hij alsnog zonder deken buiten kan blijven staan?
Ik hoor graag jullie ideeën/suggesties!
dikke wintervacht zit er weer op
wij doen ook hartje op allebij de kontjes