opstappen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lisamariekex

opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 21:27

als ik op mijn paard wil stappen, dan wordt hij altijd heel vervelend.
hij loopt naar achter of schopt.
weet iemand wat is hieraan kan doen?
alvaast bedankt

_black_rose_

Re: opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:38

Ik geloof dat er al wat topics zijn, zal het even kort samenvatten:

-check even of paard geen gebreken heeft (pijn in rug en weet ik veel wat allemaal)
-check even of je uitrusting er goed op ligt (zadel mag niet klemmen, niet te strak etc)
-wees duidelijk en consequent bij het afleren van dit gedrag (straffen) en aanleren van goed gedrag (belonen)

meer tips om er vanaf te komen staan in andere topics omschreven:)

Malaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 00:06

Hem belonen en straffen helpt altijd

Loeeees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 22:14

Echt heel vaak als er alleen een probleem is met het opstappen , is als het paard last heeft van zijn zadel.
Dat kan omdat het op dat moment het zadel niet goed ligt, of, zoals bij jou, als het vaker voorkomt, dan zijn er misschien echt problemen met de ligging van het zadel, bepaalde drukkingen waar het paard dan steeds meer last van krijgt!

filoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:33

heb je je paardje al lang? doet hij het al altijd?
het paard van een vriendin heeft een ongelukje gehad bij het opleren tijdens het opstappen: het paard schrok waardoor de ruiter achter het zadel is gaan zitten. hierdoor was hij bang geworden en geraakte mijn vriendin bijna niet op haar paard. in dit geval: geduld is de opgave!
natuurlijk controleer je best ook eens bovenstaande dingen.

naar achteren lopen en schoppen lijkt mij een teken van stress. stress kan vele oorzaken hebben: angst, pijn...

als hij bang is moet je proberen hem te tonen dat hij geen stress moet hebben bij het opstappen.
ik zou alles opnieuw opbouwen. begin met hem op te zadelen en wandel door de piste aan de hand. ga regelmatig stilstaan en stap dan weer door. zo associeert hij stilstaan niet met opstappen. doe daarna hetzelfde en ga dan als je stilstaat naast hem gaan staan, daarna ga je doen alsof je opstapt. als hij braaf is belonen door weer even te stappen. herhaal dit totdat hij helemaal kalm blijft. het is misschien ook goed om het aan de twee kanten te oefenen

als hij toch pijn zou hebben, zou ik het zadel eens controleren of de dierenarts eens laten nakijken of hij geen rugpijn heeft ofzo.
mijn paard leek zeer koppig te zijn en van slechte wil, uiteindelijk bleek ze iets aan haar spieren te hebben. dus met een juiste verzorging was het probleem meteen opgelost. nu is ze vlot in het rijden en zeer meegaand

groetjes

Dyonepooh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 22:54

Wij hebben dat ook met een Paard gehad, in het begin gewoon echt streng zijn!
Laat iemand jemook helpen die hem goed vasthoud, als hij loopt of dribbelt terwijl je op wil stappen corrigeer dan met je stem, en stap weer opnieuw op!
Het duurt eenmaal lang voordat het eruit is.
En idd toch laten nakijken of bij geen vervelende kwaaltjes heeft

lisamariekex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 23:45

Dank jullie wel allemaal! ik ga de adviezen van jullie opvolgen en even naar het zadel laten kijken x

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 00:01

Inderdaad, zadel laten nakijken.
Misschien met het paard zijn zijkant tegen de bakrand aan bij het opstappen zodat hij niet weg kan draaien. Heel duidelijk belonen bij de kleinste verbetering en dan gelijk een aantal keer achter elkaar oefenen.

WGNJ1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:52

eerst het zadel naar laten kijken. Misschien heeft hij daar wel last van. Het paard een beetje in een hoek zetten in de bak en dan opstappen zodat hij/zij geen kant op gaat?

ponytje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:58

eerst het zadel naar laten kijken. Misschien heeft hij daar wel last van. Het paard een beetje in een hoek zetten in de bak en dan opstappen zodat hij/zij geen kant op gaat?

dat lijkt me inderdaad een goed idee...

ik ben geloof ik een beetje laat met mijn antwoord...

xAng

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:48

Als het zadel nou goed is, kan dan niet iemand hem vasthouden en dan inderdaad in een hoek van de bak?

Capri10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:07

Als er verder niets aan de hand is met zadel of gezondheid.
Het opstappen in fasen verdelen, als het goed gaat belonen! Als het paard niet stil blijft staan een paar stappen naar achteren laten zetten en weer opnieuw beginnen. Steeds blijven herhalen en stoppen als het goed gaat. je stem goed gebruiken.