vuurwerk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hertogaj

vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 02:55

hoop dat ik het in het juiste topic plaats.
elke ruiter krijgt er weer mee te maken december naar kerst. vuurwerk en niet zoon beetje ook.
heel vervelend vooral opgeschoten jongens die het leuk vinden een mooie meid van de knol te schieten _-:(
nou ben ik geen mooie meid dus valt het voor mijn mee maar de vraag is hoe gaan juli er mee om ? hebben juli tips en vooral is er iets te doen voor de vuurwerkhandel de winkels die het verkopen?
voorlichting helpt volgens mijn niet of wel? grote poster aan de deur van de winkel met denk om de dieren (ook honden katten paarden enz)
ik vraag dit omdat ik in beide werelden zit verkoop vuurwerk maar weet ook hoe veel last je er van kan hebben.

sta open voor kleine dingen die een hoop kunnen veranderen :)

friesiszwart

Re: vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 07:28

Op de pensionstal waar ik vroeger stond werden de paarden ook gebruikt voor aangespannen werk (was ook een stalhouderij) en daar deden zij hun paarden in de rijbak en staken met beleid vuurwerk af. Ik heb het jaar erop gevraagd of mijn paard daar bij mocht. Kijk als mensen echt gaan gooien of een keer een onverwachte sisser ja daar zullen zij van blijven schrikken maar het scheelde wel aanzienlijk.

uJildXH0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 22:01

vorig jaar op oudejaarsdag ben ik gewoon gaan buiten rijden met mijn paard. Die kijkt echt nergens van op.
Vuurwerk, rotjes en alle explosie dingen rondom oud op nieuw doen hem echt niets.
Zelfde geldt voor mijn hond, zodra het vuurwerk begint wilt ze naar buiten om te zoeken hihi
terwijl mijn andere hond juist alle veilige plekjes gaat opzoeken.

Maar mocht je paard er echt schrik van hebben dan kan je hem/haar ook bach bloessem geven.
2a3 druppels op de tong en daarna blijven ze rustig.

(paard loopt ook intocht van sinterklaas, pepernoten vliegen hem om de oren, en blijft alsnog braaf verder lopen )

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 22:03

gelukkig staat die van mij op een pensionstal ver in het buitengebied..dus hopelijk minder last!

hertogaj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 23:35

natuurlijk is er heel veel te doen in de vorm van training, medicatie en niet elk paard heeft er last van.
mijn heder trouwens ook niet gelukkig :D zou mooi zijn hij bewaakt hier het terrein met de vuurwerk verkoop.

maar mijn vraag was meer, is er voor mijn als vuurwerk handelaar iets te doen door middel van voorlichting aan mijn klanten of zou dat niet werken? Andere opties om mensen het aan het verstand te brengen dat ze de beesten er niet mee lastig vallen?

uJildXH0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 00:14

Ze zeggen ook wel eens: slapende honden moet je niet wakker maken.
Ik denk dat je tegen een bepaalde groep mensen over dit onderwerp moet beginnen.
Maar zou indd wel een aanraden zijn om mensen er toch op te attenderen

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 07:16

PP >> SV

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:52

Mijn paard is gelukkig zeer relaxed. Ik ben zelf niet zo dol op vuurwerk. Mijn paard staat ook nog eens vlakbij een middelbare school. Ik hoor zo nu en dan een knal en durf deze week nog wel op buitenrit te gaan. Maar vroeger had ik een verzorgpaard en stond er totaal niet bij stil dat het 29 december was.... Toen werd er door irritante jongens/ scholieren een rotje tussen de benen van het paard gegooid. Het enige wat ik nog kon bedenken was: niet reageren en snel wegwezen! Dus ik in een flinke draf er vandoor, dat rotje ging af en het paard was zeer nerveus maar het liep goed af. Aangezien ik er een zeer slechte ervaring mee heb ga ik na kerst en de 1e week van januari niet te ver bij stal vandaan, als ik het niet vertrouw ben ik zo weer terug!

vjseegers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 00:06

Ook mijn merrie is gelukkig niet bang van vuurwerk. Er wordt hier nu al flink geknald en wat er afgestoken wordt zijn echt geen kleine rotjes... maar ze maalt er niet om. Toch zoek ik het liever niet op en ga ik niet buiten rijden gedurende de dagen/tijden dat er veel vuurwerk wordt afgestoken. Meestal is het s'morgens vroeg lekker rustig en dan rijdt ik gewoon buiten.

fja37

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:08

ook heb ik de regio westland al regelmatig de rotjes om mijn oren gehad tijdens het rijden. mijn schimmelmerrie is, als ik er niet in mee ga, ook niet bang voor. wel een gelukje, omdat ik met een halfzijdige verlamming "opgezadeld" ben. ik kan op zo'n moment echt op haar bouwen.

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:42

met oudjaarsdag hebben mijn paardjes altijd lekker vrij, als er dan al veel wordt afgestoken gaan ze ook niet na buiten die dag.. 2 van mijn paardjes zijn heel nuchter, die schrikken er niet zo van, de derde is echt bang en wanneer hij al een rotje hoort staat hij te bibberen in zijn stal, buiten als hij in de bak staat slaat hij op hol... heb ook altijd al een paar dagen voor oud en nieuw de radio wat harder staan...vind het altijd zielig voor hem, juist omdat hij zo bang is, maar schenk er ook niet extra aandacht aan, zodat hij het kan gebruiken.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:52

mijn paarden zijn helemaal niet bang van vuurwerk. ik heb ze gewoon lekker op stal staan met oud en nieuw ;)

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:54

ook hier drama met vuurwerk,
paard is al meerdere malen bekogelt door vervelende kinderen, hier gaan ze zo nu en dan nu al best aan de gang met behoorlijke bommen en andere vuurwerk dingen.
Gelukkig is paardlief nu nog redelijk te rijden maar verstijft of stiert naar achter of naar voor bij elke klap.
maar met oud en nieuw blijven wij ook binnen en de week ervoor en erna doen we ook rustig aan.
gelukkig staan we achter in een laan en met een kleine paddock met klein weilandje vlak naast stal dus kunnen ze daar even lekker rennen en los met oud en nieuw verder veilig op stal, moet er niet aan denken dat er wat gebeurd met 1 van ons :(:)

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 19:14

hier kijken ze niet zo op van vuurwerk,mijn ruin houd de merrie rustig.
maar ze moeten niet op ze gaan schieten natuurlijk, rijden doe ik dan niet dat is om ongelukken vragen.
ik vind het een super idee van je een poster op te hangen met denk om de dieren!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:06

Posters ophangen lijkt me niet verkeerd, of een flyer bij elke verpakking.

sabeth_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:41

Bij ons hebben ze er niet zoveel last van, we wonen in een gehuchtje dus ze merken er niet veel van, ze zijn soms wat schrikeriger als ze iets horen maar meer ook niet ! ;)

Loeeees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 22:42

Ja je zou kunnen proberen om flyers/bordjes op te hangen, waarop je vraagt niet in de buurt van de stal/manege/wei af te schieten. En als het dan toch gebeurd, zou ik wel boos worden, maarja dat ben ik (:

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 22:56

Zijn er serieus mensen die vuurwerk naar je paard gooien? Zal t bij hun doen.
Ik denk voor de paarden gewoon rustig binnen blijven en misschien flyers afgeven bij vuurwerkverkooppunten over gevaar van paard, ruiter en omstanders met vuurwerk?

hertogaj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 00:02

:) fijn dat er reactie komen.
met flyers hebben wij niet echt positieve reacties. het vuurwerk wordt meestal door paps of mams gehaald die geven aan zoon lief en die gaat er niet naar kijken.

met die posters bereik je ook de ouders die het vuurwerk ophalen. hoop dat we met die poster een beetje de ouders op het gedrag van hun kinderen kunnen wijzen?
vraag me alleen af hoe die poster er uit moet zien voor een beetje resultaat?
schokkende afbeelding van hoe het fout kan gaan of juist genuanceerd?
al wel op google gezocht maar je komt alleen posters tegen met bange hondjes. ik denk niet echt dat dat indruk maakt.

als iemand een idee af afbeelding, voorbeeld heeft, die ik kan verwerken in een poster hoor ik het graag
b.v.d aj

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:48

Ik heb dieren en een "mannengezin" met bijbehorende mannendingen, en zo ook veel vuurwerk.

Mijn dieren; pony's, honden, varkens etc. zijn er mee opgegroeid en zijn niet bang omdat er bewust mee wordt omgegaan, en je dus geen vuurwerk afsteekt direct naast een dierenverblijf. (bij twijfel vragen ze het eerst aan mij) Als er toch een opgeschoten lolbroek (vriendje van mijn oudste zoon) het nodig vind om bewust de dieren te laten schrikken krijgt hij met gelijke munt terug betaald. (iets harder en op een moment dat hij het niet verwacht, met de bijbehorende vraag "en hoe voelen je oren? En hoe is het met je hartslag?)

Maar om op je vraag terug te komen; ik heb je doelgroep gevraagd, mijn kinderen en de meeste van hun vrienden hebben groots respect voor het gevoel van mens en dier, maar volgens hun ligt dit in de maatschappij ietsjes anders en vinden veel jongeren een bang hondje en hysterische meiden alleen maar "lachen" . Zeker als ze in een groep zijn.

Volgens hun wordt het anders als ze hier de gevolgen van zien, dus dat een meisje van haar paard valt omdat het dier schrikt, met alle verwondingen van dien, of dat het kan dat zo'n dier aan de kletter gaat en tegen een auto loopt. En dat mag volgens hun best confroterend en schokkend in beeld gebracht worden.

Jongeren willen wel "treiteren" maar geen daadwerkelijke ongelukken veroorzaken, de mogelijke gevolgen moeten in beeld gebracht worden.

hertogaj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 21:58

:) bedankt voor je reactie fiona hier kan ik iets mee. het vermoede bestond bij mijn, maar ik heb geen kinderen dus ook geen ervaring met opvoeden en gedrag.

nu dus een oproep wie help mijn aan een dergelijke afbeelding of kant en klare poster :) ,dat zal niet meevallen( een kant en klare poster )
maar ik ben niet lui. wil hier best iets werk in steken om ze te laten drukken. als ik maar een afbeelding heb. ik zoek me rot maar kan niks passends vinden en wil hier toch als verkopende party een verandwordelijkheid in nemen.
b.v.d. aj

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:04

je kan je paard voorbereiden door een radio ofzo met een bandje met vuurwerkgeluiden op te zetten op stal. werd vroeger bij mij op stal wel gedaan.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:09

Misschien zelf oefenen met vuurwerk? Soort schriktraining zeg maar.

hertogaj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 20:02

:) iedereen heel erg bedankt voor het meedenken . heb helaas geen goede doeltrefende afbeelding kunnen vinden. dus komt gewoon een zielig hondje op de deur bij de uitgang denk ik, volgend jaar wil ik dit zeker beter aangaan pakken maar nu door tijdgebrek helaas genoodzaakt het hier bij te gaan houden :( . hele dag aan het werk geweest en vanavond ook weer volle bak en na ja op slapen naar ga ik ook niks anders meer doen dan vuurwerk verzeten {:)

ik wens iedereen het beste alvast voor het volgende jaar en nog een goede liefdevolle kerst

gr aj

hertogaj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 22:40

:) anders ik wel verkoop het schiet nooit zelf af en ben het de 31 ste helemaal zat :Z