wel of geen (winter) deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

iAsk

wel of geen (winter) deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 15:48

Hey Bokkers!

Mijn twee lieve schatjes hebben een flinke wintervacht, maar ik vroeg me af of ze een deken nodig hebben?
Want soms dan regent het een paar dagen en dan zijn ze dus een paar dagen nat geregend.
Of als het heel hard gaat vriezen bijvoorbeeld, moeten ze dan een deken op?

Alvast bedankt!

Noblesse_

Re: wel of geen (winter) deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 15:51

Is nu niet meer nodig, als ze al een goede dikke vacht hebben.
Als je begint met een deken voor de wintervacht er is (of als je scheert) moet je gewoon blijven opleggen.
Maar niet plots 'midden' de winter een deken op je paardje gooien als hij de maanden ervoor nooit eentje op had en dus al een dikke vacht heeft.

Maar hebben ze een schuilhok?

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 16:11

Ik zit eigenlijk een beetje met dezelfde vraag (dus ik lees mee haha), want mijn pony heeft wel een dikke vacht maar zweet ontzettend na het rijden. Ik denk dat de vacht nog dikker wordt als het dalijk écht koud wordt (+ sneeuwt). Kan ik haar niet onder een regendeken zetten zodat haar vacht niet nóg dikker wordt? :)

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:57

Als je shetlanders gewoon gezond zijn, is een deken niet nodig. Als je echt veel met ze werkt, kan je ze scheren en een dekentje om doen. Maar dit jaar zou ik ze gewoon zo laten staan. Mijn shetlanders en mini hebben wel een zweetdekentje, als ze dan heel nat zijn van de regen of na het werken, kunnen ze even opdrogen ;)

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:58

Inderdaad als ze gezond zijn en een dikke vacht hebben en je merkt dat ze er nog tegen kunnen dan moet het geen probleem zijn hoor, shetties zijn ervoor gemaakt om lekker buiten te staan :)
Als het echt héééél koud wordt kun je altijd nog overwegen om tijdelijk en 0/100 grams deken op te doen :)

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 18:05

Persoonlijk zou ik kiezen voor een dikkere deken of helemaal geen. Een deken vervangt de vacht, want het duwt de haren plat. Dat is tenminste wat ik altijd gehoord heb ;)

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 18:06

Daarom krijgt ie hier ook geen deken op, behalve als ik/iemand merk dat ie het echt koud krijgt..

LUNNAAX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 21:48

ze hebben nu geen deken meer nodig, misschien dat je een regendeken van 0gram kunt kopen zodat ze niet nat worden?

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 21:49

je geeft aan dat ze al heel dik in het haar zitten. Lekker zo laten, ze hebben hun eigen winterdeken al aangemaakt en hebben echt geen last van de kou

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 07:54

SMP-->SV

iAsk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 15:16

Noblesse_ schreef:
Is nu niet meer nodig, als ze al een goede dikke vacht hebben.
Als je begint met een deken voor de wintervacht er is (of als je scheert) moet je gewoon blijven opleggen.
Maar niet plots 'midden' de winter een deken op je paardje gooien als hij de maanden ervoor nooit eentje op had en dus al een dikke vacht heeft.

Maar hebben ze een schuilhok?

Ja, ze hebben een afdak aan de stal en een ruime stal die altijd open staat. :)

Ik denk dat ik dan misschien een 0gram regendeken koop.

Ik werk niet heel veel met ze, ze zijn pas 1,5 dus ik doe vooral wandelingetjes maken en knuffelen *D

Bedankt voor de reacties!

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 15:21

Ik weet niet of je al definitief besloten hebt? Maar ik zou een 1,5 jarige persoonlijk geen deken om doen. Je zegt zelf dat ze het niet koud heeft. Die kleintjes spelen veel, dus dat is niet erg bevorderlijk voor de deken ;) Maar je mag het natuurlijk zelf weten, want het is jouw pony :D

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 15:35

Ik zou er geen opdoen, zeker niet op een 1,5 jarige. En er is een stal, dus geen probleem :)!
En een regendeken kan je niet opleggen als het heel koud wordt, dat gaat de haren plat leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 15:41

Echt geen deken op doen! Ze zijn 1,5 en hebben hun dikke wintervacht om zichzelf te beschermen, ook tegen de regen, onder hun wintervacht bij de huid zelf maken ze talg (een soort vetlaagje) die ze beschermt tegen kou en regen.
Als ze zelf last hebben van de regen kunnen ze gewoon hun stal in, deken heeft geen zin en is dus zonde van je geld.

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 22:00

Als je graag een deken wil omdat je denkt dat ze last heeft van haar natte vacht, kan je wel een zweetdeken kopen. Dit heeft mijn mini van 1,5 ook. Ben er heel erg tevreden mee, je legt hem er even op als ze heel erg nat zijn, van wat dan ook, als je hem eraf haalt is de huid in ieder geval droog en warm. Dit scheelt voor je geld en is beter voor je pony ;)

Mike_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 15:20

Mijn paardje die ik verzorg die heeft bijna geen winter vacht en is niet geschoren als ik eem dken omdoe dan zweet hij binnen 20min en zonder deken heb ik het idee dat hij het koud heeft ??

Dilay_Romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:46

Als je veel op een paard rijd is het verstandiger om m te scheren en een deken erop te leggen
zo voorkom je dat hij gaat zweten tijdens het rijden en dan terug op stal kou vat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:50

Dilay_Romy schreef:
Als je veel op een paard rijd is het verstandiger om m te scheren en een deken erop te leggen
zo voorkom je dat hij gaat zweten tijdens het rijden en dan terug op stal kou vat!

Ik rijd ook veel en mijn paard zweet ook maar er bestaat zoiets als goed droog stappen en even voor een paar uur een zweetdeken op doen.
Vind het jammer dat jij gelijk adviseert te scheren, paardjes hebben een lekkere wintervacht en scheelt een hoop gezeul met dekens elke keer.
Ts vraagt zich af of het nodig is als het regent enzo, maar daar kunnen ze prima tegen met hun vacht.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:17

Helemaal mee eens! Ik rij ook gewoon elke dag en soms is mijn paard ook flink bezweet. Dan gaat ze een paar uur met een wollen of fleece deken op stal, nadat ik haar goed uitgestapt heb natuurlijk. Ik vind het veel fijner dat mijn paard niet staat te bibberen zodra ik de deken afdoe en ik ben ook blij dat ik aan 1 deken van 300 gram genoeg heb. Weet niet wat er op zou moeten als ik haar zou scheren... Mijn paard is erg gevoelig en heeft heel snel schuurplekken ed. Als ik haar vacht en daarmee haar bescherming weghaal dan ligt ze de hele tijd open.

Je gaat shetjes van 1,5 jaar toch niet scheren??? Gaat echt nergens over imo.

FR_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:21

mijn verzorg pony heeft in de winter wel een deken om om dat niet een super dikke vacht heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 22:57

Is ook niks mis met een deken maar ik zou nooit een pony scheren zonder noodzaak.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:06

Neehoor, dekens zijn voor zieke of oude paarden, die een slechte vacht hebben en zich niet warm kunnen houden. Of paarden die geschoren zijn, maar dat is bij het gemiddelde nederlandse paard ook niet echt hard nodig. :)

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 01:12

Ik wil toch wel even reageren op de reactie van Gypsy. Mijn paard is niet oud en ook niet ziek. Maar hij stond in november nog in z'n zomervachtje, waardoor hij erg koud werd. Ik merkte zelf ook dat hij zich er niet zo goed bij voelde. Dus nu heb ik dekens voor hem en hij loopt weer te spelen op de wei. Dus voor hem is het wel nodig :j.
Ik ben zelf wel van mening, zoals ik al gezegd had, dat een 1,5-jarige geen deken op hoeft.

En deze reactie bedoel ik niet slecht hé haha :D