Boete/straf op wedstrijd bij onbehoorlijk gedrag naar paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Boete/straf op wedstrijd bij onbehoorlijk gedrag naar paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 00:19

N.a.v. een ander topic vroeg ik mij af of er in andere takken van paardensporten boete's/straffen staan op onbehoorlijk gedrag tegenover je paard( bijv: overmatig zweepgebruik, schoppen, aansporen met de leidsels in een hand e.d. ) en of dit ook vaak toegepast word op wedstrijden?

Zo ja, wat is de strafmaat dan en wie heeft hier wel eens ervaring mee gehad?

_San87_

Re: Boete/straf op wedstrijd bij onbehoorlijk gedrag naar paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:22

Zeker staat er een sanctie op onbehoorlijk gedrag.

Een oud stalgenootje van mij is door de tuchtcommissie van de KNHS 'veroordeeld' tot een boete van 250 euro en een wedstrijdontzegging van 1 jaar, waarvan 3 maand voorwaardelijk, dacht ik.

Ze sloeg haar pony na een weigering in elkaar, waarna een official haar erop aansprak en een scheldkannonade kreeg. Dat was een retourtje tuchtcollege.

Miepie77Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:23

gebeurt niet vaak maar weet dat er in de dressuur boetes en zelf uitsluitingen worden uitgedeeld als iemand wreed is tegen zijn of haar paard in de basissport, zelfde bij het springen

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 00:25

Loopt zo'n tuchtcommissie standaard rond op een wedstrijd? Of bepaald de jury of dat een 'zaak' word?

Bij ons is het beledigen van een functionaris ook nog eens extra boete inderdaad :+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 00:27

En wat is bij jullie 'wreed' , max aantal zweepslagen bijv?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:27

TAO --> PP

Miepie77Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:28

zowel jury, maar ook de organiserende vereniging kan er werk van maken als er bv het een en ander gebeurt in de inrijbak

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:29

Ik geloof dat het voorval door de official (die op iedere wedstrijd rondloopt) gemeld wordt en dan bekijkt de KNHS of ze er een 'zaak' van maken en komt het voor het tuchtcollege.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:29

Miepie77 schreef:
zowel jury, maar ook de organiserende vereniging kan er werk van maken als er bv het een en ander gebeurt in de inrijbak

Oh, dat kan ook, ja. Ik heb er nog nooit persoonlijk wat mee gehad gelukkig, dus eigenlijk geen idee hoe het precies in zijn werk gaat.

Miepie77Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:36

ruitje schreef:
En wat is bij jullie 'wreed' , max aantal zweepslagen bijv?

heb nog nooit gehoord over een min of max voor zweepslagen , het gaat meer om of het beeld kwaadaardig is, dus helaas afhankelijk van hoe de vereniging is ingesteld, wij hebben er meerdere keren werk van gemaakt als iemand bv slecht de proef uitkwam en je de woede boven zag komen en dan bleven we even in de buurt van die ruiter hangen om te zien wat er zou gebeuren, 1 ruiter ging pas uit haar dak terug bij de trailer, dacht ze dat het geen impact meer zou hebben maar ze is toch aangepakt. Overigens ook ruiters en familieleden die even verhaal gingen halen bij de jury op een niet zo'n vriendelijke manier.

charissa134

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 10:00

heb eens op een wedstrijd een meisje haar hele springparcours met 1 hand zien rijden omdat de ander bezig was met meppen.
jury hard al iets van 10x gevraagd om zich te melden maar ze reed door, uiteindelijk is er iemand naar haar toe gerent en toen stopte ze.
ze moest zweep inleveren en overnieuw beginnen, je moet dus behoorlijk ver gaan om een boete te krijgen lijkt mij..

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 10:05

_San87_ schreef:
Ik geloof dat het voorval door de official (die op iedere wedstrijd rondloopt) gemeld wordt en dan bekijkt de KNHS of ze er een 'zaak' van maken en komt het voor het tuchtcollege.

Deze official/vertegenwoordiger van de knhs is in 9 vd 10 gevallen de jury zelf.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:17

Van mij mag dit vaker gebeuren hoor. Zie af en toe mensen in de inrijbak rondrijden waarvan ik denk, dat zou de jury nou eens moeten zien :=

Heb het helaas nog nooit meegemaakt dat dit soort mensen aangepakt worden.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:30

In de ijslandersport wordt sinds een aantal jaar met een gele/rode kaartensysteem gewerkt. Geel=waarschuwing, rood=directe diskwalificatie. Werkt erg goed tegen lomp rijden.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:31

Zijn er daar dan ook mensen bij bij het losrijden die de boel in de gaten houden en ook daadwerkelijk die sancties uitdelen?
Want aan die mensen ontbreekt het imo nog wel eens bij gewone wedstrijden van de KNHS..

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:40

Moeten ze ook eens gaan kijken bij het trailerladen......

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:55

Aranel schreef:
Zijn er daar dan ook mensen bij bij het losrijden die de boel in de gaten houden en ook daadwerkelijk die sancties uitdelen?
Want aan die mensen ontbreekt het imo nog wel eens bij gewone wedstrijden van de KNHS..

Ligt aan de grootte van het tournooi. Bij verenigingswedstrijden worden vaak maar 3 juryleden ingezet en zijn er verder geen officials vanuit het NSIJP. Bij grote en/of internationale wedstrijden zijn er, behalve een uitgebreid jurykader van zomaar 10 tot 15 man, ook officials van het stamboek van het organiserende land, alsmede officials van de overkoepelende internationale ijslanderorganisatie (de FEIF, onder wiens auspiciën dergelijke wedstrijden plaatsvinden) voortdurend aanwezig en dan rijd er in ieder geval op het hele wedstrijdterrein niemand één meter op z'n paard zonder dat daar zicht op is.

Als je 'm dan ff iets zou willen "vertellen", moet je er al buiten een rondje mee om gaan. Niet dat ik denk dat dat op dat moment nog wat zou opleveren; als dat dan en daar nog nodig is, is er naar mijn idee eerder in de training/opleiding van het paard al iets niet goed gegaan en dan heb je op zo'n wedstrijd sowieso niks te zoeken. Maar da's een andere discussie.

Het ijslanderequivalent van wat in de dressuur de "basissport" is, werkt veel meer zelfregulerend. Als je daar op het inrijterrein je paard afranselt of een paar kiezen uit zijn mond trekt, is er altijd wel iemand die dat ziet en dan zoiets heeft van: "En als jij nou anders es ff lekker normaal doet tegen je paard." Werkt natuurlijk ook alleen maar omdat het een veel kleiner wereldje is, waar iedereen elkaar iig. wel van gezicht kent, of anders op zijn minst gemeenschappelijke kennissen heeft.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 21:13

TinePine schreef:

Waarom?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 22:27

FriesWytske schreef:
TinePine schreef:

Waarom?
Ga maar eens doen. Eén keer is genoeg, dan snap je wel waarom. :D

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 23:12

Nou, ik maak hier op wedstrijden niets mee bij het trailer laden wat niet door de beugel kan.