verschrikkelijke voernijd, iemand tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

verschrikkelijke voernijd, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:33

hallo,

mijn 7jarig paard heeft al sinds hij bij ons staat voernijd, maar nog nooit zo erg als de laatste tijd, vanaf je nog maar met de emmer (ook als die leeg is) voor zijn stal staat gaan de oren in zen nek, wil hij bijten, we hebben zijn voerbak al verhangen want in zijn stal gaan was helemaal geen oplossing, bij grondwerk werk ik ook al niet meer met beloningen wegens zijn agressief gedoe ivm voedsel

iemand tips om dit op te lossen?

Caira

Re: verschrikkelijke voernijd, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:35

krijgt hij wel voldoende?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:36

hij krijgt echt wel meer dan voldoende & het is al vanaf de eerste dag dat hij hier stond, maar word alleen maar erger

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:40

ik geloof niet dat hier veel aan te doen is. wel heel duidelijk zijn dat hij jou absoluut niet mag aanvallen/bijten. dit moet je echt duidelijk aan hem laten merken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:43

bij mij is het de laatste tijd wel geminderd, omdat hij ook weet dat hij bij mij dat niet moet proberen, maar ik ben ook niet de enige die hem voert (soms mijn moeder, soms het meisje dat flint rijd)

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:44

kun je niet aan je moeder en je bijrijder vragen om ook zo streng op hem te zijn wat voeren betreft? het is moeilijk af te leren maar het moet niet gevaarlijk worden voor jezelf.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:45

Jeetje wat heftig zeg!

Ik heb wel een optie maar weet niet of dat nog helpt als het al zo heftig is :
Mijn merrie heeft wel een beetje voernijd maar niet heel heftig en wat ik heb ingevoerd is een kunstje "Voedsel weigeren" dan leg ik een snoepje op mijn hand en als ze hem wilt pakken voor ik dat wil zeg ik "Nee" en als ze daar niet op reageert tik ik (zacht) op haar neus. Het werkt heel goed en ze wacht nu netjes ook met eten tot het in haar stal/voerbak ofzo ligt en is ook rustiger met wortels/snoepjes aan pakken omdat ze toch wel weet dat ze het krijgt!

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:47

ik heb dat ook geleerd bij mijn pony met snoepjes en voeren, wachten tot ik zeg dat hij mag eten. maar bij deze lijkt het wel iets heftiger en gaat dat denk ik moeilijk worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:49

hmm zal eens proberen voedsel weigeren, heb ik nog niet geprobeert

verzorgster is 13, dus ik vrees er een beetje voor dat die rahere niet echt op zen plaats kan zetten met voeren (zij voert ook meestal als ze op de wei staan en naar stal moeten dus loopt hij gewoon zijn stal in & kan de deur dicht

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:03

Denk persoonlijk dat er ook niet veel meer aan te doen is behalve jezelf boven je paard zetten. Dus dat hij jou als kuddeleider ziet want dan pas zal hij zich wat gaan inhouden.

Helaas is dit (mijns inziens) een gebrek in zijn vroegste opvoeding geweest. Mijn Shetlander ontwikkelde als veulentje/jaarling ook al voernijd, die heeft 2 keer gedreigd naar me uit te slaan en heeft 2 keer een flinke trap onder zijn reet gehad. Nu legt hij nog steeds zijn oren in de nek als ik zijn halster af wil doen als hij eet maar zowel ik al hij weet dat hij niks zal doen want hij ziet mij als kuddeleider. M.u.v. mijn man (want die wordt ook als meerdere geaccepteerd) laat ik echter niemand anders bij mijn Shet komen onder het eten. Die moeten 'm dan gewoon met rust laten tot hij klaar is met eten.
Mijn jongste Tinkermerrie heeft als veulentje van 5 maand een keer gedreigd naar mij uit te halen bij het voeren, zij had de pech dat ik op dat moment net een zweep bij me had en die heeft zo'n ongenadige mep op d'r kont gehad dat het gelijk over was. Die wacht nu zelfs braaf (weliswaar drentelend :') ) achter me als ik bezig ben om haar hooinet op te hangen. Ze weet dat ze er niet aan mag komen totdat ik klaar en weg ben.

Typisch is wel weer: de Shetlander mept mijn jongste Tinkermerrie dus weg als het op (lekker) eten aankomt maar durft dit niet te doen tegen mijn oudste Tinkermerrie (= kuddeleider als ik er niet ben).

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 00:08

Zorgen dat je een beker met water in je handen hebt, als je de box in loopt.
Dreigen: dan met water gooien naar de paard. Geeft een grote schikreactie.
Heb meermalen mee gemaakt dat dit heel goed werkt.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 03:12

LisaLuna schreef:
Jeetje wat heftig zeg!

Ik heb wel een optie maar weet niet of dat nog helpt als het al zo heftig is :
Mijn merrie heeft wel een beetje voernijd maar niet heel heftig en wat ik heb ingevoerd is een kunstje "Voedsel weigeren" dan leg ik een snoepje op mijn hand en als ze hem wilt pakken voor ik dat wil zeg ik "Nee" en als ze daar niet op reageert tik ik (zacht) op haar neus. Het werkt heel goed en ze wacht nu netjes ook met eten tot het in haar stal/voerbak ofzo ligt en is ook rustiger met wortels/snoepjes aan pakken omdat ze toch wel weet dat ze het krijgt!

Hier is mijn reactie toch wel even een hele diepe zucht op....

Als je een paard iets wilt aanleren beloon je hem als hij het goed doet en ga je hem niet slaan omdat hij iets doet wat heel natuurlijk is. Je voedt toch geen paard op door het te slaan totdat het doet wat jij wilt.

Het idee van aanleren voedsel te weigeren had ik zelf wel ook. Ik heb dat bij mijn paard ook gedaan en het volgens onderstaande instructie aangeleerd:

De training

Het aanleren is simpel. In feite komt het er op neer dat je het paard wat voer voorhoudt, waar hij pas van mag eten als hij het beloningssignaal gekregen heeft. Bij een paard dat erg opdringerig wordt bij het werken met voer is het voor de veiligheid aan te raden om de eerste oefeningen met een hek tussen jullie in te doen. Ook is het verstandig om in het begin niet al te sterk geurend voer te gebruiken voor deze oefening, omdat de verleiding anders wel erg groot wordt om het weg te graaien. Een kwart stuk wortel is ideaal omdat het zichtbaar is, niet al te sterk geurt en goed in je hand past. Om het paard deze beleefdheidsoefening aan te leren ga je bij zijn hoofd staan, en laat je hem duidelijk de wortel in je open hand zien. Zijn eerste reactie is voorspelbaar: hij gaat er direct op af. Op het moment dat je dat zien gebeuren geef je een delta, bijvoorbeeld een streng en duidelijk ‘Nee’, en draai je je hand om zodat de wortel in een gesloten hand vastgehouden wordt en de rug van de hand nu naar boven gekeerd is. Dit geeft naar het paard een zeer duidelijk signaal: Bij ‘Nee’ verdwijnt het voer. ‘Nee’ is dus iets dat voorkomen moet worden. En aangezien die ‘Nee’ wel automatisch lijkt te komen als hij op het voer af duikt, is er misschien wel een verband. Het paard gaat dus nadenken over de consequenties van zijn handelen. Omdat dit denktraject in feite in gang wordt gezet door negatief corrigeren (je haalt iets prettigs weg uit de omgeving van het paard), is het belangrijk om al de kleinste vooruitgang uitgebreid te belonen. Als het paard de derde keer dat je het voer laat zien er weer naartoe grijpt, maar heel eventjes in de beweging aarzelt als hij jouw ‘Nee’ hoort, dan moet hij precies op dat moment het beloningssignaal krijgen en het stuk wortel dat je al steeds in je hand had. Als je die aarzeling weet te belonen, dan zal het leerproces vervolgens erg snel gaan, omdat het paard nu weet dat het met rust laten van het voer beloond wordt mét dat voer. Als hij dat eenmaal doorheeft zal er een fase komen waarin hij actief zijn hoofd wegdraait zodra je hem voer aanbiedt. Op die manier laat hij duidelijk zien dat hij niet zal eten, maar het is ook een manier om zelf de verleiding van dat voer te kunnen weerstaan. Is dit stadium bereikt, dan kun je werken aan de duur van de oefening. In het begin beloon je al als hij één seconde van het voer afblijft, vervolgens stap je over op twee secondes, dan drie en ga zo maar door. Voor beide partijen is het een handige ezelsbrug als je zachtjes de secondes meetelt. Op die manier kun je goed controleren of je wel steeds voor één seconde meer beloont en niet steeds op hetzelfde getal blijft hangen. Als het paard halverwege het tellen besluit toch een uitval te doen, onderbreek je het tellen met een duidelijk ’Nee’ en eventueel een weggedraaide hand, om weer opnieuw te beginnen met tellen naar het getal dat je in gedachten had. Op die manier train je je paard om beleefd zijn beloning af te wachten en zich niet meer af te laten leiden door voer dat toevallig in de buurt rondzwerft.

Belangrijk is dat je bij het geven van de delta het voer nooit wegtrekt, of verder van het paard afhoudt. Dat werkt het achtervolgen van het voer juist in de hand omdat het paard nog niet meteen overtuigd zal zijn van de onbereikbaarheid. Door je hand op dezelfde plaats te sluiten en om te draaien is het voer direct onbereikbaar geworden zonder dat het ‘vlucht’. Dat zorgt niet alleen voor meer rust en duidelijkheid, maar het wekt ook respect op omdat de trainer nu kalm blijft staan en niet ontwijkend op de aanval reageert.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 03:25

Pardon? Waar haal jij het 'slaan' vandaan? Een tikje op de neus als jij zegt 'nee' is heel normaal. Doe niet zo overdreven zeg met je gezucht.

Ik kan veel hebben, maar vind deze reactie op mijn onschuldige uitleg nérgens op slaan.
Als ik nu had gezegd dat je je paard in elkaar moest gaan trimmen als hij het voedsel wou pakken zonder jou signaal alá maar dat staat er toch duidelijk niet. Ik heb mijn paard het op mijn methode geleerd en dat werkt prima, ze is ook absoluut niet shuw omdat ik haar geslagen zou hebben door een simpel tikje op haar neus.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 07:07

chalinka schreef:
hij krijgt echt wel meer dan voldoende & het is al vanaf de eerste dag dat hij hier stond, maar word alleen maar erger

wat is meer dan voldoende?
mijn ervaring is toch wel dat de paarden die voernijd hebben hongerig zijn en dan toch iets te weinig krijgen.
zorg dus voor onbeperkt ruwvoer zodat het genoeg heeft en geen reden heeft tot voernijd :j

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 07:24

Hoeveel tijd zit er tussen de maaltijden ???

Van natuur eten paarden de gehele dag met korte pauzes , de darmen zijn er op ingesteld
continue voedsel op te kunnen nemen .
Dit paard zou ik eerst hooi/ruwvoer geven en pas op een later tijdstip het krachtvoer .
Bij zo,n nijd en eetdrang zou me het gevaar te groot zijn dat hij de heleboel slecht
gekauwd naar binnen gaat proppen .

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:30

het klopt dat veel paarden met voernijd honger hebben. ik zou zorgen dat je paard de hele dag door kan eten, maar stop het hooi dan wel in een slowfeeder. anders eet je paard misschien weer te veel. een slowfeeder is ook makkelijk zelf te maken, je kunt op google wel vinden hoe ;)

Ravel13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:33

Kijk ook eens naar een filmpje van Doreen Proos. Er is een TV programma (omroep Gelderland) over dit onderwerp geweest. Missschien heb je iets aan haar aanpak.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:43

Met het ingewikkelde verhaal van Manuela ben ik het wel eens. Dit is precies wat wij gedaan hebben met ons vorige paard, wat ook last had van voernijd. Als ik de emmer met voer in zijn voerbak wilde doen, kreeg ik de kans niet, want dan had hij zijn hoofd al in de emmer. Een duidelijk nee, was voldoende om de tijd te krijgen om de emmer te legen. Langzamerhand draaide hij zijn hoofd inderdaad weg als ik er met het voer aankwam.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:00

Lisaluna: het gaat om het principe. Je leert een paard niet een commando aan door negatieve bekrachtiging (straffen en daar valt ook een kleine tik onder) maar door positieve bekrachtiging (beloning).

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:30

Om maar even alles in perspectief te zetten: we hebben bij het aanleer-principe over Operante conditionering (Skinner)

Je kunt een gedragsverandering bereiken door:
Positieve of negatieve Bekrachtiging/belonging
Positieve of negatieve Straf
Of er positief of negatief staat zegt alleen iets over het feit dat er iets toegevoegd of weg gehaald word.

In jou geval _manuela_ maak je gebruik van een positieve bekrachtiging dmv die wortel, maar je maakt ook gebruik van een negatieve straf. De wortel verdwijnt als het paard zonder toestemming iets pakt.
Lisaluna doet niks anders, een positieve bekrachting is nog steeds die wortel, echter past zij een positieve straf toe door middel van die tik.
Wat mij betreft beide hardstikke legitieme manieren om een paard iets aan te leren. Je kunt je afvragen wat een proportionele positieve straf is. Ik denk dat iedereen met hart voor zijn dier heel goed in staat is dat zelf in te schatten. Dat geldt overigens ook voor de negatieve straf, een paard een week geen voer geven omdat hij beet is natuurlijk buiten proporties

Zo, dat wilde ik in ieder geval maar alvast even gezegd hebben. dat neemt niet weg dat ik jou in principe hoor zeggen dat je vind dat het niet in orde is een paard iets door middel van een positieve straf iets te leren. Daar ben ik het niet mee eens.
a: Als een paard in de kudde te kort bij een etend dominant paard komt krijgt die echt wel een schop als hij niet weg gaat na een waarschuwing. Positieve straf en toch weet t paard heel erg goed dat hij niet nog een keer moet proberen in de buurt te komen.
b: Wat mij betreft draait t allemaal om wederzijds respect, wat mijn paard mag, mag ik ook. Als mijn paard mij bijt om bij de wortel in mijn hand te komen, dan bijt ik terug door middel van die tik. Geloof maar dat wanneer mijn paard mij pijn doet (schopt, bijt, etc) hij toch echt wel een flinke tik terug krijgt! das niet zielig, ik kan nooit zo hard schoppen (in de extreemste gevallen) als dat een ander paard dat kan op de wei!

Daarnaast is er nog een 3de variant op het aanleren van gedrag die nog niemand genoemd heeft. Je kunt gedrag namelijk ook negeren. Skinner (bedenker van deze theorie) stelt dat wanneer je gedrag negeert, het gedrag zal verdwijnen. Het gedrag levert immers niks op. Je zou ervoor kunnen kiezen je paard in de stal te voeren en te doen alsof het paard niet in de stal staat. Je negeert het beest volledig. Gooit het voer in de bak, maakt geen oogcontact, laat maar lopen, laat maar gaan. Praktische uitvoerbaarheid is er niet altijd. Het zou kunnen zijn dat de situatie hier te gevaarlijk voor is, hoewel je je kunt afvragen of je paard je daadwerkelijk zou bijten als je niet op hem zou reageren.

Excuses wanneer het te veel off-topic is. Maar ik kon het niet laten even te reageren

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:50