Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Motje11 schreef:Als je paard zo hard achteruit loopt, probeer haar dan zo snel mogelijk om te draaien en met de neus in de richting van de sloot te zetten.
Verder een paar tips om langs enge dingen te komen:
Probeer zelf niet te veranderen als je richting iets engs gaat. Let erop dat je rustig blijft ademen, dat je geen spanning in je armen en benen hebt en kijk zelf niet naar het enge, maar waar je naartoe wilt.
Rij niet op het enge af, maar stuur er duidelijk langs.
Als het enge rechts van je is, vraag dan iets stelling naar links als je erlangs rijdt, dan kan ze niet zo makkelijk wegspringen.
Succes!
EvelienKiss schreef:Er zijn verschillende manieren om met zo'n angstig paard om te gaan. Motje11 geeft je een aantal goede rijtechnische tips. Je noemt echter dat je zelf ook angstig bent geworden. Dat maakt het lastig om zelfverzekerd en snel te reageren als je paard gaat staken. Zelf had ik ook een schrikachtig paard en ik was geen ervaren ruiter. Als mijn paard iets engs vond, vond ik vroeger dat ik er perse op het paard langs moest. Dat werden drama's, paard inderdaad achteruit lopen, ik stijf van de spanning erop. Nu mag ik van mij zelf afstappen als het paard begint te flippen. Dan ontspant mijn paard direct. Ik leid vervolgens op de grond het paard langs het enge gebeuren. In de loop van de tijd is mijn paard hierdoor steeds rustiger geworden. En ik ook. Of misschien andersom: omdat ik rustiger ben (ik weet dat ik mag afstappen als ik dat nodig vind) is het paard rustig.
jullie komen er wel