schrikachtig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miepietjuh

schrikachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 20:58

Ik rijd nu op een 6 jarige haflinger.
Mijn haflinger Bonny is over het algemeen hardstikke braaf. Behalve als ze op buitenrit iets engs ziet.
Ik ga altijd met een vriendin van mij en haar pony is eigenlijk nergens bang voor dus als die doorloopt is
er helemaal niets aan de hand. Alleen als die pony ook een keer iets engs vind heb ik een probleem.
Ik wil haar aansporen om bijvoorbeeld ergens langs te gaan, maar het enige wat ze dan doet is zo hard
mogelijk achteruit stormen. zo ben ik dus een keer in de sloot beland.
ik weet niet hoe ik dit moet oplossen, want aan de hand is ze super braaf. en ook als ik schriktraining doe
dan ik ze eigenlijk nergens bang voor. Alleen als ze dus buiten iets ziet gaat ze achteruit lopen. Hoe krijg ik dit
gecorrigeerd? doordat ik dus een keer in de sloot ben beland met haar (gelukkig geen diepe) ben ik best wel anstig dat ze
straks wel een keer een diepe sloot met ijs inloopt en er niet meer uitkomt.
Ik wil van deze angst af. Dus heeft iemand tips?

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:33

Als je paard zo hard achteruit loopt, probeer haar dan zo snel mogelijk om te draaien en met de neus in de richting van de sloot te zetten.

Verder een paar tips om langs enge dingen te komen:
Probeer zelf niet te veranderen als je richting iets engs gaat. Let erop dat je rustig blijft ademen, dat je geen spanning in je armen en benen hebt en kijk zelf niet naar het enge, maar waar je naartoe wilt.
Rij niet op het enge af, maar stuur er duidelijk langs.
Als het enge rechts van je is, vraag dan iets stelling naar links als je erlangs rijdt, dan kan ze niet zo makkelijk wegspringen.
Succes!

EvelienKiss

Re: schrikachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 14:23

Er zijn verschillende manieren om met zo'n angstig paard om te gaan. Motje11 geeft je een aantal goede rijtechnische tips. Je noemt echter dat je zelf ook angstig bent geworden. Dat maakt het lastig om zelfverzekerd en snel te reageren als je paard gaat staken. Zelf had ik ook een schrikachtig paard en ik was geen ervaren ruiter. Als mijn paard iets engs vond, vond ik vroeger dat ik er perse op het paard langs moest. Dat werden drama's, paard inderdaad achteruit lopen, ik stijf van de spanning erop. Nu mag ik van mij zelf afstappen als het paard begint te flippen. Dan ontspant mijn paard direct. Ik leid vervolgens op de grond het paard langs het enge gebeuren. In de loop van de tijd is mijn paard hierdoor steeds rustiger geworden. En ik ook. Of misschien andersom: omdat ik rustiger ben (ik weet dat ik mag afstappen als ik dat nodig vind) is het paard rustig.

miepietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 21:20

Motje11 schreef:
Als je paard zo hard achteruit loopt, probeer haar dan zo snel mogelijk om te draaien en met de neus in de richting van de sloot te zetten.

Verder een paar tips om langs enge dingen te komen:
Probeer zelf niet te veranderen als je richting iets engs gaat. Let erop dat je rustig blijft ademen, dat je geen spanning in je armen en benen hebt en kijk zelf niet naar het enge, maar waar je naartoe wilt.
Rij niet op het enge af, maar stuur er duidelijk langs.
Als het enge rechts van je is, vraag dan iets stelling naar links als je erlangs rijdt, dan kan ze niet zo makkelijk wegspringen.
Succes!

dankjewel dit zal ik zeker proberen! Ik moet er inderdaad op letten dat ik zelf geen spanning in me krijg.

miepietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 21:21

EvelienKiss schreef:
Er zijn verschillende manieren om met zo'n angstig paard om te gaan. Motje11 geeft je een aantal goede rijtechnische tips. Je noemt echter dat je zelf ook angstig bent geworden. Dat maakt het lastig om zelfverzekerd en snel te reageren als je paard gaat staken. Zelf had ik ook een schrikachtig paard en ik was geen ervaren ruiter. Als mijn paard iets engs vond, vond ik vroeger dat ik er perse op het paard langs moest. Dat werden drama's, paard inderdaad achteruit lopen, ik stijf van de spanning erop. Nu mag ik van mij zelf afstappen als het paard begint te flippen. Dan ontspant mijn paard direct. Ik leid vervolgens op de grond het paard langs het enge gebeuren. In de loop van de tijd is mijn paard hierdoor steeds rustiger geworden. En ik ook. Of misschien andersom: omdat ik rustiger ben (ik weet dat ik mag afstappen als ik dat nodig vind) is het paard rustig.

Ik was vorige buitenrit ook twee keer afgestapt, maar ik zou het fijn vinden als ik erop kan blijven en het dan oplossen.

filoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:20

mijn pony is ook erg schrikachtig. mijn lesgeefster zegt altijd dat het belangrijk is om als hij niet vooruit wil en achteruitgaat (hij doet dit ook) en wil omkeren dat ik zeker niet met mijn bovenlichaam naar voor mag leunen. daardoor gaan ze nog meer achteruit. dus probeer als ze achteruit gaat dus goed met je schouders naar achteren te zitten en geef je paardje veel vertrouwen. de andere tips zijn ook goed, behalve zou ik nooit omkeren en je paardje de sloot tonen, want ze maken daarbij niet de correcte associatie, denk ik. zij denken volgens mij: 'ik mag omkeren omdat ik bang ben' en niet: 'ik mag omkeren omdat ik bijna in de sloot zit'. zo zou je ze leren omkeren en dat wil je niet.
ik probeer mijn pony er eerst langs te rijden, maar als het niet meer veilig is (als ik te dicht bij een omheining/sloot kom ofzo of mijn pony flipt), stap ik gewoon af en toon het hem. en stel ik hem gerust.
bij mijn pony mag ik wel niet iedere keer afstappen omdat hij dan begint te profiteren en doen alsof hij bang is. nuja het is belangrijk om je paardje te kennen. ik weet welke dingen hij echt eng vindt en bij welke hij doet alsof.
het zal je zeker wel lukken. je haflinger is ook nog maar 6 jaar oud.
groetjes

miepietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 22:06

dankjewel voor de tips! Ik vind het gewoon moeilijk om zelf ook rustig te blijven..

filoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 13:39

het zal je wel lukken. het is voor jullie beiden een leerproces

miepietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 20:10

vandaag en afgelopen vrijdag een bosrit gemaakt en die gingen erg goed! dat geeft wel weer vertrouwen!

filoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 12:15

Super :) jullie komen er wel

AnneRekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 20:21

dat gaat vast wel goed komen ! ;D