Aflikken!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

musiqolog

Aflikken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 17:44

Dag mensen, dit is geen groot probleem of zo; áls het al een bezwaar is, dan is dit het probleem van de manege, niet van mij. Ik wil gewoon weten of jullie dat kennen.

Vandaag heb ik (beginnende ruiter, zie profiel) weer op mijn vaste paard gereden, en omdat ze goed geluisterd had, kreeg ze de appel die ik had meegenomen. Toen ze die ophad, ging ze... aan het metalen randje van de staldeur likken.

Jullie voelen de vraag al aankomen: waarom lebbert een paard de staldeur af?! Kennen jullie dat? (Vast wel.) En kan het kwaad? (Vast niet.)

kleinvosje

Re: Aflikken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:49

De meeste paarden likken aan metaal om daarmee in hun ijzerbehoefte te voorzien. Kan geen kwaad, maar zou wel in de gaten houden of het heel vaak en/of heel lang gedaan wordt, dan kan het paard een ijzertekort hebben.

BruineWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:14

Volgensmij was het iets dat ie te kort komt aan suiker, dan wil hij graag suiker likken. Daarvoor is de liksteen! :)

nafnaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:15

Mhh, bij ons op de manege als je de paarden iets lekkers geeft likken ze ook..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:27

Een liksteen is juist niet vanwege de suiker, maar voor de zouten en mineralen Bruine Welsh. Je hebt wel van die lick-it dingen, maar die zijn echt niet gezond, een suikerbom...

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 14:08

Mijn paard blijft ook likken (bij voorkeur mij, en anders het hek of gewoon in het luchtledige) waneer ze een lekker appeltje of snoepje achter haar kiezen heeft. Ze taalt niet naar een liksteen, dus het is geen tekort aan zouten of mineralen. Ik heb het vermoeden dat het smakken ontspannend voor haar werkt (net zoals duimen bij kinderen) en/of dat ze hiermee de smaak wil vasthouden.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 14:18

Ja, dat herken ik wel. Als ik mijn paard iets lekker op de poetsplaats geef, gaat hij daarna de muur aflikken :D
Geen idee waarom, maar het heeft vast niet met tekorten te maken.
Anders zou hij het veel vaker doen. En mijn paard heeft een KNZ liksteen.
Het lijkt wel een soort 'tick' :)

Lau_John

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:41

Ach of ik mijn paard nou wel of niet iets lekkers geef, hij houdt er van om aan alles wat vast en los zit te likken, mijn handen, jas, de borstels, de stal en noem zo maar op.. :) Heeft volgens mij weinig te betekenen..;)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 01:37

Of elkaar, nu ik erover nadenk....

Te mooi om hier niet te linken is deze foto van twee lippizaners.