Bixie wedstrijden met hengstje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eshorse

Bixie wedstrijden met hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 00:00

Hallo allemaal,
Ik heb een super lieve schattige mini mini shetlander 79 cm, een hengstje 4 jaar.
Doet geen vlieg kwaad echt een knuffelbeer, en staat nooit maar dan ook nooit op zijn achterbenen
als hij een merrie ziet, staat naast een shetlandmerrie in de trailer, no problemo.
Hij wordt ook fanatiek bereden door mn kleine zusje en die heeft afgelopen keer
een bixie met m gedaan, super leuk.

Maar nu hoorde ik via via dat een hengstje helemaal niet mee mag doen???
Maar ik kan nou niet direct vinden waar dat precies in het bixie reglement staat.

Weet iemand precies de regel en hoe het zit???
Laat het me weten!!!

Bedankt alvast,

Guusje1

Re: Bixie wedstrijden met hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:21

Ik weet in ieder geval dat je L2 dressuur en/of L springen (+2 winstpunten dacht ik) moet hebben gereden om met een hengst te mogen starten. Het lijkt mij dus ook dat je niet met een hengst bixie mag rijden. Je zou het KNHS even kunnen bellen of mailen, maar ik denk dat het ook in de regelementen staat.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 00:46

Om met een hengst te mogen starten moet je als ruiter geklasseerd zijn en als je die klassering als ruiter behaald hebt mag je niet meer aan bixie-wedstrijden deelnemen. Het is dus niet toegestaan met een hengst in de bixie te rijden, omdat naast het bixiereglement altijd het algemeen wedstrijdreglement en het betreffende discipline-reglement van kracht zijn.

eshorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 19:58

Zo jammer is dat dan, ik vind het eigenlijk niet
Nodig om m te gaan castreren voor van die zinloze wedtrijdjes..
Terwijl die nu zo leuk loopt en het is zo schattig om ze samen te zien
Rijden!

Maargoed ik denk gewoon proberen en ja anders
Diskwalificatie.. Maarja dat zal dan maar.
Bedankt in ieder geval voor jullie reacties.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:58

Nee, dat mag niet door de rede die gomir geeft.

Jou hengst kan wel braaf zijn, maar niet alle bixie ruitertjes hebben hun pony altijd even goed onder controle. Wat als een andere ruiter haar hengstige merrie vlak voor jou hengst op de rem trekt?
Niet de schuld van jou hengst of zijn ruiter, maar het zou zomaar kunnen dat zowel hengst als hengstige merrie anders reageren als verwacht. (dus niet alleen dat jou hengst op de merrie zou springen, maar de merrie zou ook flink achter uit kunnen meppen, en dan is hou hengst heel klein en dus word de ruiter makkelijk lelijk geraakt)

eshorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 20:54

Dat is in principe niet helemaal waar, want het is geen manegeles waar de ponys achter elkaar aan lopen en tijdens de proef wanneer hij losloopt is er geen pony in de buurt..
Vorige keer nergens last van gehad btw..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:55

Ik ben bixie jury, dus weet wel hoe het er ook aan toe kan gaan op wedstrijd :). Ik zeg niet dat het iedere keer gebeurd, maar het kan wel gebeuren. Zeker tijdens het indoor seizoen wanneer er minder ruimte is om los te rijden.

eshorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 20:56

ik snap het wel hoor, maar goed.. tis ook allemaal wat, want mijn d pony van 10 die al meer dan 6 jaar ruin is springt ook nog steeds op een hengstige merrie..

al die reglementen, soms wordt je er echt moe van

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:59

eshorse schreef:
Maargoed ik denk gewoon proberen en ja anders
Diskwalificatie.. Maarja dat zal dan maar.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit nogal sneu vind voor het ruitertje. Die is helemaal blij dat ze een wedstrijdje mag gaan rijden, terwijl jij weet dat het niet toegestaan is, en het jou niet zo veel kan schelen als ze weggestuurd wordt. Kind overstuur, ouders boos. Terwijl jij dit dus al vantevoren had kunnen voorkomen...

eshorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 22:07

Zo zit het gelukkig niet, tis mn zusje ;) en die weet het zelf ook, maargoed bedankt voor reacties.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 09:41

Je wil dus terwijl je weet dat het niet mag, met een jonge hengst en een beginnende ruiter naar vreemd terrein gaan. Ik zou het mezelf nooit vergeven als er wel wat zou gebeuren. Ik snap niet dat je het risico neemt.