wie heeft gelijk en zijn recht denk jullie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

williejanne

wie heeft gelijk en zijn recht denk jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 23:11

Sorry dit gaat een lang verhaal worden, maar nadat ik net pro deo heb bekeken vraag ik mij af wie jullie vinden dat gelijk heeft.

Ik ken iemand die paar maanden terug haar paard heeft verkocht met een scheur in haar hoef.
Hartstikke lief paard en doet geen vlieg kwaad die geen last had van de scheur.

Er kwamen kijkers voor het paard en wilden dit paard graag kopen zolang de scheur er maar uit ging.
Hierbij heeft ze de hoefsmid van het paard gebeld en eerlijk gevraagd of dit nog over ging.
De hoefsmid zij "zolang het trouw goed wordt bijgehouden iedere 8 weken verdwijnt dit met ongeveer 6 maanden"

Uiteindelijk hebben zij het paard gekocht met scheur.
Het paard moest net weer naar de hoefsmid en zou er dan ijzers onder krijgen om te voorkomen dat de scheur verder zou scheuren.
De kopers wilden haar zo snel mogelijk ophalen dus eindelijk heeft die persoon er 50 euro van de prijs afgehaald om er ijzers onder te laten zetten nog op haar kosten. Hier waren de kopers heel dankbaar voor.

Ze kreeg een contract met een proefperiode van 6 weken voor het paard voor als ze eventueel wat anders zou mankeren. Als er iets uit een keuring zou komen of dat het paard daar niet zou wennen en anders zou zijn dan dat ze haar hadden gekocht.

De hoefsmid was bij haar geweest en heeft uiteindelijk geen ijzers er onder laten zetten want dat vond ze te duur (terwijl wij hadden verteld dat het beter was er ijzers onder te laten zetten als ze op verharde wegen zou gaan rijden om verdere scheuring te voorkomen) . Ondertussen was haar dochter wel op verharde wegen gaan rijden.

Uiteindelijk was verkoper weer eens langs geweest omdat de koper wat vragen had.
Ze vertelde dat haar hoefsmid zij dat ze iedere 8 weken de hoef moesten behandelen want anders zou de hoef nooit goed komen, hier was de koper het niet mee eens want dat vond ze te duur en onnodig.
En vroeg of zij iets wilde aanpassen aan het contract. Dit is uiteindelijk gebeurd.
Een dag later melde ze dat ze het paard terug wilde geven vanwege die hoef!!

De verkoopster stemde hier niet in mee want ze had haar gekocht met scheur dus daar wist ze vanaf.
Uiteindelijk heeft ze een advocaat ingehuurd en eiste ze uiteindelijk terugname van het paard plus alle kosten die ze tot nu toe allemaal gemaakt hebben. (ook de kosten voor de hoefsmid die de verkoopster dus al aan haar had gegeven om er ijzers onder te zetten die zij er niet onder hebben gezet).
Ze kreeg foto's toegestuurd van de hoef, maar nu helemaal doorgescheurd tot naar boven. En willen dat nu op haar afschuiven.

De verkoopster heeft foto's gemaakt van de dag voor ze werd ingeladen en hier zie je de hoefscheur zitten zoals hij was voor zij werd ingeladen.
En op mail heeft ze staan dat ze die 50 euro heeft afgestaan om er ijzers onder te zetten.

Op de foto van de scheur die de koopster had gemaakt kun je zien dat ze daarvoor geen ijzers heeft gehad doordat je de gaten niet kunt zien die je na ijzers beslaan ziet. Daarna heeft ze er ijzers onder laten zetten.

Nu heeft de verkoopster morgen een afspraak bij de rechtbank. En de koopster eist alle kosten die zij gemaakt heeft terug.
De koop van het paard, hoefsmid, advocaat, stalling werkelijk alles.

Nu vinden wij dat ze totaal niet in haar recht staat, maar de koopster denkt daar precies hetzelfde over.
Nu vroeg ik mij toch af wat vinden jullie?

De verkoopster heeft geen advocaat in de hand genomen.

Sorry voor het lange verhaal, en hoop dat het wat duidelijk is te begrijpen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:23

Zakelijk gezien lijkt het er op dat de verkoopster alles gedaan heeft wat zij behoort te doen en dat ook nog eens gedocumenteerd heeft. Die 50 euro, tja dat had ik niet gedaan, maar ik snap wel dat je goodwill wilt kweken en je beest wilt verkopen.
Emotioneel gezien kijk ik er heel anders tegenaan. Afgaande op wat je verteld heb ik niet zo'n hele goede indruk van de kopers. Als het normale onderhoud door een hoefsmid al te duur is dan ben ik bang dat het paard aan verkeerde mensen verkocht is. Mensen waar ik in elk geval een paard liever niet terecht zie komen. Ik denk dat ik daarom het paard onmiddellijk terug zou accepteren. De eis tot kostenvergoeding zou ik aan mijn laars lappen. Ik ben wel goed maar niet gek. Maar ik begrijp ook wel dat om dit te kunnen doen je plek, geld en weet ik veel wat moet hebben en dat het niet de bedoeling is dat het paard terugkomt.
Ik heb dus geen antwoord op heet dilemma, maar de vraag wie er in haar recht staat, daarvan denk ik dat het je vriendin is, zo te horen heeft zij documentatie en getuigen. Mijn advies, laat maar gewoon gebeuren en laat ze het maar bij de rechter brengen. Het zou me verbazen als de koper van het paard die weg wil bewandelen en doorzet. Dreigen en intimideren ja, maar de soep zal niet zo heet gegeten worden.

williejanne

Re: wie heeft gelijk en zijn recht denk jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 02:19

We hadden wel een goede indruk van ze, zelfs nog toen we langs kwamen om vragen te beantwoorden en nog 1 ding in het contract te veranden waren we nog steeds tevreden. Ik mocht haar nog even rijden en toen waren ze nog dol enthousiast. Een dag erna willen ze haar opeens terug geven. Hier ging ze toen niet in mee, want ze had haar toen juist gekocht met die scheur en vertelde nog eens dat haar dochter helemaal verliefd en blij met haar was en haar dus niet wilde terug geven.

Maar de verkoopster vind het wel verschrikkelijk dat ze haar paard nu niet meer kan bezoeken.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 02:40

NM > TAO

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 02:49

Je hebt het over een contract, wat staat daarin?
Ik neem aan dat het verhaal over de hoef daarin is opgenomen met de verplichtingen van de koper daarbij?
Dan heeft de koper geen poot om op te staan.

williejanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 03:10

Ja over de hoef staat daar ook in. Alle mailtjes,foto's en dergelijke heeft ze ook allemaal uitgeprint.
Brief van de hoefsmid van haar staat er ook in dat de koper had gebeld met vragen over de scheur.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 03:13

En er staat in dat de koper weet van de hoef en verplichtingen heet mbt het onderhouden van de hoef? En er staat ook in dat zij de koop niet kan ontbinden als ze nalatig is?

williejanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 03:20

Wel dat ze weet van de hoef, de andere dingen weet ik niet meer precies. Dat kun ik nu ook niet navragen op dit tijdstip.
Over de verzorging mbt de hoef staat niet in het contract maar staat vermeld in mail. Wat overigens allemaal mee gaat naar de rechtbank.

Edit: En ze had 6 weken bedenktijd en heeft pas hoefijzers geplaatst na die 6 weken. Daarvoor had ze alleen laten bekappen. Omdat ze hoefijzers te duur vond terwijl ze daar geld voor had gekregen en wij nadrukkelijk hadden gezegd dat er ijzers onder moesten omdat ze op verharde wegen zouden rijden.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:54

Je wordt zo moe van die mensen die alles ok vinden en later het paard toch niet meer zo lief vinden of iets dergelijks. Lijkt mij ook dat verkoper hier heel duidelijk is geweest, helaas uit ervaring weet ik dat het ook anders kan lopen ondanks dat je alles zwart op wit heb.
Het zou fijn zijn, als mensen paarden kopen, er ook echt de zorg en verantwoording voor zouden nemen en niet als het even tegen zit het dier gelijk weer een schop onder z'n kont te geven.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 16:36

Patoucha schreef:
Je wordt zo moe van die mensen die alles ok vinden en later het paard toch niet meer zo lief vinden of iets dergelijks. Lijkt mij ook dat verkoper hier heel duidelijk is geweest, helaas uit ervaring weet ik dat het ook anders kan lopen ondanks dat je alles zwart op wit heb.
Het zou fijn zijn, als mensen paarden kopen, er ook echt de zorg en verantwoording voor zouden nemen en niet als het even tegen zit het dier gelijk weer een schop onder z'n kont te geven.

Like +:)+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 16:45

williejanne schreef:
We hadden wel een goede indruk van ze, zelfs nog toen we langs kwamen om vragen te beantwoorden en nog 1 ding in het contract te veranden waren we nog steeds tevreden. Ik mocht haar nog even rijden en toen waren ze nog dol enthousiast. Een dag erna willen ze haar opeens terug geven. Hier ging ze toen niet in mee, want ze had haar toen juist gekocht met die scheur en vertelde nog eens dat haar dochter helemaal verliefd en blij met haar was en haar dus niet wilde terug geven.

Maar de verkoopster vind het wel verschrikkelijk dat ze haar paard nu niet meer kan bezoeken.

Ik snap ergens niet dat jij haar nog gereden hebt terwijl er toen dus al een scheur tot bovenaan toe aanwezig was, ook niet slim.

williejanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 16:57

bigone schreef:
williejanne schreef:

Ik snap ergens niet dat jij haar nog gereden hebt terwijl er toen dus al een scheur tot bovenaan toe aanwezig was, ook niet slim.

Toen zat die grotere scheur er nog niet in, dus was gewoon te berijden.
Maar hierbij wel weer nadrukkelijk verteld dat ze er wel ijzers onder moest doen.
Ze wilde gewoon zien hoe bij mij deed als ik haar met mijn benen stuurde, want bij haar dochter wilde dat niet lukken. Ik heb toen zelfs haar dochter nog wat les gegeven over het sturen en stoppen van het paard. Toen vond ze het weer allemaal goed.

Wij kregen de foto pas geleden van de advocaat toegestuurd. Samen met allemaal documenten.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:57

Mijn paard heeft al 5 jaar een scheur in de hoef, er kan niks aan gedaan worden en het paard heeft er geen last van. De scheur is er al eens helemaal eruit gesneden, altijd ijzers eronder gehad en braaf gedaan wat de smid me altijd zegt. Op gegeven moment heb ik de ijzers eronder weg laten houden. Mijn paard staat ook bij de hoefsmid gestald en kan zo in de gaten worden gehouden.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 22:09

als de scheur bekend was op het moment van leveren (en dat was hij, want ze hebben er bij de levering specifiek een foto van gemaakt), was het gebrek bekend en heeft de koper het paard inclusief dat gebrek gekocht. De wet bepaalt dat je op basis van een dergelijk bekend gebrek de overeenkomst niet kan vernietigen. Dus je kennis hoeft zich geen zorgen te maken.