Halthouden 4 seconden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dame23

Halthouden 4 seconden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 18:55

Afgelopen zondag had ik een wedstrijd (Klasse L1 paarden KNHS wedstrijd) en voor het halthouden kreeg ik een 4 met als commentaar halthouden = 4 seconden stil staan.
Nu stond ik keurig vierkant stil en vertrok met 1 stap pas ertussen netjes naar de draf en ging verder. Nu geef ik de jury gelijk dat ik waarschijnlijk geen 4 seconden heb stil gestaan. Het zullen wel 2 seconden geweest zijn want als me paard netjes (vierkant en in balans) stil staat blijf ik even staan en dan vertrek ik weer.
Nu kan ik een 5 wel plaatsen als je niet lang genoeg stil hebt gestaan maar een 4......... Een vraag dus voor de juryleden ik weet dat jullie het niet gezien hebben maar wanneer krijg je normaal gesproken een 4 voor het halthouden of een 5 of 3 en wanneer is het een 6 of hoger.

Bedankt voor de antwoorden alvast :)
Laatst bijgewerkt door Martine op 10-12-12 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: capslock uit de titel gehaald.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:02

Apart, ik zie nergens de eis dat het x seconden moet zijn in het reglement.
Het halthouden
Bij het halthouden staat het paard attent, gesloten, onbeweeglijk en recht, waarbij het gewicht over de vier
benen verdeeld is. Het paard blijft nageeflijk, met de neus licht voor de loodlijn en is klaar om op een kleine
aanwijzing van de ruiter voorwaarts te gaan. Het halthouden op de gevraagde plaats moet worden bereikt
door een verplaatsing van het gewicht van het paard naar zijn achterhand. Dit gebeurt door een aantal halve
ophoudingen; het samengaan van alle hulpen van benen, zit en hand. In de lagere klassen wordt het
zogenaamde vierkant halthouden niet gevraagd. Belangrijker is dat het gewicht van het paard gelijkmatig
over vier benen verdeeld is. Vanaf de M2-klasse is vierkant halthouden wel vereist. Het halthouden mag
nooit door een sterke inwerking van de hand van de ruiter alleen tot stand worden gebracht, maar moet,
voornamelijk door inwerking van zit en benen, altijd licht gebeuren. De overgang naar het halthouden mag
niet met stoten of met een plotselinge ophouding worden uitgevoerd, ook al zou de achterhand daarbij toch
goed worden ondergebracht. De voorwaartse beweging moet vriendelijk en licht worden opgevangen, vooral
doordat de achterbenen meer tot dragen komen. Indien er geen voorgeschreven aantal seconden
halthouden wordt gevraagd, staat de combinatie zolang onbeweeglijk stil en rijdt daarna voorwaarts dat het
voor de jury duidelijk is dat het initiatief en de controle voor de overgangen steeds bij de ruiter lag.
Het niet
onbeweeglijk stil staan is een grote fout. De kwaliteit van het halthouden wordt beoordeeld naar de
totaalindruk zoals genoemd in het „scala van de africhting‟. Dat wil zeggen de aanwezigheid van de
regelmaat (takt) van de beweging, de ontspanning en souplesse, de aanleuning, de impuls, het recht gericht
zijn en waar gevraagd en van toepassing de verzameling, ook in de overgangen naar en van het halthouden.

Anoniem

Re: Halthouden 4 seconden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:06

Idd, er is geen vast aantal seconden, maar ik geef wel altijd als tip mee om in jezelf even langzaam tot 3 te tellen.. Wat ik vaak zie is dat mensen echt amper tot niet stilstaan en alweer wegrijden, dan wordt het idd een onvoldoende. Zijn punten die heel zonde zijn om te laten liggen. Maar dan heb ik het echt over mensen wiens paard echt nog niet stilstaat en die dan alweer wegrijden of achterwaarts gaan. Daar zet ik dan bij 'Staat niet stil'

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:28

In de proeven staat tegenwoordig niet meer het exact aantal seconden. Ik tel zelf wel altijd rustig tot 4, zo is mij dat vroeger geleerd. 21,22,23,24 en weer weg.

De jury kan geen opmerking maken over dat je 4 seconden moet stilstaan. Wel dat je iets langer moet stilstaan. Maar enkele seconden is redelijk vrij te interpreteren. Dat zijn er dus 2 minimaal. Als ik een combinatie in de ring heb die zo goed als niet stilstaat, maak ik daar ook een opmerking over. Maar de kwaliteit van de overgang naar het halthouden toe en de wijze van halthouden qua aanleuning, beenzetting en geslotenheid staan altijd voorop. Die bepalen voornamelijk het cijfer.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:46

4 seconden was vroeger toch. Bij mij moet je ook wel duidelijk even stilstaan anders is het ook een voldoende.

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 21:47

Bedankt Jury voor het stukje uit het reglement! En de rest ook bedankt voor de reacties. Jullie beantwoorden eigenlijk precies wat ik zelf ook denk. Zelf ben ik instructeur en heb de nodige opleidingen wel gehad om te weten hoe een paard correct moet halthouden en wat nou echt heel fout is of niet. Maar wat ik dus niet weet hoe een knhs jury er dus tegen aan kijkt of hoe het aangeleerd word te beoordelen. Het is voor mij nu wel een stuk duidelijker en uit de antwoorden van jullie kan ik zelf wel tot de conclusie komen dat een 4 gewoon echt niet gepast was in dit plaatje.

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 13:32

Hier kan een slotje op. Ik heb antwoord op mijn vraag gekregen.