Welke tent mee op trektocht.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Welke tent mee op trektocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 15:20

Het jaar is nog niet eens om maar ben nu alweer bezig met plannen en zoeken.

mijn oude tentje heeft het begeven en nu ben ik dus op zoek naar een nieuwe lichtgewicht compact tentje voor meerdaagse trektochten.
maar het aanbod is zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie (hoewel ik erg graag buitenrij).

eisen:
- zo licht mogelijk
- zo compact mogelijk
- alleen matje met slaapzak en mij moet erin passen + eventueel een klein tasje.

wie heeft er een tip in welke richting ik moet zoeken?
las ook over bivaktenten en bivakzakken, zou dat ook een mogelijkheid kunnen zijn?

chocobroodje

Re: Welke tent mee op trektocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 16:22

Ik heb vorig jaar in Ierland deze mogen lenen van een vriend:
http://www.outdorado.com/Eureka_Spitfire_duo.jsp
Je zet hem lekker snel op is redelijk ruim voor 2 personen en weegt maar 2,5 kilo :j Ook de prijs is redelijk en het is kwalitatief een vrij goede tent.

minikatje

Re: Welke tent mee op trektocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 18:46

dankjewel maar vind 58 cm te lang :)

misschien handig om erbij te vermelden dat het meegesleept moet kunnen worden op een paard.

Frederique22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 18:50

Misschien de 2 seconds air van de decatlon? Die kun je zegmaar als rugzak meenemen, maar dan die je er wel uit als een paardrijdende schildpad :D want hij is best groot en rond als je hem opvouwt (wat ik overigens een ramp vind, dat opvouwen).
Vraagje, ik vroeg me af waar je paardlief dan neerzet als jij in je tentje ligt? (Niet aanvallend bedoeld ofzo)

Edit: hier een linkje, er staat wel dat hij voor 3 personen is maar daar is hij echt te krap voor
http://www.decathlon.nl/NL/2-seconds-ii ... 68615822/#
Laatst bijgewerkt door Frederique22 op 10-12-12 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 18:51

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 18:52

Gewoon naar enkele goede outdoorshops gaan en tenten bekijken. Dan zie je vanzelf wat er te koop is en welke versie van "licht" het beste bij je past. Op een plaatje ziet het er allemaal prima uit maar erin gaan liggen en voelen hoe het voelt is echt de beste maatstaf om de juiste tent te kiezen!
2kg is in principe je bovengrens, zeker als je zonder pakpaard gaat.

Ik kan je de Zwerfkei in Woerden zeker aanbevelen. Niet de goedkoopste toko, maar wel een gigantische keuze en goed, vakkundig personeel. Trek er wel een dag voor uit, maar je gaat naar huis met meer ideeen dan je de rest van je leven kunt uitvoeren.........

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 18:54

Frederique22 schreef:
Misschien de 2 seconds air van de decatlon? Die kun je zegmaar als rugzak meenemen, maar dan die je er wel uit als een paardrijdende schildpad :D want hij is best groot en rond als je hem opvouwt (wat ik overigens een ramp vind, dat opvouwen).
Vraagje, ik vroeg me af waar je paardlief dan neerzet als jij in je tentje ligt? (Niet aanvallend bedoeld ofzo)

we logeren meestal bij een boer of een primitieve camping.
wij in een tentje, paardjes in de wei.

@ ikke, dat is inderdaad een geode tip.
wilde wel meerder tentjes gaan bekijken, maar aangezien tentlief de komende 15 jaar weer mee moet gaan ;)

Frederique22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 18:58

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 18:59

Ik weet niet waar je woont, maar Obelink in de achterhoek, in Winterswijk heeft écht ontzettend veel!
Zelf gaan wij vaak op fietsvakantie, waarbij kleine, lichte tentjes dus ook echt een must zijn!
Wij hebben nu Coleman Track en Coleman Splash, die is echter wel (te) zwaar.. 2,9kg. Je past er dan wel weer met 2 personen in. Ik weet niet met hoeveel mensen je op trektocht gaat? Want wij haalden dat ding gewoon uit elkaar (dus stokken, grondzeil en tent zelf) en deelden dan de last.
Wat ik ook heb gezien, erg handig voor één persoons tenten is inderdaad zo'n bivaktent, volgens mij zijn die echt het best als je in je eentje gaat, ook erg licht.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:09

minikatje schreef:
Frederique22 schreef:

we logeren meestal bij een boer of een primitieve camping.
wij in een tentje, paardjes in de wei.

@ ikke, dat is inderdaad een geode tip.
wilde wel meerder tentjes gaan bekijken, maar aangezien tentlief de komende 15 jaar weer mee moet gaan ;)

Doe je er verstandig aan goed rond te kijken. Wat je nu investeerd in zoekwerk, betaald zich straks dubbel en dwars terug in gemak, comfort en gewicht.

Oh: ervaringstip: Therm-a-rest Neo Air http://cascadedesigns.com/en/therm-a-re ... on/product
Iets meer werk dan die self-inflating-matrasjes, maar ze liggen wel veel comfortabeler.

LoveBodin schreef:
Ik weet niet waar je woont, maar Obelink in de achterhoek, in Winterswijk heeft écht ontzettend veel!
Zelf gaan wij vaak op fietsvakantie, waarbij kleine, lichte tentjes dus ook echt een must zijn!
Wij hebben nu Coleman Track en Coleman Splash, die is echter wel (te) zwaar.. 2,9kg. Je past er dan wel weer met 2 personen in. Ik weet niet met hoeveel mensen je op trektocht gaat? Want wij haalden dat ding gewoon uit elkaar (dus stokken, grondzeil en tent zelf) en deelden dan de last.
Wat ik ook heb gezien, erg handig voor één persoons tenten is inderdaad zo'n bivaktent, volgens mij zijn die echt het best als je in je eentje gaat, ook erg licht.

Enkele jaren geleden was Obelink toch echt een veel-van-weinig-toko. Het standaardspul voor in de tent of caravan had ie wel, maar echt gesorteerd voor de serieuze reiziger vond ik 'm niet.