Omdat mijn Harry's Horse winterdeken inmiddels ook aan gort is ben ik opzoek naar een nieuwe deken. Ik ben al aardig wegwijs geworden in de stoffen en sterktes maar desondanks vraag ik me toch af of iemand weet welke stof sterker is: 2500 denier nylon of 1000D polypropyleen?
'Polyester heeft als goede eigenschap dat het lichtgewicht is maar toch ook sterk. Deze stof weerbestendig, goed wasbaar en snel droog. Polyester is de meest gebruikte buitenstof voor paardendekens omdat het relatief hoge prestaties levert voor een lage prijs. Polypropyleen is een kunststof dat zeer sterk, waterafstotend en bestand tegen bacteriegroei is. Het wordt voor veel verschillende toepassingen gebruikt, zoals tapijten. Polypropyleen is dus veel sterker dan polyester. Ballistic nylon. Deze stof is zeven maal sterker dan gewone nylon en zal bij een klein gaatje nooit verder scheuren. Het materiaal wordt ook gebruikt bij de productie van kogelvrije vesten.'
Dus jij bedoeld 2500 denier polyester vergeleken met 1000 denier polypropyleen?
Bedankt voor de reacties. De deken van 2500 denier nylon is niet meer verkrijgbaar en heeft ook niet de juiste maat voor mijn pony. Ik ben inmiddels voor een Fedimax deken gegaan.