Gisteren ging ik naar de manege, en van het doorzitten bij het draven, heb ik dus een wonde aan mijn bovenbeen. Ik heb nu een rijbroek in een soort van elastische stof. Heeft er iemand hier ook ervaring mee, en met wat voor soort van rijbroek los je dit op ?
ik bots ook altijd wel hard op mijn zadel als ik moet doorzitten ... misschien een dikkere stof aan de achterkant ? of een soort van zitvlak ?
Freya6
Geplaatst: 09-12-12 17:37
leren zitvlak helpt wel, en een goeie boxershort die niet schuurt, string bijv. rijdt heel onprettig vind ik. Komt misschien door randje van je onderbroek? Vooral als je het warm krijgt van het rijden en beetje gaat zweten kan het gaan schuren.
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 09-12-12 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt
niet afgevallen nee, ik zal eens op zoektocht gaan naar een rijbroek met leren zitvlak
Freya6
Geplaatst: 09-12-12 17:40
ik draag altijd boxershort van dat lycra spul, die echt helemaal sluitend zit met kleine pijpjes. Maarja echt lang doorzitten.. ligt ook erg aan zadel,paard, weer, langer doorzitten dan normaal.
Dreamybol
Geplaatst: 09-12-12 17:41
Ik heb hier ook gauw last van, heb nu fijne naadloze boxershorts aan én rijbroeken met (kunst)leren zitvlak. Maar dan is het wel een vereiste dat de broek goed past, want ik ben wat afgevallen, waardoor mijn oudere broeken nu te groot zijn en dat dus weer gaat schuren.
veersche
Ik rijd juist altijd met een string, met een gewone onderbroek krijg ik juist snijdende randjes. Ik denk dat de enige oplossing is, goed leren doorzitten met zitlessen. Want je geeft zelf aan dat je hard in het zadel klapt met doorzitten, dat is niet de bedoeling en is ook helemaal niet prettig voor je paard.
Freya6
voordeel van leren zitvlak is dat het wat meer door de suede aan het zadel blijft kleven, wordt wat stroever zeg maar, daardoor schuif je wat minder over je broek, een broek van bijv. polyest ofzo kan ook zorgen voor een soort brandwond/schaafwond.
moonfish13
Geplaatst: 09-12-12 17:44
Kan ook aan het zadel liggen. Toen ik nog op de manege reed hadden ze van die Norton kunstof zadels. Daar reed ik me ook op kapot, zit voor geen meter die dingen.
ja dat is waar, de ponys hebben echt supergoed zittende zadels, terwijl je bij de paarden echt langs alle kanten vliegt, misschien ligt het ook aan stijgbeugels ( te kort, te lang ?)
Leren zitvlak zou ik niet doen, je krijgt pas een goede onafhankelijke zit als je met een gewone broek op een leren zadel (schuift dus) leert rijden. Die wonde is omdat je hard botst. Ik raad je zitlessen aan, veel zonder beugels rijden en zonder zadel (desnoods aan de longe) maar eerst die wonde laten genezen. veel succes!