Ontheffing chipverplichting is niet meer mogelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Ontheffing chipverplichting is niet meer mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 14:18

Ik heb sinds een maand een eigen paard, een Tinker. Deze is door een handelaar geimporteerd vanuit Engeland en hij kwam er pas achter dat het paard niet gechipt was toen hij het paard aan mij verkocht. Ik heb nu dus een paard dat niet gechipt is. Nu was ik aan het kijken naar de chipverplichting en eventuele ontheffing daarvoor.

Nu kwam ik op de website van de Rijksoverheid: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... poort.html en hierop staat: ''Het is niet meer mogelijk een ontheffing aan te vragen voor het chippen van paarden.''

Mijn vraag is nu: klopt dit? Want ik heb begrepen dat de overheid altijd al heeft geprobeerd om achter te houden dat je überhaupt een ontheffing kon krijgen. Op internet vind ik echter alleen maar verouderde bronnen.

Prisjee91

Re: Ontheffing chipverplichting is niet meer mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:20

Waarom zou je je paard niet willen laten chippen?
Voor zover ik weet is het verplicht.

xRowina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:20

Voor zover ik weet is het gewoon verplicht, heb ook niet geweten dat het uberhaupt eerst mogelijk was om een ontheffing te krijgen? Maar je kan gewoon je paard alsnog laten chippen en dan de chip op jouw naam laten zetten ja. Een kleine moeite.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 14:26

Ik ben ondertussen gewoon verder aan het kijken en nu kom ik op het volgende:

''Buitenlandse paarden die geboren zijn voor 1 juli 2009 hebben voldoende aan een paspoort met ingetekend en beschreven signalement in plaats van een chip of DNA-profiel.''

Bron: http://www.vwa.nl/onderwerpen/dieren/do ... egistratie

Mijn paard is geboren in 2004 en heeft een paspoort met ingetekend en beschreven signalement. Dus dan hoef ik volgens mij mijn paard dus niet te laten chippen. :) Toch?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:29

Maar wat is er dan tegen de chip? Je kan t beessie toch alsnog laten chippen? Er zijn veel Tinkers die pas met importeren gechipt worden.

xRowina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:32

Ik zou je tinker wel laten chippen hoor dorientjuh! Of het in jouw geval nou verplicht is of niet, ze hebben het niet voor niks ingevoerd.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 14:48

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:52

Neem even contact op met het PVE, dan weet je het zeker. Ik zou niet laten chippen. Als er een paspoort bij zit, is het voldoende dat je er zelf even inzet dat het dier niet voor de slacht is bestemd, want zonder chip geen slager. En voor de rest zou ik het gewoon afwachten. Als je niet aan keuringen of wedstrijden meedoet zal het allemaal zo'n vaart niet lopen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:55

Heeft het paard wel een echt paspoort, uitgegeven door een Engels stamboek of instantie ??
Zo ja, heel mooi.
Maar toch ben je verplicht om te chippen hier in Nederland.
Nederland kan Engeland niet verplichten om te chippen.
Dus vandaar die chip vrijstelling bij import.
Eerlijk gezegd is de handelaar al in de fout gegaan.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 15:00

"Met ingang van 18 september 2004 werd de chipverplichting voor paarden in Nederland ingevoerd.
Sinds een aantal weken is er gelukkig een mogelijkheid tot ontheffing van deze chipverplichting.
Deze ontheffingsregeling is echter geldig tot 1 februari 2005 voor alle paarden en daarna kan men enkel nog ontheffing krijgen voor nakomelingen van merries die ook een ontheffing hebben. Tot overmaat van ramp zal na 2006 helemaal geen ontheffing meer worden verleend."

Hieruit maak ik op dat chippen nu gewoon verplicht is. Ik vind het ook wel een beetje flauwekul eigenlijk. Er lopen enorm veel paarden rond met een chip, tuurlijk is een allergische reactie mogelijk, maar die kans lijkt me nihil. Niet alleen paarden lopen met een chip rond, ook andere dieren en zelfs mensen lopen met een chip.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 15:02

Het paspoort is uitgegeven door de Gypsy Cob Society. Maar dus toch de verplichting om te chippen? Ik vind het allemaal maar onduidelijk.
En als mijn paard dan gechipt wordt, moet ik dan ook een nieuw paspoort hebben? Want op mijn paspoort staat voorop 'microchip number' en dan het nummer erachter, maar volgens mij is dat eigenlijk haar levensnummer, want op een andere pagina in het paspoort staat: 'microchip: none'.
Laatst bijgewerkt door dorientjuh op 09-12-12 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 15:04

En die chip bij mensen is geen onverdeeld succes. En het zal maar net je paard treffen die wel problemen heeft met de chip. Als het niet hoeft, gewoon niet doen. Dan maar burgerlijk ongehoorzaam. Ik heb voor alledrie mijn paarden ontheffing aangevraagd en zolang als ze in mijn bezit zijn, wordt er niet gechipt!

Er worden vaker overigens niet gechipte paarden geimporteerd, ook bijv. uit Duitsland. Er is onlangs nog een topic over geweest, en de ts van dat topic had bij het PVE navraag gedaan en als antwoord gekregen dat chippen NIET hoeft!
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 09-12-12 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 15:05

je mag ze vaak geloof ik niet eens vervoeren zonder chip.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 15:06

Je mag ze niet vervoeren zonder paspoort. Als er identificatie geeist wordt zijn de kosten voor eventuele DNA bepalingen voor jou. Officieel mag een paard vervoerd worden zonder chip.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 15:07

GCS was een Engels stamboek, dacht ik.
De website bestaat niet meer.
Maar het is zo simpel.
De chip zit er heel snel in.
Meest eenvoudige is om het NSvT of ICS te benaderen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 15:08

Inderdaad, niet meer mogelijk om ontheffing aan te vragen. Chippen is verplicht in NL! Zie ook: http://www.nsvt.eu/Registratie/Registratie.html

Er kan zoveel gebeuren met je paard, het kan ook allergisch zijn voor zoveel, niet alle risico's kan je ontlopen. Je breekt de wet als je niet laat chippen, lijkt me nou niet echt de goede insteek, en wanneer er iets gebeurd of wanneer je wel een keer naar een keuring wilt erg lastig.

GCS is idd engels.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 15:14

Ariebren schreef:
GCS was een Engels stamboek, dacht ik.
De website bestaat niet meer.
Maar het is zo simpel.
De chip zit er heel snel in.
Meest eenvoudige is om het NSvT of ICS te benaderen.

Chip zit er idd heel snel in.
Mogelijke gevolgen daarvan, daar kun je heel lang mee dooremmeren. Als het al goed komt.
En het argument dat je het risico met een paard nooit helemaal kunt ontlopen, houdt geen steek. Je gaat het risico met je paard niet onnodig opzoeken. En ja, iedere enting is een mogelijk risico, dat weet ik. Maar dat risico neem ik bewust en dat is mijn eigen keus. Bij de chip zou ik dan geen keus hebben?

Ik heb aan mijn wettelijke verplichting voldaan en heb ontheffing voor alle paarden aangevraagd. Wie me nu nog wil verplichten om te gaan chippen gaat een harde dobber hebben, ik laat het desnoods voor gerecht komen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 15:17

Hier is al een paar keer aan huis controle geweest door de NVWA en AID omdat we af en toe paarden uit Amerika importeren en dan wordt er toch echt chip en paspoort controle gedaan.
Chip en paspoort kennen ze in Amerika niet dus dat moet in NL gebeuren binnen een bepaalde periode na binnen komst in NL/EU. Daar is wel enige speling in maar de laatste keer had ik binnen 2 weken de NVWA op de stoep voor controle.
Dat was wel belachelijk snel en dat heb ik ook gezegd. Nu was het paard toevallig al wel gechipt in die week dus het was in orde maar anders had hij terug kunnen komen om later te controleren, je hebt namelijk wel een langere periode om dat te regelen. Weet de precieze periode even niet uit m'n hoofd maar daar kan je vast de NVWA wel voor bellen. Als het paard volgens de regels is ingevoerd heb je daar namelijk ook papieren van.
Eerder was het wel zo dat er een uitzondering was voor buitenlandse paarden die maar een korte periode in NL waren voor bv wedstrijden.
Maar jouw paard zal daar niet onder vallen als je hem in NL houdt.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 15:21

Ik heb voor de zekerheid een mail gestuurd naar Productschap Vee en Vlees en Productschap Pluimvee en Eieren.

dreamer80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 15:25

8 jaar geleden toen dit chippen ongeveer verplicht ging worden, heb ik hiervoor gebeld met een instantie.
Aangezien mijn pony ver in de 30 jaar was, zag ik het niet zitten hier een chip in te laten.
En toen was daar idd een ontheffing voor, maar die van mij was niet officieel aangevraagd.
Maar die vrouw zei toen, als jouw pony alleen maar achterom staat zou ik me niet teveel zorgen maken en gewoon laten lopen.
Ik kan haar dan alleen niet laten slachten.
Maar dit is alweer 8 jaar geleden, dus hoe het nu is???

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 21:46

Als je paard in het buitenland is geboren voor 2009 en hier is voorzien van een paspoort en een andere vorm van indentificatie, zoals brandmerk, vriesmerk of tatoeage en het paard is ingetekend in het paspoort, hoef je je paard in Nederland niet te laten chippen!
Zelf heb ik een Westfaalse merrie, voorzien van nummerbrand en ingetekend paspoort en zij is legaal in Nederland volgens de regels. Waarom zou ik haar niet laten chippen? Waarom wel?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 09:34

Mijn paard heeft dan weer geen brandmerk.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 12:23

Ik heb zowaar nu al antwoord van de overheid! :) Ik had verwacht er drie weken op te moeten wachten dus dit valt me alles mee.

Dit was het mailtje wat ik had gestuurd:
Geachte heer of mevrouw,

Een maand geleden heb ik een paard gekocht. Dit paard is niet gechipt. Het paard is geïmporteerd vanuit Engeland en heeft een paspoort wat is uitgegeven door de Gypsy Cob Society. Het paard is geboren in 2004 en het paspoort is voorzien van een ingetekend en beschreven signalement en is daarnaast voorzien van twee foto's van het paard. Nu is het mij niet geheel duidelijk of ik verplicht ben om dit paard te laten chippen. Op deze website http://www.vwa.nl/onderwerpen/dieren/do ... egistratie staat namelijk het volgende:

''Buitenlandse paarden die geboren zijn voor 1 juli 2009 hebben voldoende aan een paspoort met ingetekend en beschreven signalement in plaats van een chip of DNA-profiel.''

Maar daarnaast lees ik ook op andere websites dat alle paarden gechipt moeten zijn.

Kunt u mij vertellen of dit paard alsnog gechipt moet worden of dat het paspoort voldoende is? En indien dit paard niet gechipt hoeft te worden, kan ik hiervan dan een officiële verklaring krijgen of is dit niet nodig?

Bij voorbaat dank.

En dit is het antwoord:
Beste mevrouw ****,

Op onze website wordt uw vraag beantwoord. Via de volgende link vindt u bij vraag 27 het antwoord op uw vraag: http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=pmmkBsHs ... cBdBgBVDoB

Ik heb de antwoord op de vraag ook even in de mail gekopieerd.

27 Wanneer is een Nederlands of buitenlands paard correct geïdentificeerd?

1. paarden in andere lidstaten geboren vóór 1 juli 2009, die nu in Nederland verblijven, voorzien zijn van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een erkende paspoortuitgevende instantie) maar niet gechipt, zijn correct geïdentificeerd volgens de overgangsbepaling van EU-verordening 504/2008.

Als het paspoort van uw paard een correct paspoort is (inclusief hoofdstuk medische behandelingen en uitgegeven door een erkende paspoortuitgevende instantie) dan is het paard correct geïdentificeerd. U hoeft het paard dan niet alsnog te laten chippen. Een officiële verklaring is niet nodig.

Via de volgende link zijn de erkende stamboeken in de UK te vinden: http://www.defra.gov.uk/wildlife-pets/pets/horses/ Als de Gypsy Cob Society het paspoort heeft uitgegeven gaat het in ieder geval om een instantie die ten tijden van afgifte van het paspoort erkend was. Ze zijn momenteel niet meer erkend maar de paspoorten die zijn uitgegeven voor 25/10/2010 blijven geldig (mits er een hoofdstuk medische behandelingen in zit). Het Lipizzaner Stamboek heeft de administratieve taken van de Gypsy Cob Society overgenomen.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geholpen. Wanneer u nog vragen heeft, hoor ik het graag.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:57

Inderdaad, wat hierboven staat, was wat ik ook wilde vertellen.

Als het een correct uitgegeven paspoort is, door een erkende paspoortuitgevende instantie in UK, dan hoeft het dier niet gechipt te zijn en ook niet te worden.
Alle veulens geboren in de EU na 1 juli moeten gechipt zijn en er wordt inderdaad geen ontheffing meer voor ontleend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 13:29

MD => TAO