Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Loopt hij goed met de pesoa

Super
Geen stemmen
Redelijk
Geen stemmen
Kan beter
4 (12%)
Zit te strak
28 (87%)

Totaal aantal stemmen: 32

Kosje4

Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 21:04

Hallo ik heb een vraagje weet niet of dit hier thuis hoort maar dat hoor ik wel
Wat vinden jullie hoe mijn paard loopt met de pesoa
Ik longeer hem er nu 1 x per week mee.
Gebruikt hij ze rug Ed goed
Of zit de pesoa te strak?
Hij gaat ook uitzichzelf al best naar beneden lopen hij reageert super op druk
Ik longeer hem er nu er al 3 maanden mee
Zijn rechterkant is het moeilijks
Galop is nog te mogelijk voor hem

http://www.facebook.com/photo.php?v=269 ... =3&theater

http://www.facebook.com/photo.php?v=269 ... =3&theater

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:24

Ik vindt het er niet lekker uitzien eigenlijk, paard loopt behoorlijk gespannen, opgekropt, heeft weinig ruimte.
Nu heb ik zelf geen ervaring met een pessoa maar als het zo moet, zou ik het nooit gebruiken. Dus ik zou het paard meer ruimte geven.

Kosje4

Re: Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 21:37

Oké dus moet hem iets langer doen?
Moet zegen dat dit filmpje ook wel 3 maanden gelden is

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 23:15

Hij is te kort afgesteld. Je paard moet zijn hoofd netjes op de loodlijn hebben hij loopt nu heel opgekropt en met veel spanning. Ik zou hem echt een stuk losser doen, dan kan hij ook gaan ontspannen en zijn spieren op de juiste manier gebruiken. Succes!

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 23:17

Oké bedank dan ga ik dat doen ,,nou denk ik zelf dat hij dit zelf ook een beetje doen want geloof dat hij zelf nog wel omhoog kan met ze hoofd
Maar hoeveel langer moet hij

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 23:18

Meen je dit nu?
Zit veel te strak, en je ziet toch zelf ook wel dat dit paard zoveel spanning heeft.. :n
En dan loopt hij ook nog eens zo scheef als wat.. Laat dat paard eerst eens op eigen benen lopen met een halster en begin daarna onder instructie met zulke dingen, is beter dan een beetje aanmodderen op je eigen manier.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 23:28

ik heb de filmpjes niet eens afgekeken............veel te strak en de band achter zit scheef
paard kijkt naar buiten en is helemaal niet ontspannen

ik gebruikte hem voor mijn paard ook en had hem best losjes en de band achter hing ook lager, mijn paard liep er heerlijk mee.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 23:31

sabrinagirl schreef:
Oké dus moet hem iets langer doen?
Moet zegen dat dit filmpje ook wel 3 maanden gelden is

Als je niets veranderd hebt met de lengte dan is dat niet best denk ik. Ik heb ze nogmaals gekeken, en ik weet niet hoe zo'n ding is afgesteld maar ik vindt hem achter ook erg kort. Je paard loopt echt opgekropt. Hij kan geen ruime passen maken, hij loopt er kort achter.
Ik zou toch eens je instructeur of iets laten kijken, want op deze manier bereik je vrees ik niet veel goeds.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 23:33

Ik ga hem losser doen,,ik longeer hem ook heel vaak met aleen halster hoor dan lopthij meestal met ze neus over de grond

Louise74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 23:43

Ik heb zelf ook de pessoa gebruikt en zou persoonlijk de band langer maken zodat zijn hoofd op de loodlijn is en wellicht de musketons aan de zijkant 1 ring lager bevestigen zodat de achterkant horizontaal hangt. In stilstand moet het hoofd op de loodlijn zijn en achter geen druk zijn, maar mooi aansluiten. De longeerlijn zou ik vastmaken aan de onderste ring van de longeersingel door hem van buiten naar binnen te halen door het bit en daarna naar de onderste ring van de longeersingel. Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt, succes met het longeren.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 23:45

Ik kan de filmpjes niet zien ?

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 23:49

nova_zodiax schreef:

Raar iedereen ziet de filmpjes

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 23:51

Louise74 schreef:
Ik heb zelf ook de pessoa gebruikt en zou persoonlijk de band langer maken zodat zijn hoofd op de loodlijn is en wellicht de musketons aan de zijkant 1 ring lager bevestigen zodat de achterkant horizontaal hangt. In stilstand moet het hoofd op de loodlijn zijn en achter geen druk zijn, maar mooi aansluiten. De longeerlijn zou ik vastmaken aan de onderste ring van de longeersingel door hem van buiten naar binnen te halen door het bit en daarna naar de onderste ring van de longeersingel. Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt, succes met het longeren.

Bedoel je dat bontje of die lijn die onder ze buik gaat langer
En wat bedoel je met de musketons?

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 23:55

sabrinagirl schreef:
nova_zodiax schreef:

Raar iedereen ziet de filmpjes

Snap het ook niet, hij zegt dat de pagina of niet meer bestaat of dat ik geen toegang heb

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 23:57

Raar ja het filmpje staat er nog steeds op en openbaar

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 23:59

Soms denk ik wel eens.
Wanneer komen de paarden nu eens in opstand tegen al dat gebruik van hulp werktuigen om zo raar en krom te lopen.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 23:59

Ik denk dat je hem beter niet kan longeren als op deze manier. Paard loopt volledig naar buiten te kijken, is gespannen en kropt zich op. Pessoa zit te strak, bontje mag lager.

@Ariebren: Volgens mij zie ik in 1 van de filmpjes in het begin al wat opstand. Maar dit kan hij niet doorzetten omdat hij zichzelf dan van de vloer veegd door de pessoa.
Laatst bijgewerkt door _coquette_ op 09-12-12 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Louise74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 00:00

Musketons zijn de haken aan de zijkant waarmee je de lijnen aan de ringen vastmaakt, aan de musketon zit een katrol waar de lijn doorheen glijdt. Tenminste bij mijn pessoa, kan bij jou anders zijn.

Je kan zowel de voor als achterzijde stellen, aan beide zijden. Het paard vierkant neerzetten en dan gaan stellen aan beide kanten zodat de pessoa netjes zit. Ik had zelf het idee dat de pessoa bij jou scheef was afgesteld, maar dat is moeilijk te zien vanaf het filmpje.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 00:04

Arm paard.

Eigenaar, ik zal het netjes houden. :7

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 00:07

Mijn katrollen zitten aan het bit dan gaan die lijnen onder ze benen door vast aan de onderkant
Maar ik ga hem wel eff veel langer doen
Kijken hoe dan gaat

Enne ik vraag hier om tips niet om afgekraakt te worden,!,!!!

hjongh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 00:15

Bij een pessoa is het belangrijk dat de beweging vanuit de achterkant komt hij loopt nu zo opgekropt dat die beweging niet mogelijk is en de pessoa moet eigenlijk zo zitten dat hij ze hoofd gewoon omhoog kan doen dus niet opgeknoopt maar door de katrollen zakt het hoofd door de lichte druk niet door dat die naar beneden getrokken word. Tip: dus echt een stuk losser doen en je paard van achter naar voor laten bewegen.

Oh en hij staat denk ik niet gelijk afgesteld want je paard loopt echt scheef
Suc6 er mee en mischien slim instructies te nemen?

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 00:22

Heb een instrutriese maar die kent geen longeren met pesoa

Ik ga hem de volgende keer veel losser doen en het bontje wat losser
En die katrollen horen tog aan het bit vast?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 00:23

Je krijgt ook tips, maar je kunt je ook indenken dat mensen hier een beetje van schrikken ookal heb jijzelf alle beste bedoelingen.
Zoals de pessoa nu afgesteld staat loopt je paard met de rem er op. Dat lijkt me niet zo prettig. Ik zie dat er nog een stuk van het koord over is. Als je hem langer af gaat stllen dan zou ik hem in eerste instantie zo lang mogelijk zetten. Kijk eens hoe je merrie dan loopt. Het bont gedeelte zal een stukje zakken en dat is alleen maar goed. Er was hier al iemand die zei dat je paard zich aan de voorkant in elk geval helemaal vrij moet voelen. Dat is juist, de enige druk die er aan de voorkant mag komen is de druk als het been naar achteren beweegt. Dit stimuleert het verder naar voren brengen van het been. Het paard gaat dan ook de buikspieren meer gebruiken en dus over de rug lopen.
Jouw paard probeert wel de rug goed te gebruiken maar nu lukt dat niet zo goed. Daarom krult het de hals zo op, je moet toch wat om de druk er af te halen. Het risico is nu dat je paard zich nu aanleert om de hals op te krullen bij druk en dat wil je niet.
Galopperen met de pessoa is iets wat ik per definitie niet doe omdat de achterbenen tegelijkertijd en verder uitslaan dan in draf en dat lijkt me een galopje met een ritmische rem er op. Misschien heb ik dat maar verzonnen hoor maar des al niet te min doe ik dat niet. Ik zie ook de meerwaarde er niet van.
Succes en laat ook eens een foto zien van als je hem wat langer ingesteld hebt.

By the way; had iemand het nu over het lager instellen van het koord van billen naar rug?? Knap, dat kan helemaal niet...

hjongh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 00:28

@mrie ik heb ook altijd geleerd niet te galopperen met pessoa om.. om de rede die jij zegt en ze trekken hun rug er mee kapot heb ik altijd geleerd.

patricia6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 00:30

hoi, goed dat je tips vraagt. De pessoa moet inderdaad langer.
Als het goed is zit er toch een instructie papier bij?
Galopperen is zowieso niet de bedoeling van een pessoa.

Succes ermee hoor