Hey, Ik heb een aantal dekens voor mn pony en die zijn allemaal nogal vies. Nou heb ik vorig jaar een keer iets gehoord dat je ze in de sneeuw kon leggen en dan gaat die viezigheid er een beetje uit ofzo? Doordat de sneeuw dat dan opneemt ofzo? weet niet precies meer. Maar is het inderdaad zo dat je dekens in de sneeuw kunt leggen en dat ze dan schoon (niet helemaal schoon maar wel schoner dan dat ze waren) worden?
Hoe bedoel je precies "vies"? de buitenkant? binnenkant? er waarmee vies?
Ik laat mijn dekens altijd minimaal 1 keer per jaar wassen door een paardendeken-wasserij. Ik krijg ze dan brandschoon weet terug. Behalve dekjes en zweet/zomer dekens, die was ik zelf in de machine. Modder of mestplekken haal ik gewoon weg met een zachte borstel als dat nodig is, maar ik heb echt een varken dus meestal laat ik mijn buitendekens gewoon voor wat ze zijn. Dat sneeuw dekens (beter) zou reinigen vind ik vreemd.. het is immers toch gewoon water? Misschien dat ik niet helemaal begrijp wat je bedoeld?
Barcelano
Geplaatst: 11-12-12 22:14
Ik breng ze gewoon naar een deken wasserette. Toevallig bij ons op stal speciaal voor dekens. Maar voorheen bij een wasserette/stomerij.
Voor een paar euro ben je klaar en zijn je dekens super schoon.
In het voorjaar doe ik de winterdekens en in het najaar de zomerdekens. Dunne dekens zoals zweetdekens en zomerdekens gooi ik thuis in de wasmachine.
haha volgens mij is dat een fabeltje, ik heb wel een gehoord dat mensen wollen (vloer)kleden in de sneeuw leggen, maar of het helpt. Ik was alle dekens gewoon zelf, de winterdekens met een speciaal wasmiddel van de ruitershop om ze waterdicht te houden, maar zo'n wasservice klinkt eigenlijk nog veel beter! Geen idee alleen hoe duur dat is...
AaronYve
Geplaatst: 13-12-12 12:19
Hier in de buurt kost het 8 euro per deken en ze worden ook waterdicht gemaakt. Beter dan in de sneeuw
x_Jeanine_x
Geplaatst: 13-12-12 12:20
Hoge druk spuit erop werkt bij ons ook Momenteel gaan de pony winterdekens eerst onder de stoomcleaner, en dan de wasmachine in Paardendekens winter hebben we nog niet geprobeerd
Loeky01
Geplaatst: 13-12-12 12:20
Reinigen van een deken in de sneeuw is een manier van heeeel wat jaren terug :p. In mijn familie hoor ik het nog wel eens terugkomen. Het 'bevriest' eigenlijk de troep aan de buitenkant van je deken, waardoor het dan los zou moeten laten. Of in ieder geval makkelijker. Alleen reinigt het niet de binnenkant. Daarvoor moet je echt wassen :p.
Edit: @Kerry_Tinker, nu je het zegt klopt het haha. Het gaat hierbij over wol. Vroeger deden ze wol altijd in de sneeuw leggen. En dat werkt wel echt als een tierelier!
ZusJacobs
Geplaatst: 13-12-12 12:21
Nouja, als paarden in de sneeuw rollen zijn ze ook altijd erg snel schoon. Het zal vast wel wat vuil opnemen, maar echt reinigen zal het niet doen. Ik laat hier alles (wanneer ze geen dekens meer nodig hebben) ook reinigen bij een dekenwas bedrijf. Dan zijn ze weer lekker schoon aan de binnenkant en buitenkant.
Ik heb het zelf wel eens uitgeprobeerd met een kleed, maar het werd er niet schoner van jammer genoeg.
_Marinke_
Geplaatst: 13-12-12 16:35
Wollen dekens werden vroeger wel veel in de sneeuw gelegd, dit omdat je wol niet kan wassen met zeep (is echt heel slecht!), door het in de sneeuw te leggen of in de mist te hangen trekken de vieze luchtjes eruit. Wol reinigt overigens van zichzelf al, dus echt schoonmaken hoeft ook niet. Wil / moet je toch wel je wollen deken echt schoonmaken google dan even op wollen deken schoonmaken / wassen o.i.d. Komen er vast wel een aantal hits naar boven van die oude methode. Ook met wat voor sopje je wollen deken kunt reinigen.
Gewone dekens breng ik gewoon weg, die krijg ik dan brandschoon terug. Enigste wat ik zelf keer in de wasmachine wil gooien zijn mijn fleecedekens.