Eerste winter zonder deken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liess__

Eerste winter zonder deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 15:27

Hallo allemaal

Dit is de eerste winter dat mijn paard zonder deken staat.

Hij is sinds de zomer met pensioen en staat nu 24/7 op het land met een schuilstal en wat vriendjes.

Alleen schijnt het vannacht echt goed koud te worden.

Ik weet niet zo goed wat ik nou het beste kan doen?

Paard is inmiddels 19 en eerste winter dat hij en 24/7 buiten staat en dan ook nog zonder deken.

Wat is verstandig? Wel/geen deken?

Mungbean

Re: Eerste winter zonder deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:33

Mijn eerste vraag is dan, waarom trek je juist bij een ouder paard dat zijn hele leven een deken heeft gehad (als ik het goed begrijp) juist als hij met pensioen gaat zijn deken af :?
De meeste paarden gaan met pensioen omdat ze niet meer fit genoeg zijn en dan geef je hem een extra uitdaging om warm te blijven?

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:35

Ik zou wel een deken op doen hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:38

TS, hoe staat het paard er bij? Lekker rond en gezond, goed in zijn vacht en vrolijk? Dan zou ik me niet teveel zorgen maken. Zorgen dat de schuilstal er goed bij ligt en eventueel wat extra ruwvoer geven.

Mocht het paard minder gezond zijn toch een deken op doen. Ergens heb ik ook wel dezelfde vraag als Sizzle.

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:41

Mmm ... Moeilijk. Kan hij beschut staan en heeft hij een lekker dik vachtje?? Kijk goed naar je paard, jij kent hem het beste en zult dan wel zien of hij het nu koud heeft of niet. Ga op je gevoel af. Wie niet wat ik zou doen. Doorgaans heeft een beetje paard het niet zo snel koud als we denken.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 15:54

Hij is goed op gewicht, zelfs iets te haha.

Hij heeft alleen een beenblessure waardoor ik er niet meer mee mag rijden en daarom wil ik hem niet meer op stal hebben.

Hij heeft voorderest een goede vacht naar mijn idee en is zeker niet te dun.

Baredawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:00

Mijn paard was 29 jaar, en had het de laatste jaren behoorlijk koud met dit soort weer. Als je paardje altijd gewend is geweest om met deken te staan, zou ik em vannacht ook voor alle zekerheid omdoen.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:01

Ik zit met het zelfde dilemma dus volg dit even, die van mij zijn wel jonger (9 & 17), maar ja het wordt vanacht wel extreem koud -17 heb ik me laten vertellen :brr: .
Moeilijk hoor, maar aan de andere kant, het zijn dieren en in het wild staan ze ook zonder dekens en dan ook nog eens zonder schuilstal en hooi O:) .

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 16:02

Is er wat? Tegen fjordy nogwat

Er niet voorderest niets mis met mijn paard. Hij heeft zolang ik er niet op ga zitten geen pijn.

Dat is ook de reden dat hij op pensioen staat en ik hem niet laat afmaken.

De afgelopen week heeft hij het prima gered. Hij heeft onbeperkt hooi + schuilstal uit de wind.

Maar omdat het lokaal -17 kan worden vraag ik het.
Laatst bijgewerkt door Liess__ op 07-12-12 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:03

ik zit ook een beetje met hetzelfde probleem enkel is mijn quarter 7 jaar, het is de eerste winter die ik hem heb. Hij heeft deze zomer op wei gestaan en daarna 2 maanden op stal gestaan. Daarna ben ik verhuist naar een nieuwe locatie met 24/7 weidegang en schuilhok. Maar echt winterhaar heeft hij niet (komt door het quarter zijn) er komt wel wat meer vacht op maar niet echt duidelijk aanwezig. Hij heeft wel ruwvoer ter beschikking (ligt allemaal in en grote hoop in een bak). Nu is mijn paard nog jong dus denk ik dat hij er eigenlijk wel zou tegen moeten maar, een ouder paardje is misschien beter af met een dekentje op ?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:05

Als je twijfelt dan gooi je er toch gewoon een deken op? Beter een keer onnodig de deken op dan dat hij helemaal verstijft van de kou.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:06

ik lees min 17??? toch niet hier in Nederland? maar goed even on topic, hoe stond je paardje hiervoor in de winter? je kunt het heel even proberen maar ik zou zelf zeggen, een deken voor de nacht op. Ik weet niet of hij een beetje goede wintervacht aan maakt, maar er zijn paarden die daar prima tegen kunnen, mijn paard was niet zo'n paardje in ieder geval, een winter geprobeerd maar kwam daar vrij slecht uit, en afvallen gaat sneller dan aankomen in de winter moet ik je zeggen.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:39

Waratje schreef:
Als je twijfelt dan gooi je er toch gewoon een deken op? Beter een keer onnodig de deken op dan dat hij helemaal verstijft van de kou.

De staleigenaar zei tegen mij dat hij winterhaar heeft en dus geen deken nodig heeft. Ik ga er nu na school eindelijk heen (heb hem een week niet kunnen zien) en eens kijken hoe hij het stelt.

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:57

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:55

Sowieso een deken opdoen!

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 19:46

Ik heb net even een gloednieuwe deken voor hem gekocht :)

Een amigo met hals. Als hij buiten staat wil ik wel zeker weten dat z'n deken niet lek is ( m'n dekens van vorig jaar lagen nog thuis; 100 km verderop :+ )

Bedankt allemaal!

narf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 12:07

Als hij 24uur per dag hooi heeft, dan kan hij als het goed is voldoende energie aanmaken om goed warm te blijven. Mensen vinden het snel zielig zo zonder jas. Maar vergeet de vacht niet. Gooi je er een deken op, dan plet je de haren en verliest het zijn isolerende functie.
Ook als een paard staat te shaken ziet het er vaak erger uit dan het is. Dat is gewoon een efficiënte manier om het warm te krijgen. Ze kunnen heel wat meer hebben dan wij vaak denken. Er zijn landen waar het veel kouder is dan hier en daar staan paarden ook gewoon buiten zonder deken. Dat een paard afvalt in de winter is ook niet heel erg, dat doen de meeste beesten buiten. Zit er in het voorjaar snel genoeg weer aan.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 12:13

tuurlijk narf, ze overleven het wel. maar het leven moet ook prettig zijn voor zo'n beestje.
en ik geloof niet dat een shakend paard zich heel fijn voelt. en omdat paarden in het hier en nu leven lijden ze m.i. nogal dan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 12:50

Een shakend paard is niet een blij paard, daar kunnen we kort over zijn. Daarnaast kun je je bij oudere paarden niet veroorloven dat ze in de winter teveel afvallen, want daar krijg je een stuk minder gemakkelijk weer vlees bij en bovendien hebben ze dan bij koud weer een isolatielaag minder.
En 24/7 hooi is maar zelden te realiseren, het koudste deel van de nacht hebben ze het meestal toch wel op.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 13:03

Sizzle schreef:
Mijn eerste vraag is dan, waarom trek je juist bij een ouder paard dat zijn hele leven een deken heeft gehad (als ik het goed begrijp) juist als hij met pensioen gaat zijn deken af :?
De meeste paarden gaan met pensioen omdat ze niet meer fit genoeg zijn en dan geef je hem een extra uitdaging om warm te blijven?

Enige reden dat mijn paard een deken op heeft, is dat hij anders zo'n dikke vacht krijgt dat hij oververhit raakt tijdens de training. Als hij met pensioen gaat mag hij in principe zonder deken blijven, met onbeperkt ruwvoer/vrije uitloop/schuilstal gaat dat zolang hij gezond is echt wel goed. Dan maakt hij gewoon een mooie vacht aan, bij ziekte vind ik het anders, dan moet je goed opletten of je paard het wel trekt zonder.

De vacht van een paard is ongestoord de beste deken (onder voorwaarde dat de paarden juist gehuisvest/gevoerd worden, en dat het paard niet ziek is) dekens zijn van origine in gebruik genomen tegen een dikke teddy vacht (onhandig bij training) en om te voorkomen dat de haren aan elkaar gaan vriezen (maar in ons klimaat, met de goede huisvesting, is dat laatste onwaarschijnlijk) onder normale omstandigheden zijn dekens er eigenlijk alleen maar voor het gemak van de mens.

Samengevat, een paard maakt van nature een goede vacht aan, dik genoeg om warm te blijven.
Bij goede gezondheid van het paard, onbeperkt ruwvoer, en voldoende schuilmogelijkheid kan een paard makkelijk zonder.
De eerdere winters (met deken) hebben geen invloed op de vacht die je paard de volgende winters (zonder deken) aanmaakt.

Edit: Hoe denken jullie dat gezonde paarden dat in het wild doen? :o
(met uitzondering van oude/verzwakte/zieke dieren, want die zouden in het wild al overleden zijn)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 13:13

Gezonde paarden in het wild hebben niet eerst 10 jaar s'nachts op stal gestaan met in de winter een deken op. Alleen al daarom gaat de vergelijking niet op. :)

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 13:20

Als je paard gezond is en al vanaf de zomer buiten staat (lees: gewoon een wintervacht heeft kunnen ontwikkelen) en hij voldoende ruwvoer krijgt is mijn mening dat hij geen deken nodig heeft. Op paardnatuurlijk staat er een mooi artikel over : www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/dekens.htm

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 13:30

Judith_ schreef:
Gezonde paarden in het wild hebben niet eerst 10 jaar s'nachts op stal gestaan met in de winter een deken op. Alleen al daarom gaat de vergelijking niet op. :)

De eerdere winters waarin de vachtaanmaak verstoord was door een deken, hebben geen invloed op de kwaliteit van de wintervacht die groeit in het seizoen zonder deken. Een paard blijft een paard, met alle bijbehorende mechanismen.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 13:52

Je moet niet alleen kijken naar de temperatuur, maar (juist!) naar de weersomstandigheden en de gevoelstemperatuur.
Afgelopen nacht was het wellicht -15, maar het was absoluut niet koud en windstil.
Hier zaten de hooinetten vanmorgen nog halfvol, dus de paarden hadden het ook niet dermate koud dat er flink gegeten moest worden.
Ik zou eerder aan een deken denken bij gure wind en nat weer. Maar niet bij deze vorst waar paarden prima tegen kunnen.