Scheren van paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wonellalover

Scheren van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 22:11

Citaat:

Ik ben van plan om mijn merrie te scheren, aangezien dat dit de eerste keer is sinds ik ze heb gekocht(4maanden), weet ik niet goed hoe ze hierop zal reageren, ik weet wel dat ze braaf is om te scheren, maar om te rijden heb ik geen idee.
Ik heb ook gehoord dat als je de benen en het hoofd van het paard niet scheert, ze minder kans hebben om ziek te komen of mok te krijgen, is dit waar??
Ik hoop dat jullie me veel antwoorden kunnen geven!

Groetjes!

SCC

Re: Scheren van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:40

er is mij verteld dat je paard zowiezo ziek kan worden omdat ze kouder worden aangezien ze het laagje vacht missen. ik zou niet weten dat als je paard helemaal geschoren is hij vatbaarder is voor iets.
het lijkt mij juist ook dat lange warme haren een ideale broeiplaats is.

wat betreft het rijden: de mijne wat wel wat vrolijker na t scheren zelf omdat ze een hoop ellendige plak haren kwijt was. maar verder deed ze niet anders dan normaal

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:56

Lange warme haren ideale broeiplaats voor wat? Die hebben ze van nature, daar gaat vrij weinig broeien.

Sowieso als je de benen scheert heb je iets meer kans op mok, want dan is de natuurlijke 'afwatering' en bescherming weg. Denk dat je goed moet bedenken waarom je je paard wil scheren, en daar je patroon op aanpassen. Als je ze echt helemaal kaal maakt vatten ze iig wel eerder kou.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:58

Worden vaak frisser trouwens na scheren, omdat ze dan geneigd zijn zich warm te gaan lopen.

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:04

Even vraagje, zit zelf beetje te dubben.
Krijg vanmiddag me nieuwe scheerapparaat binnen en was eigenlijk van plan om me paardje (kruising fjord) vandaag of morgen weer te scheren. Ze is half oktober geschoren maar nu al weer aardige beer.
Ze heeft nu een 200 grams met hals op en was helemaal geschoren behalve hoofd en benen.
Ze staat 24/7 buiten met schuilplaats.
Slim om nu te scheren en dan 400 grams met hals op te gooien?
Zit vooral te dubben door het weer, het schijnt vanacht al erg koud te worden namelijk.

zo laten als nu of scheren met dikkere deken?

Mijn paardje kennende zal ze als ik er nu zonder scheren een dikkere deken op leg giga gaan zweten!

wonellalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 10:12

Ik heb nogal een schrikkerige merrie, en ik wil heel graag haar hoofd scheren, maar ik heb geen idee hoe ik er moet aan beginnen
Tips?

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 12:29

@ Cherish; het kan wel, maar waarom zou je opnieuw willen scheren? Heeft ze er last van, of wil je het scheerapparaat uittesten? Juist met de kou, kunnen ze als ze wat langere haren hebben nog een beetje zelf reguleren.

@ WL; zou het sowieso met een kleine scheermachine doen, meer een hand tondeuse, dan met zo'n groot 'koeien' apparaat. Rustig van onder naar boven werken, misschien haar naast een paard zetten wat geschoren wordt, en het geen probleem vindt. Dan ziet ze dat het geen punt is, desnoods licht verdoven.

wonellalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 14:17

ok dankjewel :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 15:05

Waar je ook voor kan kiezen, iemand anders laten scheren, die er veel ervaring in heeft. Zeker als je zelf de spullen er niet voor hebt is laten doen handig. Er zijn veel mensen die hier deels hun werk van hebben gemaakt, er zit er altijd wel 1 in de buurt die bij je langs kan komen hiervoor. Verdoven kan, maar een verdovingsspuit van de DA kost je rond de 35/40 euro (oa sedalin). Je kan ook eerst proberen hoe het gaat zonder verdoving, en evt een praam erbij pakken voor de moeilijke stukken. Als dat niet gaat kun je later altijd nog voor verdoving kiezen.

En als je paard echt angstig is met scheren zou ik het hoofd gewoon niet scheren. Dat is nl. alleen voor de mooi en niet functioneel. Je kan ook een patroon kiezen waarbij je alleen (een deel van de) hals scheert, en een stuk van de borst. Dat is toch vaak waar ze het meeste zweten. Wij hebben ons paard een combinatie tussen een jachtpatroon en een dekenmodel geschoren, zou heeft hij zijn eigen uitrijdekentje op zijn rug en billen, en is hij minder fris met rijden.

wonellalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 20:21

Ja, ik kan dat ook doen, maar omdat ik zelf een scheerapparaat heb wil ik er ook graag gebruik van maken :)