Adviestopic over wandelen&rijden in de sneeuw+gladheid p/dag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Adviestopic over wandelen&rijden in de sneeuw+gladheid p/dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 13:22

Hoi!

Het leek mij fijn een topic te hebben waarin we elkaar elke dag advies kunnen geven over het wel of niet rijden/wandelen buiten (asfalt, steen) of in de bak. De ene dag is het glad, de andere dag is het enkel sneeuw. Beslissingen samen met bokt nemen vind ik fijner dan dat ik het alleen doe.

Zoals vandaag. Paard staat op ijzers, de bak is onder het sneeuw, niet vlak, maar wel zacht, ze staat er ook gewoon in los nu. Kan ik hier gewoon in rijden?

En er ligt allemaal sneeuw op het steen, maar ik zou wel met hem willen wandelen. Het loopt ietsje af naar stal en bang dat hij dan uitglijdt en onder het hek vast komt te zitten. Of zou het sneeuw niet glad zijn? Het heeft wel gevroren geloof ik.

Fendt936

Re: Adviestopic over wandelen&rijden in de sneeuw+gladheid p/dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 16:55

Hallo, ik ga dit topic de komende weken even volgen!
Mijn paard staat ongeveer 8 uur buiten, geen ijzers. En vraag me ook vaak af wat wijsheid is..
Heb de afgelopen jaren een 'winterpauze' gegeven maar zodra er weer te rijden valt is hij zoo gigantisch stijf dat ik hem aan het eind van de zomer weer heerlijk heb lopen en dan gaat het weer vriezen.. :(

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:09

Ik volg het ook.
Paarden hebben dan wel geen ijzers maar staan overdag wel in de paddock(zand en stenen)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 17:10

Ja zo'n winterstop is ook niet fijn nee.. Je moet daarna het rijden weer helemaal oppakken. En ligt het nou aan mij of begint het dit jaar al eerder?

Overigens heb ik vandaag geprobeerd te rijden. Gelukkig scheen de zon nog best lang dus was het al wat ontdooid. Waren alsnog harde stukken in de bak. Heb het sneeuw van de hoefslag afgehaald, vet op de hoeven gesmeerd en ben toen gaan rijden. In het begin was het wat moeilijk, maar na een tijdje was de hele hoefslag helemaal weer los. Wel ontzéttend drassig! Zakte er erg in.

Daarna glad geharkt voor morgen.

En op stenen was NIET te doen! Paard moet om de paddock (bak) in te gaan, over twee meter steen en hij gleed iedere keer ontzettend uit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:12

Met ijzers krijg je snel klompen onder de voeten en dat loopt natuurlijk niet lekker. Dus nee ik zou het niet doen. Wat wel kan helpen is de hoeven dicht maken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 17:13

Daar heb ik dus steeds op gecheckt en was gelukkig niet zo (had ook gelezen dat vet daartegen helpt) :D Heb ook alleen op de hoefslag gereden (lekker saai) waar ik het sneeuw al had weggehaald grotendeels.

Maar als ze er los in staan dan krijgen ze wel echt klompen inderdaad.. Maar anders kunnen ze niet los.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:17

Voor mijn paard komt morgen de smid.
Hij zou eigenlijk volgende week komen, maar gelukkig had ie morgen ook tijd omdat er mensen afgezegd hadden.
Dan krijgt m'n paard sneeuwbeslag en widiapuntjes.
Dat krijgt ze elke winter en dat is ideaal als je paard op ijzers staat.

Bij ons op stal is alles buiten, dus het is wel fijn als ze ook in de sneeuw kan staan zonder ijsklompen onder de hoeven.
Anders zou ze haar stal niet meer uit kunnen.
Vandaag heb ik gewoon een half uurtje langs de weg gereden, dat ging prima.
's Winters moet ik meestal langs de weg rijden of naar het bos, omdat de bak niet te rijden is.

vosje2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:21

Waar bestaat dat sneeuwbeslag uit?
Zou je eens een foto kunnen plaatsen als het eronder zit?
Mijn smid heeft niks voor sneeuw en mijn paarden staan overdag buiten met voor ijzers, dus ik zou wel iets willen aanpassen zodat ze niet van die klompen krijgen!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:26

Vosje,
Je ziet zo'n rubber ring onder het ijzer, dit drukt de sneeuw weg en kunnen er geen klompen ontstaan.
De widiapuntjes zie je op de ijzers, dit geeft grip op ijs zodat ze niet zo makkelijk uitglijden.
Volgens mij kunnen de meeste hoefsmeden dit wel doen, hoor.

Afbeelding

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 17:30

Langs de weg? Wow de mijne kan al niet over twee meter steen :+ Staat die van jou dan (vandaag nog) zonder ijzers?

Ik had ook al iets gelezen over duplo beslag. Daar zouden ze niet zo van uitglijden. Glijden ze ook minder makkelijk uit met sneeuwbeslag?

Zijn die widiapuntjes dus gewoon kalkoenen? Lijkt me echt slecht om die steeds om te laten zitten! Of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:32

Op zich is t al makkelijker om ze van de ijzers af te halen als dat kan. Dan heeft het paard sowieso meer grip.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:33

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:33

Mijn paard staat nu vierkant op ijzers, nu nog zonder sneeuwbeslag.
Maar het ging prima langs de weg, daar was het niet glad.
Widiapuntjes hoef je er niet af te halen, die laat je er gewoon onder.
Je hebt ze ook in verschillende vormen en maten.
Maar ze zijn zo laag, dat het paard niet anders op de benen staat als zonder.
Dus niet te vergelijken met kalkoenen.

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:38

Ik heb de mijne voor op ijzers, en er was 1 stukje was het heel iets gladder was en hij gleed meteen door... in de bak geen last gehad van sneeuwhoopjes in zijn hoeven! Hij mag helaas niet van zijn ijzers af, vorig jaar stond hij zonder, dus voor mij is het nog even wennen, oftewel: ik volg! :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 17:39

Ik ga binnenkort aan de smid vragen of hij de ijzers eraf kan halen. Toen hij even een nieuw baasje had, stond ie een jaar lang zonder, maar dat was niet helemáál optimaal. Een winter moet vast wel kunnen!

Glijden ze zonder ijzers het minst?

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:47

Ik liep vorig jaar met de mijne, toen nog zonder ijzers, over ijs. En hij is toen niet één keer uitgegleden, misschien puur geluk hoor! Maar denk dat het wel een hoop scheelt..

Twirrekwpn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:48

Ik volg ook even, erg handig om.van elkaar tips te krijgen voor het.rijden/wandelen in de sneeuw:)

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:50

Hier staan de ijzerloze paarden ook gewoon buiten, geen probleem :)

Twijfel nog even of ik voor de mijne de smid nog ga bellen.. Voor twee dagen sneeuw vind ik dat een beetje zonde, maar als het de hele winter bezig blijft?

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:51

Inderdaad ga ook even volgen; hopen dat ik een oplossing kan vinden voor de ijzers; beschik hier niet over een bak o.i.d.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:55

ik heb wel sneeuwzooltjes, maar geen puntjes. die puntjes zijn wel maar heel klein, maar mijn hoefsmit is er geen fan van, blijft toch slecht voor de gewrichten van het paard.

met alleen de zooltjes red hij zich prima (achter wel gewoon bloot trouwens)

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:57

Hier staan ze altijd buiten, met of zonder sneeuw. Ze voelen zelf wel wat wel en niet kan, zolang ze altijd de mogelijkheid hebben om ergens hun energie kwijt te kunnen.. Lijkt mij dat er juist ongelukken gaan gebeuren als ze dat niet meer kunnen en dan opeens buiten komen met sneeuw of andere gladheid.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:58

EmptyWords schreef:
ik heb wel sneeuwzooltjes, maar geen puntjes. die puntjes zijn wel maar heel klein, maar mijn hoefsmit is er geen fan van, blijft toch slecht voor de gewrichten van het paard.

met alleen de zooltjes red hij zich prima (achter wel gewoon bloot trouwens)

Waarom is dit slecht voor de gewrichten?
Ik bedoel, een ijzer veert nou ook niet echt mee volgens mij..

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:58

Hier staan ze ook 24/7 buiten :j

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:05

Judith: Moet je je voorstellen dat je paard, om wat voor reden dan ook, een rare draai maakt met z'n lijf/been en de hoef blijft staan omdat die puntjes in de sneeuw grijpen.. Kun je lelijke verdraaiingen van krijgen. Net als voetballers vaak hebben als ze scherpe noppen onder hun schoenen hebben.

Mijn paard heeft geen ijzers onder en doet het op alle ondergronden prima.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:07

ik heb vandaag gelongeerd in de bak, de bak was nog zacht, gelukkig.
toen de sneeuw weg was op de hoefslag ging ze minder voorzichtig lopen. dus heb vandaag nog lekker wat kunnen doen.
hopelijk is het zand morgen ook nog zacht dan kan ik weer longeren, durf er niet echt op te gaan zitten bang dat ze dan alsnog uitglijd.

pff heb zon hekel aan de winter (qua paarden betreft), zit er over te denken om als het echt slecht word dr op de manege te zetten met een binnenbaan, helaas zit je dan weer aan tijden gebonden en een boel geld. maar goed dan hoef ik geen winterstop te houden met rijden ( gaat nu zo lekker met rijden zonde om dat weer te laten verslonzen)