Ik wil nu eens een echt goede winter-rij-jas kopen, want ik rij steeds meer, vaker, langer etc. Maar... Ik heb een uitdaging (altijd als het om kleding gaat). Ik ben slechts 159 cm groot maar ben stevig gebouwd. Niet alleen moeten er nog wat kilo's af, mijn grootste probleem is mijn cupmaat: 85 E tot F. Ik moet hierdoor altijd XL of XXL hebben of maat 50 a 52 van jas en dan zijn de mouwen altijd wat te lang. En ik wil een jas die net zo warm is als mijn dikke fleece vest van harrys horse en net zo wind- en waterdicht als mijn australische lange jas maar dan soepeler om me prettiger in te kunnen bewegen. Een jas die dus perfect past, me warm en droog houdt bij minus 10, wind-chill-factor erg-koud en zeikend natte striemende regenbuien... Zonder zelf vies plakkerig zweterig te worden bij inspanning...
Dusssss: wat zijn de beste winter-rij-jassen die dus warm zijn bij minus 10 en wind- en water-dicht en toch dun genoeg om je goed in te kunnen bewegen bij het rijden en die een goede pasvorm hebben voor kleinere doch iets stevigere ruiters? (Ruim genoeg en niet absurd lange mouwen) ???
Toch raadt ik je een KL bomberjack aan, alleen durf ik niets te zeggen qua armlengte. Mijn advies is meer geralateerd aan veel ruimte rond borst/buik en een iets strakkere band bij de heupen waardoor de jas niet omhoog kruipt!
Ik hoop dat je een leuke maar vooral goed passende en warme jas vind! Vraag anders een advies bij een grotere ruitersport zaak, bel bvb eens wat zaken af!
Ik zou denk ik zoeken naar een goed ski-jack. Die vallen meestal vrij ruim om je romp en zijn niet zo lang, daarnaast wind/waterdicht en zijn bedoeld om in te sporten dus over het algemeen goed ademend.
Zelf rijd ik nu met een jas van Protest. Ik heb kledingmaat 36/38 en rijd met maat S jas met een dikke trui én bodyprotector er onder en houd nog ruimte over. Onderaan de mouwen zit elastiek wat je kunt aantrekken, dus als de mouwen ietsje lang zijn heb je daar toch geen last van. De jas valt ook mooi kort Ik zit er absoluut niet op.
flitzz
Geplaatst: 09-12-12 18:56
Ik heb een kl bomber en een zangersheide bomber model jas die ik normaal draag met een fleecevest eronder. Als ik rijd draag ik er geen vest onder alleen maar mijn t-shirt omdat de jassen me veels te warm zijn. Ik heb normaal gesproken een xxl nodig maar van deze jassen maar een xl (deze modellen vallen meer dan ruim genoeg want ik kan er dus om een vest onder te doen).
friesiszwart
Als ik jou was zou ik een kingsland bomber maat S nemen (zijn unisex maten). Ze vallen erg ruim dus ik denk dat een iets steviger iemand die ook moet passen, en met een Sje zijn de mouwen ook niet té lang. Ter vegelijking: ik heb zelf een XS, ik ben normaal gebouwd, maar hij valt zéééér ruim.
Ik zou juist geen bomberjack nemen - die kruipen omhoog bij je rug! (ten minste daar heb ik altijd last van). En je ziet eruit als een soort van Michelinpoppetje. Ik vind zulke jassen alleen geschikt voor hele slanke mensen. ANWB verkoopt lekkere jassen. Voordeel zijn de ritsen in de oksels, zodat als je het warm hebt, je lekker kunt ventileren. En ik heb ook een grotere maat (ook 85 F) en bij de ANWB kan ik de laatste jaren prima slagen voor winterjassen.
Je kan een winterjas van Blue Island proberen, had zelf een maat xs gekocht, maar heb eerder het gevoel dat het een m is. Valt ontzettend ruim! Daarentegen is het wel een erg leuke en warme jas.
Ik ben eruit! Ik heb een La Valencia bomberjack gekocht in zwart (niet dat kleur veel uitmaakt haha, maar voor mij wel). Ik pas keurig in een L dus dat viel me alles mee. Mouwen zijn niet eens te veel te lang en ik kan ze met klittenband goed afstellen dat ze niet over mijn handen vallen. Mooiste was dat ik EN korting sticker had van de zaak, EN een volle spaarkaart EN 2 waardebonnen van de Sint van diezelfde winkel. Dus kostte me nog geen 25 euro. Vanmiddag naar stal aan gehad. In elk geval lekker warm en ik kan me er goed in bewegen Nu storm, regen, sneeuw etc nog afwachten en het rijden.
Hey ik ken je probleem, ben zelf totáál niet stevig gebouwd (1.65 m en 58 kg) maar heb wel een G-cup dus is vaak met jassen lastig (de rits sluit niet goed boven en glijdt naar beneden open). Daarnaast ben ik een enorme koukleum. Vorig jaar heb ik bij de ANWB een mooie paarse ski-jas gekocht. Is water en winddicht en ook nog eens lekker warm. Ook bij de polsen kun met klittenbad strakker maken. Prijs was 100 euro, en ik heb hem áltijd aan in de winter, ook als ik niet ga paardrijden maar op de fiets zit. Hoop dat jij het net zo getroffen hebt met je jas. Geniet ervan zou ik zeggen! xx
Vandaag ermee gereden. Eerst 10 minuten in een stijf bevroren buitenbak bij 0/-1 en een fris windje. Hield het prima uit met deze jas. Vond de bak alleen te hard voor paardlief dus ben de binnenbak ingedoken. wel windstil maar ook koud haha. Jas was echt prima! ben er tot nu toe erg blij mee. Heb ruim een uur te paard gezeten en was niet klam ofzo van binnen. Kon er goed in zweten (ademde dus ook goed want werd niet plakkerig), bewegen etc.