Help: paard overal bang voor

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MissyM

Help: paard overal bang voor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 19:35

Mijn paard is overal bang voor. Als de buurman bezig is met een electrische motorzaag durft ze absoluut niet door die hoek, loopt ze achteruit en doet ze gek, zelfs een schaap in de wei naast de bak vind ze eng.
Nu weet ik dat ik zelf nog wel wat consequenter op mag treden maar bang ben ik niet, dus ze voelt geen angst van mij. Is dit nu puur uitproberen van hoe ver kan ik gaan of kunnen er anderen redenen zijn.
Alle tips zijn welkom. Hoe pak ik dit aan?

Groetjes Marije

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:33

Hoe oud is je paard, wat heeft ze al wel/niet meegemaakt? Sommige paarden zijn erg kijkerig, anderen helemaal niet.
Wanneer je longeerd of aan het rijden bent, zou ik gewoon doen of er niets aan de hand is, wanneer ze een bocht kleiner maakt, niet op reageren en waarschijnlijk is het dan de 10e keer een normale bocht. Laat haar kijken wanneer ze wil, zelf geen angst of ongeduld TONEN, ze moet er toch zelf achter komen dat er niets gevaarlijks aan is.

Succes.

LindeWodan

Re: Help: paard overal bang voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:57

Ik weet niet of je grondwerk doet met je paard?
Als je het nog niet doet kan je dit misschien overwegen. Zo bouw je een band op, en leert het paard jou meer vertrouwen.
Ook kan je dan ook ineens schriktraining doen. Als je paard je vertrouwt het leren wennen aan allerlei "enge" dingen. (Zoals een paraplu, een zeil).
Doe dit wel stap voor stap, en niet te veel in 1 keer.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:56

Om reactie te geven op je vraag: het is een combinatie van je eigen antwoorden: je paard zal wel echt bang zijn (dat zie je aan de spierspanning, ogen, oren, etc.) en neemt daarbij alle ruimte die jij haar geeft. Het is van belang dat je de unieke gebruiksaanwijzingen van je paard leert kennen en hoe je haar het beste kunt helpen om te gaan met spanning. Hierbij een aantal tips:

- train de commando: 'ga' en 'stop' heel goed onder rustige omstandigheden, bijv. in de bak
- maak niet alleen gebruik van stemcommando, maar zorg ervoor dat het paard reageert op druk op het halster en wijken voor de achterflank
- een paard mag best bang zijn, maar moet wel altijd jouw grenzen respecteren: maak dat duidelijk
- dit betekent dat een paard ook uiteindelijk jou moet volgen
- bij sommige paarden helpt het om ze juist flink aan het werk te zetten zodat hun aandacht bij jou houden
- bij sommige paarden helpt het om ze rustig naar het enge voorwerp te laten kijken
- bij sommige paarden helpt het om zelf heel ontspannen te blijven en het enge voorwerp te negeren
- bij mijn eigen paard helpt het juist als ik zelf heel geconcentreerd het enge voorwerp bekijk, zodat mijn paard 'op mij kan vertrouwen dat ik de boel in de gaten houd'
- bij mijn eigen paard helpt het juist als ik haar verbaal flink aanmoedig (JE KUNT HET, JAAAAAA)

Elk paard heeft zijn eigen temperament. Maar hoe ouder ze worden en hoe langer jij de eigenaar bent, hoe meer vertrouwen ze in je krijgen dat jij de situatie meester bent.

Meijer1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:43

Probeer er zelfvertroud op te zitten en doe of je het zelf niet hoort. Misschien kijk je zelf ook om en denk hij rennen ?

Laat hem langzaam er aan wennen. Eerst ver weg en dan steeds dichter bij ? Laat hem lekker in de bak staan (wel goed instappen van te voren) en dan geluid maken wat hij spannend vind. Niet gelijk alles maar opbouwend. Laat hem er eens aan ruiken ?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:49

Ik weet niet hoe 't met die van jou is maar mijn paard heeft er een handje van om te kijken of ik nog wel oplet. Paarden houden namelijk altijd en overal de omgeving goed in de gaten, het zijn vluchtdieren enzo. En het paard dat als eerste gevaar ziet, en daarop reageert en dus initiatief neemt, heeft het voor het zeggen.

Dus wat je kan doen is aan het werk zetten zodat ze wel wat anders aan d'r hoofd heeft (niet in de zin dat je d'r moet gaan afbeulen maar gewoon steeds een oefening doen, en niet meer dan een paar meter rijden zonder stelling te vragen, een tempowisseling te rijden, of een wending, maakt niet veel uit wat je doet als ze maar niet kan anticiperen en goed op jou moet letten)

Of eerst vanaf de grond de verhoudingen weer goed krijgen, en dat daarna doorvoeren als je rijdt.

Of allebei natuurlijk :Y)

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:50

Gewoon doen of er niks aan de hand is!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:51

daisssx schreef:
Gewoon doen of er niks aan de hand is!

Dat is niet genoeg, ze moet de rollen omdraaien. Dus paard houdt ruiter bezig omdraaien naar ruiter houdt paard bezig.

Blijgeestig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:16

misschien is schrik trening iest voor jou!

je kan een paraplu gebruiken maar ook een grondzeil, een boog met allemaal slierten, ja paard steets meer opsluiten,

irisendayena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:22

als je in de bak bent kan je misschien een join-up proberen
zodat je paard je helemaal vertrouwd.
en dan langzaam opbouwen met enge dingen
hoe oud is je paard?
heeft ze wel eens een eng verleden gehad?

veel suc6
na afloop wil ik wel weten of het gelukt is!!
/3 {:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:25

Kijk eerst even naar de basis: krijgt je paard niet te veel energie door het voer of door een gebrek aan vrije beweging? Daar worden ze vaak erg iebelig van. Die van mij springt boven je kop uit met een handje van het verkeerde voer of wanneer ze niet de hele dag lekker rond kan wandelen.

Hoe meer vrije beweging ze kreeg, hoe rustiger ze werd.

Van de PAVO en Havens e.d. brokjes afhalen en over gaan op natuurlijker en minder rijk voer kan ook een boel schelen :j

Kerry_Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 11:41

Tja dat ken ik wel (gelukkig niet met eigen paard). Kun je voelen of het echt angst is of dat ze de afleiding als een manier gebruikt om onder het werk uit te komen, want dat zou ook kunnen natuurlijk. Ik zou denken niet te lang mee klungelen, concreet plan maken. Terug naar basis met grondwerk, met een tweede paard voorop de bak in, of iemand vanaf de grond laten begeleiden en langs de moeilijke stukken op gaan.

soetJob

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:42

zelf geen angst voelen is stap 1, maar het ook echt aan haar 'vertellen' is het tweede. als je haar in die enge hoek wil hebben, leid je haar (eerst te voet) zelfverzekerd daar naartoe. niet wachten, niet steeds stoppen, gewoon doorlopen. niet omkijken, haar gewoon consequent meeleiden. stribbelt ze echt tegen, dan meteen omdraaien en haar wegleiden. als ze steigert of zich wil losrukken; laat het touw langer, en dan omdraaien en wegleiden. rondje lopen, kalmerend praten en opnieuw proberen. wat ik zei; dat je geen angst voelt is heel goed! maar je moet haar echt laten merken, dat die hoek betrouwbaar is en de schapen niet eng. dus niet; laten we proberen erlangs te gaan (hoe zelfverzekerd ook!) maar zoiets als; Kom op, dit doen we, je gaat er gewoon langs! klaar, basta! Veel succes :D

MissyM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 19:08

Hallo iedereen, bedankt voor jullie reacties. Sorry voor mijn late reactie maar ik zat even heerlijk in het winterzonnetje van Gran Canaria.
Ik zou even wat meer vertellen over haar:

Mijn (lease) merrie is 18 jaar en ik lease haar nu ongeveer een half jaar.
In het begin hadden we nergens last van maar ik ben van het zomer keihard in rengallop van haar afgevlogen, dit kwam door haar vluchtgedrag omdat ze een zwart zeil op het land erg eng vond.
Misschien zit er bij mij nu toch wel een licht spoortje van angst en voelt zei dit weer.
Ik had begrepen dat ze vroeger een keer klem gezeten tussen haar stal deuren, en ik merk dus dat ze dat nog steeds eng vind. Ik heb haar al afgeleerd dat ze keihard van angst haar stal in vloog, dit doet ze nu gelukkig rustig.
Als ik aan het rijden ben voel ik dat wanneer ze angstig wordt al haar spieren onder mij beginnen te trillen, haar orenspel is erg onrustig.
Helaas is de buurman altijd in de weer met een kettingzaag en dit vindt ze vreselijk. Maar zelfs een vogeltje die naast de rijbak opvliegt vindt ze doodeng.

Ik denk ook dat wij het vertrouwen in elkaar weer terug moeten krijgen en dat ik wat consequenter op moet gaan treden. (Ik ben best nog wel te lief voor haar als ze streken heeft).

Vandaag heb ik haar gelongeerd. Dit ging heel goed en ik was steeds aan het praten tegen haar. Opletten, goed zo, braaf, hooo, en dat soort dingen.

Weten jullie nog wat leuke oefeningen voor grondwerk?

Groetjes Marije