geschoren maar nog een keer???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marianbv

geschoren maar nog een keer???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 08:26

Begin oktober heb ik meisje geschoren omdat ze behoorlijk dik in haar vacht zat.
Maar nu twee maanden later is zelfs met een winterdeken haar vacht alweer teruggegroeid en ook weer behoorlijk dik.
Ze begint weer sneller te zweten tijdens het rijden en ook sneller te pompen.
Kan het kwaad als ik haar deze maand nogmaals zou scheren en dan een extra deken met hals er bij op doe.
Want ik ben bang dat als ik het zo laaten het haar nog dikker word ze weer binnen tien minuten stappen staat te pompen omdat ze haar warmte niet kwijt kan.
Wat is jullie advies hier voor.
Kan het kwaad en beschadigd dit op termijn haar vacht of kan ik met eeng erust hart nogmaals scheren en en extra deken er bij op doen zodat ze hopenlijk dan minder vacht gaat aanmaken.
Moet zeggen dat het dit jaar wel erg extreem is met de dikte van haar vacht want normaal is een maal scheren genoeg bij haar.

amj

Re: geschoren maar nog een keer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 08:28

Gewoon scheren hoor, kan best. Sommigen scheren zelfs meer dan drie keer in één winter.

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 08:30

ok dus het beschadigd de vacht dus niet als ik meerdere keren ga scheren??? vooral zo kort op elkaar het is namelijk net twee maanden geleden dat ze gechoren is

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 08:30

Inderdaad, gewoon nog een keer scheren.
Die van mij moet ik ook minstens 3 keer in een winter scheren.

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 08:32

ok maar doe ik er dan ook wijs aan om haar een extra deken op te gooien zodat de groei van de haren minder snel gaan

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 08:40

Bij mijn paard (Tinker) werkte dat niet. Schijnt ook dat de wintervacht gaat groeien onder invloed van de lengte van het licht overdag. Aangezien het eerder donker wordt en later licht wordt in de winter...
Maar ik denk dat dat per paard verschillend is.
Gewoon even goed in de gaten houden of je paard het niet te koud of te warm krijgt. Staat hij op stal of buiten?

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 08:41

Heb onze new forest 3 weken geleden ook voor de 2de keer moeten scheren. Soms idd tot 3x per winter, soms maar 2x. Ook bij ons dikke dekens van 400g en een hals erbij....Ik weet niet waar het precies aan ligt dat ze de ene winter meer haar aanmaken dan de andere.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 08:49

Mijn pony is ook al 2 x geschoren,
September en november, maar die heeft lichte cushing.

Wel vind ik het raar dat de haren dikker worden ipv langer.
Het wordt dit jaar een pluizenvacht, hij staat overdag buiten en in de nacht opstal,

Nu heb ik 460 gram + 150 gram hals erop gedaan.
Benen en hoofd heb k niet geschoren, het ziet er niet uit maar ik scheer denk ik in februari nog eens.
Ik scheer wanneer het mij uitkomt, vacht is nooit beschadigd

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 08:58

ze staat binnen en komt op het moment los in de binnenbak.
Dus door de kou van buten kan het niet komen zou je denken.
'Natuurlijk is het niet zomer binnen maar wel warmer dan buiten.
Ik ga eze maand gewoon nog een ker scheren en dan een extra deken er op als het niet te warm word (even in de gaten houdn dus)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 08:59

Onze merrie is ook al voor de 2e keer geschoren. Had na anderhalve maand al weer zo'n pak haar.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:20

Gewoon scheren inderdaad, kan geen kwaad. :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:23

Gewoon scheren, kan geen kwaad :-)

Begin oktober zijn ze nog volop bezig met het aanmaken van wintervacht, als je dan dus scheert dan is dat haar bijzonder snel weer aangegroeid. Als je het scheren kunt uitstellen tot eind oktober/begin november dan zijn ze vaak al klaar met aanmaken wintervacht en blijven ze langer dun in het haar.

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:26

Gewoon doen :j Vorig jaar heb ik mijn pony 4x moeten scheren omdat ze maar haar bleef aanmaken :roll: Dit jaar de 1e keer kunnen uitstellen tot vorige week, hopen dat het nu bij 2x blijft (voor de wedstrijden er ook nog vlug eens over).

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:27

mijne blijft ook haar aanmaken en die wordt ook meestal 3x per winter geschoren :p bij ons helaas niet het scheren lang uit kunnen stellen poown was al zeiknat na een stap rondje.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:30

marianbv schreef:
ok dus het beschadigd de vacht dus niet als ik meerdere keren ga scheren??? vooral zo kort op elkaar het is namelijk net twee maanden geleden dat ze gechoren is

Mijn minipaardje werd 2 keer per maand geschoren voor shows. Nu is dat niet aan te raden, zeker niet in de zomermaanden.
Maar gewoon lekker scheren hoor. Kan zeker tot half januari. Daarna zou ik niet meer doen, omdat de paarden dan alweer hun zomervacht aan gaan maken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:44

Ik heb de mijne dit jaar ook al vroeg geschoren omdat het zo warm was en ze al dik in het haar zat, is ook alweer flink aan gegroeid, dus binnenkort scheer ik nog een keer...

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 16:12

Mijn merrie zat dit jaar ook al erg vroeg dik in de vacht.
Normaal scheer ik haar pas in december maar omdat ze in oktober haar warmte al niet mee kwijt kon heb ik haar toen al geschoren.
Maar ik gsa er deze maand nog een keer met het scheerapparaat overheen en waarschijnlijk is dat dan genoeg om mee door te komen deze winter....

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:12

Is nu een tweede keer (met oog op de kou die komende nachten komt) wel slim? Uiteraard met dikkere deken en denk dan alleen jachtpatroontje ipv van helemaal zoals in okt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:19

cherish schreef:
Is nu een tweede keer (met oog op de kou die komende nachten komt) wel slim? Uiteraard met dikkere deken en denk dan alleen jachtpatroontje ipv van helemaal zoals in okt?

Als de sneeuw en vorst straks weg zijn scheer ik ook nog een tweede keer. Paard zit enorm dik weer in zijn vacht. Maar omdat ik met dit weer toch niet zo fanatiek rij mag hij lekker nog even zijn pluis vacht houden. Lijkt me wel zo fijn. :)

Ik scheer altijd als het nodig is en ook wel eens na de kortste dag, nooit problemen gehad met zijn zomervacht. :)

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 16:26

mijn paard word elk jaar in dec helemaal geschoren dus ze is het gewend.
Alleen dit jaar had ze gewoon heel snel een dikke vacht en nu twee maanden later ook al weer dus als i khaar scheer doe ik er een extra deken op en scheer ik haar gewoon weer helemaal.