Paard durft niet goed haar stal in.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lonniejj

Paard durft niet goed haar stal in.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 21:03

Hallo bokkers!

Ik heb sinds augustus dit jaar een ander paard, een schat van een beest. Volgend jaar april wordt ze 3 jaar. Ze is vreselijk mensgericht en vind alles gezellig om te doen.

Nu hebben we eigenlijk 1 puntje waar zowel ik, als mijn stalbaas tegenaan lopen.

Rosa is namelijk 'angstig' als ze door een vernauwde opening moet. Bij de meeste stukken is dit herhalen, herhalen, herhalen en dan loopt ze keurig netjes mee tussen smallere stukken. Maar, het in en uit stal gaan blijft ze eng vinden.
Het is erg wisselend hoe ze erop reageert. De ene keer loopt ze eigenlijk vrij netjes mee, de andere keer stormt ze de stal in. Ze verzamelt wat moed van tevoren en maakt dan een soort sprongachtige beweging om zo in haar stal te belanden.
Eenmaal in haar stal is ze meteen rustig! Ze weet dat er altijd wat lekker hangt en dat er hooi ligt om op te knabbelen. Het op stal staan zelf is ook echt het probleem niet. Maar het erin en eruit gaan levert lichte stress op bij Rosa. Het eruit gaan geeft hetzelfde, ze springt er liever zo snel mogelijk uit dan dat ze er gewoon rustig uit komt. :)

We hebben hier al van alles op geprobeerd. Laten halthouden voor we de stal in/uit gaan, ferm toespreken. In een vloeiende beweging door gaan, zélf erin/eruit laten gaan, geruststellen. Maar niks lijkt te helpen.

Momenteel nemen we haar dus aan de hand mee, laten haar wachten en dan stapt de begeleider eerst in de stal, daarna mag Rosa komen en draait ze in de stal netjes om. Maar, het blijft met een flinke gang gaan.
Ze zal ons trouwens niet overhoop lopen, ze heeft veel respect voor ons en ze zal je absoluut niet omduwen of omver lopen. Dan blijft ze eerder staan dribbelen en wachten tot je uit de weg bent, en dan komt ze alsnog. Ze weet heel goed de regeltjes en houdt zich er ook aan. Ze is zeker geen drammer.

Mijn vraag, zijn er misschien bokkers met ideeën die wij kunnen proberen om haar toch rustiger de stal in te laten gaan. Het gaat dus echt puur en alleen om het erin en eruit gaan.
Wie heeft er een goede tip? :)

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:12

Mijn verzorgpony vroeger deed dat ook.
Ze werd helemaal panisch van de stal en heb het er ook niet uitgekregen.
Hoe vaak ik ook geoefend heb met haar het ging er niet uit.
Misschien zou je het dmv achterwaarts erin en eruit gaan kunnen proberen.
Als dat kan natuurlijk.
Hopelijk krijg je veel tips en ik blijf meelezen want ik ben ook wel benieuwd.

Jasmijn159

Re: Paard durft niet goed haar stal in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:29

Achterwaarts erin en eruit?

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 21:52

De stal zelf heeft een opstapje, dus ik weet niet of achterwaarts zou lukken, maar ik zal het wel eens uittesten! Wie weet :)

Nog andere mensen met ideeën? :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:54

Het in en uit de stal begeleiden is uiteraard een vorm van leiden, het paard begeleiden, als het hier lukt en daar ineens niet lukt, dan is dat onderdeel niet genoeg bevestigd, das toch heel duidelijk.
Voor een deel heeft het zeker ook te maken met het jou erkennen als leider, ook het herhalen van die stressperiode tot er ontspanning te voorschijn komt, dan uiteraard dadelijk belonen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:55

Ja ik heb een oplossing voor je. Ga Parelli doen, de 7 games, en dan zul je uiteindelijk bij de Squeezing game uitkomen. Als je daar aandacht aan besteed (niet de basis overslaan want dat werkt niet) heb jij straks een paard die geen problemen heeft met de stal maar ook niet met een trailer....

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:58

Claustrofobisch denk ik, net als onze pony was. Wij hebben haar tussen onszelf en het hek, later tussen een balk die we samen vasthielden en het hek, enzovoort laten lopen. Heeft wel lang geduurd, maar ze is er helemaal vanaf gekomen, alleen de trailer is nog 'eng', maar dan alleen als ze er in haar uppie in moet.

Probeer eens een emmer met iets lekkers zichtbaar in de stal te zetten, misschien focust ze daar zo op dat ze smalle ingang vergeet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:13

Een paard is een vluchtdier en van nature bang voor kleine ruimtes en krappe doorgangen. De een toont het wat meer dan de ander. Daar kun en moet je hem voor desensibiliseren.

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:49

Met een aantal springstaanders en balken kun je een nauwere ruimte nabootsen. Zet het geheel eerst ruim op en verklein dit langzaam maar zeker in een nauwere doorgang/ruimte. Door dit rustig op te bouwen en het paard zelf het tempo te laten bepalen, zal je zien dat ze vertrouwen zal gaan krijgen en kun je haar leren ontspannen kleine ruimtes binnen te gaan.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:54

Het klinkt alsof ze een keer flink haar koppie heeft gestoten ... probeer eens haar met haar hoofdje laag naar binnen en buiten te laten gaan ..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 08:57

Een hoop mensen letten voor geen meter op als ze hun paard leiden, veel paarden stoten zich dan ook weleens aan de deurpost bij het in en uitlopen van de stal. De mens heeft als leiderstaak voor het paard te zorgen, dwz, we willen dat het paard op ons let en doet wat wij van haar vragen. Als we daarin overgave willen is het zaak om te bewijzen dat we weten wat we doen. Dit houdt in dat wij voor ons paard uitkijken als we door zo'n deur moeten, zodat ze haar heupen niet stoot.
Sommige paarden interesseert het niets als ze ergens tegenaan lopen, anderen schrikken zich een hoedje en ontwikkelen al snel een angst voor het lopen door smalle doorgangen.

Desensibiliseren is een goede optie, maar doe dit altijd in ontspanning. ga niet met en gestresst paard die opening door, maar doe voorwerk ter ontspanning. Als ze goed ontspannen is, blijft haar hoofd laag, met de kruin op schofthoogte of zelfs daar onder. Wanneer je paard die houding laat zien (let op, forceren van deze houding heeft geen zin! uiteindelijk is het de overgave aan jouw leiderschap die maakt dat het paard zelf deze houding opzoekt), kan je richting de doorgang gaan.
Hier komt een heleboel bij kijken, het voorwerk moet kloppen om te beginnen. Je zou het zeker ook kunnen opbouwen door te oefenen met twee hindernissen. zet deze in lengte naast elkaar en loop er tussendoor. eerst met lage balken, dan steeds iets hoger en uiteindelijk creëer je een smalle doorgang met dekens over de balken.

een veelgemaakte fout is dat mensen doorwerken met gestresste paarden. Dit werk averechts of stompt het paard af. Laat haar merken dat je het ziet wanneer ze stress krijgt, en doe dan onmiddelijk een stap terug naar het punt waarop ze nog ontspannen bleef.
Ik heb weleens iemand een paard zien 'desensibiliseren' met een zakje aan een zweep, waarbij men het paard in zijn face zat met het zakje, paard compleet over de rooie en zij vond dat ze door moest gaan tot het paard stopte met hysterisch doen, en als hij kalmeerde zou zij het zakje laten verdwijnen. dit is de omgekeerde wereld, en respectloos. bovendien creëer je er afgestompte paarden mee, als de boel niet escaleert.

goed desensibiliseren is de paniek/ stress voorkomen. immers, een goede ruiter zit het bokken uit, een échte ruiter voorkomt dat zijn paard bokt.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 19:51

Iedereen bedankt voor de reacties, er zitten zeker een paar goede tips tussen die we gaan uitproberen! :D

Iejoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 20:11

Met behulp van de TTouch methode. Dit is een combinatie van grondoefeningen en een aanrakingstechniek. Met de grondoefeningen kun je heel gericht, zoals al eerder genoemd, smalle doorgangen oefenen. De opbouw hierbij is wel heel belangrijk. De Ttouches maken je paard meer bewust van zijn lijf, waardoor oa de proprioceptie verbetert. Je benadert het zo dus van twee kanten. Voordeel is, dat de TTouches ook nog ontspanning geven. Meer info en practitioners vind je op www.tteam-ttouch.nl

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 03:04

merrieveulen schreef:
een veelgemaakte fout is dat mensen doorwerken met gestresste paarden. Dit werk averechts of stompt het paard af. Laat haar merken dat je het ziet wanneer ze stress krijgt, en doe dan onmiddelijk een stap terug naar het punt waarop ze nog ontspannen bleef.
Ik heb weleens iemand een paard zien 'desensibiliseren' met een zakje aan een zweep, waarbij men het paard in zijn face zat met het zakje, paard compleet over de rooie en zij vond dat ze door moest gaan tot het paard stopte met hysterisch doen, en als hij kalmeerde zou zij het zakje laten verdwijnen. dit is de omgekeerde wereld, en respectloos. bovendien creëer je er afgestompte paarden mee, als de boel niet escaleert.

goed desensibiliseren is de paniek/ stress voorkomen. immers, een goede ruiter zit het bokken uit, een échte ruiter voorkomt dat zijn paard bokt.

Niet mee eens. Een bepaald niveau van stress is niet te voorkomen. "It is the release that teaches". Dus druk opvoeren tot het paard ontspant en dan de druk wegnemen gaat het paard iets leren en gaat echt niet voor afgestompte paarden zorgen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 09:07

Een paard zal alleen veel meer waarde hechten aan jou als leider als je dat soort stress kunt voorkómen. Natuurlijk zijn er situaties waarin de druk wel degelijk mag en moet worden opgevoerd, maar mijns inziens niet wanneer je met een paard bezig bent iets op te lossen dat angst losmaakt bij het dier.

Juist bij angst is het voorkomen van die angstreactie en de stress precies wat het paard nodig heeft. Wat jij bedoelt is iets wat je mijns inziens hanteert bij paarden die zich bijv. brutaal gedragen.

Maar goed, eerlijk is eerlijk, parelli maakt nu eenmaal soms gebruik van zaken/ technieken waarvoor ik persoonlijk niet zou kiezen.
Er is meer dan alleen release that teaches, namelijk een kalme, ontspannen, open state of mind. Als een paard kalm en ontspannen is, staat hij er sowieso voor open om dingen te leren, dat is nu eenmaal een natuurlijk proces. Er ontstaat in het koppie ruimte om na te denken, ruimte voor nieuwsgierigheid, hoe men het ook noemen wil. In een dergelijke geestestoestand kan een paard prima leren, daarvoor heb je beslist niet eerst opgebouwde stress nodig.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:11

Er zijn diverse goede tips gegeven. Verder wil ik je op het volgende attenderen. Blijkbaar hebben jij en je paard al een manier gevonden om de stal in te gaan zonder problemen. Ze is gespannen, maar gaat toch de stal in en respecteert jouw ruimte daarbij. Wat een toppaard zeg. Blijkbaar vertrouwt je paard jou zodanig dat zij ondanks haar stress, toch jou volgt. Je kunt aan de slag gaan met bovenstaande adviezen. Je kunt er echter ook voor kiezen om het onderwerp met rust te laten (want een echt probleem lijkt er nu niet te zijn), want alles wat je aandacht geeft, groeit.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:16

eens! Ik kan me goed voorstellen dat je graag meer rust zou willen hebben in het binnenzetten, plus dat dit een potentiele voorbode is van verdere moeilijkheden, zoals met een trailer.
Denk ook zeker dat het met het vertrouwen wel goed zit tussen jullie, enkel nog wat puntjes op de I.

Wel is het van belang, dat áls je met zoiets aan de slag gaat, het ook goed gebeurt. op die manier kan het niet groter worden dan het is. Wat ik vaak zie gebeuren is dat mensen met de beste bedoelingen problemen willen oplossen, maar dat het erger en erger wordt.
terug naar de basis van rust en ontspanning is eigenlijk altijd mijn advies, en van daaruit kan je opbouwen. Voor de rest is elke situatie, en elk paard anders. Voor een advies/ hulp op maat zou ik er iemand bij zoeken die weet waarmee hij of zij bezig is.

Meijer1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:43

Voer in de voerbak?

Misschien is de stal erg donker dat ze het niet goed ziet?

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 20:24

Nogmaals bedankt voor de reacties! :j

Voer in de voerbak ligt er altijd, en we hebben ook altijd inderdaad licht aan staan. Dus dat hebben we al geprobeerd.

Inmiddels gaat het op haar eigen manier wel goed. We nemen haar aan het touw mee naar de stal, een langer touw. Dan laten we haar zelf de stal in gaan, terwijl wij erbuiten blijven. Ze draait dan zelf netjes om in de stal en wacht rustig tot je het halster uit doet.
De tip met de hindernisbalken gaan we nog zeker proberen, maar hier heb ik nog geen tijd voor gehad (Of de bak was bevroren en dan ga ik niet met een 'bang' paard aan de slag :) )

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:36

Super dat het nu met het lange touw goed gaat *\o/*

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:45

klinkt goed hoor Lonneke! En zo te horen weten jullie je fantasie ook wel te gebruiken om oplossingen te verzinnen en dingen uit te proberen! Dit gaat vast en zeker goedkomen!

furora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:30

Rosa is een schat hoor, ze houd haar hoofd naar voor en wat gekanteld om haar halster aan te laten doen. Ze wacht geduldig tot ik de draden van haar paddock dicht gedaan heb, wandelt netjes mee in mijn tempo. Laat haar vaak ook nog enkele pasjes achterwaards doen of laat haar even stil staan. Niks in haar houding of ademhaling wijst op stress in die 40 meter naar haar stal toe, ook totaal niet angstig of schrikkerig . Ook twijfelt ze niet maar ook geen versnelling net voor de ingang. Puur het moment van erin of eruit is er een zeer kort moment van opwinding. Op het moment dat ze door de ingang is is het ook meteen over...En met die fantasie ziet het hier wel goed hoor, we hebben al zo veel verschillende paardenkarakters voorbij zien komen .

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:06

van wat voor materiaal is de deurpost?

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 19:11

De deurpost is van hout, net zoals de rest van de stal :)

Oh, voor de duidelijkheid, bokker Furora is dus mijn stalbaas! :D

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:15

hmm OK... ik zat nog even te denken aan statische lading van bijv. een metalen strip, maar dat kan het dan niet zijn...