Hellup! Winterbeslag..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anne.

Hellup! Winterbeslag..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 14:19

Ik vond dat mijn dame nog wel even verder kon met d'r huidige ijzers.. Tot het gisteren ineens begon te sneeuwen := Gelukkig is er bij ons niet veel gevallen, maar wat blijkt.. Donderdag en vrijdag komt er méér sneeuw.
Reden voor een spoedbelletje aan de smid dus.. Vrijwel direct kreeg ik zijn voicemail "Hoi, ik ben 9 december weer terug, voor dramatische spoedgevallen, bel mijn collega". Het is wel nodig.. maar een dramatisch spoedgeval, dat is het nou ook weer niet.. Omdat ze op niet alledaags beslag staat en niet op een alledaagse manier bekapt wordt, heb ik ook liever geen andere hoefsmid..

Bokt, help! Het gaat sneeuwen en mijn paard staat 24/7 buiten op gewone ijzers, zonder ringen. Hoe ga ik dit het beste oplossen op korte termijn?

:Y)

kleinvosje

Re: Hellup! Winterbeslag..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:28

Eerst maar eens afwachten of het ècht gaat sneeuwen. Ik zie dat nog niet gebeuren, en als het al gaat sneeuwen, zal het niet veel zijn denk ik.

boefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:31

Er zijn ook ringen die je er achteraf in kan plaatsten. (en weer uit halen)
Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar misschien is het de moeite waard daar eens naar te kijken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:33

geen stress, zoals ik het zie blijft t boven 0 dus sneeuw blijft niet liggen hoor

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:34

Ik heb nog nooit winterbeslag gehad en bij ons gaan ze ook altijd gewoon naar buiten. Ik zie zo een twee drie nog geen 10 cm sneeuw blijven liggen hoor. Niet meteen in paniek raken

redandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:11

ik zou het gewoon effe aankijken hier valt toch nooit veel sneeuw :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:36

ik heb ze de laatste 3 jaar vanaf november op winterbeslag, en het is elke winter nog van pas gekomen.
Ik heb er van die rubber ringen om en als ze buiten staan als er sneeuw ligt krijgen ze geen klonten meer onder de ijzers,dat scheelt een stukje belasting voor de pezen. ook rij ik er gewoon mee door de sneeuw zonder dat ze die klonten eronder krijgen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:38

Die van mij staat vanaf vandaag op winterbeslag maar voorheen ook nooit gedaan.
Toen steeds ingesmeerd met vaseline/hoefvet. Maar denk ook niet dat de sneeuw blijft liggen en 9 december is niet ver weg. Kun je het altijd dan nog laten doen.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 19:13

Knollentuin, daar gaat het mij inderdaad om. En voor die klonten hoeft er maar een beetje te liggen :)
Vaseline & hoefvet is ook wel een goeie.

Of de sneeuw blijft liggen kunnen we grote discussies over voeren :P Het wordt iig kouder en de neerslag die dan valt gaat sneeuw worden en meneer de hoefsmid is natuurlijk niet meteen 9 december beschikbaar.. Dáárom ben op opzoek naar een oplossing die ik toe zou kunnen passen wanneer en sneeuw valt, blijft liggen en gaat klonten onder madame d'r hoeven :)

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 12:59

Toevallig was mijn hoefsmid in oktober gekomen, en toen was ik nog niet echt met mijn gedachten bij sneeuwbeslag.. Conclusie, nu heeft mijn paard ook nog 'kale' ijzertjes. Van de week met een beetje onverwachte sneeuw had ze kleine klontjes, en ik heb het vanochtend ingesmeerd met vaseline, vanmiddag maar is kijken in hoeverre het heeft geholpen :)

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 13:07

Maar wordt het dan niet glad met de ijzers en dat beslag? Die van mij staat er namelijk ook op (nog zonder speciaal sneeuwbeslag) en vraag me dit toch eigenlijk wel af..

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 13:13

ik krijg vanmiddag winterbeslag voor de tweede winter. moet zeggen dat me dit goed bevalt. dit uit voorzorg voor als er sneeuw mocht komen. met gladheid ga ik niet rijden , maar als het in de wei glad is moet je ook met die ijzers opletten. lekker laten lopen en dan gaat het meestal goed is mijn ervaring. vaseline help niet echt vind ik . heb dit ook eens geprobeerd, maar nee. het is goed voor even.

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:57

de mijne staan nu op blote voeten en 1 shet staat nog rondom op ijzers.
het beste is de blootvoetjes gewoon hun gang laten gaan en dan heb ik ook geen last van glijpartijen en klompjes.

de shet met ijzers staat ook gewoon buiten, maar we hebben zelf een rubbere ring erin gemaakt.
het ijzer met plaatje erin komt als de sneeuw echt gaat doorzetten

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:55

de mijne kan helaas niet zonder ijzers. en wat ben ik blij. vandaag viel hier zo`n 15 cm sneeuw. het heeft de hle dag gesneewd. de shetten lopen wel op blote voeten.

estella81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 23:01

Mijn paardje heeft sinds vorige week speciaal beslag voor en per 22 december verhuist ze naar een stal waar ze 6 uur per dag buiten komt. Was me ook aan het inlezen in winterbeslag (oke beetje laat aangezien ze vorige week is beslagen, moest overigens ook echt ineens ivm een aandoening) en waarempel, ik heb ledere zoolen onder de ijzers dus is eigenlijk soort van winterbeslag:) Vandaag in de bak aan de hand gestapt en merkte toch dat er klonten gingen vormen. maar als ze stil gaat staan óf de klonten te groot worden, vallen ze eraf of glijd ze er af.

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 23:13

Die van mij gaat komende week van dr ijzers af, zolang nog maar even sokken er om heen :=
Vind ik toch het beste, glijden ze ook niet..
Maar je hebt ook van die nopjes om er in te doen (als er gaten in zitten) is misschien ook een tip..