Fjord onder de dekens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jorinda

Fjord onder de dekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 13:19

Tja, het zoveelste dekentopic en dan ben ik er ook nog eens ontzettend op tijd bij, haha. Het gaat namelijk onder de dekens zetten in 2013, dit jaar blijft hij nog lekker 'bloot' staan omdat hij al een enorme vacht heeft.

Mijn Fjord is een ontzettende viespeuk en soms sta ik echt met mijn handen in mijn haar wat ik nou met hem aan moet. Ik krijg hem af en toe gewoon écht niet meer schoon en al helemaal niet als hij er ook nog eens nat bij is. Hij staat 24/7 op buiten, op 't (op sommige plekken modderige) weiland. Ik ben bang dat al dat vuil vandaag of morgen erg gaat schuren onder het zadel en dat moeten we niet hebben. Ik (en mijn bijrijdster) houden namelijk van lange buitenritten en zijn al snel 1,5 uur onderweg op zijn minst als we op buitenrit gaan.

Raden jullie dit aan, of raden jullie het juist af? En waarom.
De reden dat ik dit topic open, is omdat ik zelf (nog) geen ervaring heb met dekens en liever niets fout doe :')

Om jullie even een beeld te geven...

Alleen de zadelplek met ontzettend veel moeite redelijk schoon gekregen (lijkt schoner dan 't was, werkelijk overal nog zandkorreltjes), kont dus zoals jullie zien nog hartstikke zwart:
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 3448_n.jpg

Ik kreeg hem gewoon écht niet schoner. Overal modder- en mestvlekken (en dat terwijl hij niet eens op stal staat)...
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 4602_n.jpg

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:43

Nou.. simpel.
Leg er een regendekentje op ? :)*

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:46

Hij is goed smerig haha
Volgend jaar kun je er zeker een deken opleggen. Zou dan beginnen met een ongevoerde regendeken en dat bouw je dan op qua grams als het kouder wordt.
Minder poetswerk en het vuil zit er niet meer tussen.

Shirley

Re: Fjord onder de dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:49

Tja ... om nou een dergelijk paardje 24/7 lastig te vallen met een deken vanwege dat ene uurtje rijden per dag ?

Ik zou het niet doen :n
Dan maar een beetje langer poetsen ...

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:52

Jha inderdaad ik zou ook voor een regendeken gaan.
De fjord waar ik op les heeft ook een deken om, oohw wat heerlijk, scheelt echt een hele tijd borstelen.
Let wel op dat je een stevige en goed passende deken neemt. Dat soort varkentjes testen volgens mij zo'n deken echt tot het uiterste uit.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 14:00

Shirley schreef:
Tja ... om nou een dergelijk paardje 24/7 lastig te vallen met een deken vanwege dat ene uurtje rijden per dag ?

Ik zou het niet doen :n
Dan maar een beetje langer poetsen ...

Dat is het hem dus, ik zou met alle liefde een 'beetje langer poetsen' maar ik krijg het gewoon écht niet schoon.

Oh en sorry hoor dat ik een blijkbaar erg domme vraag stel, maar ik heb gewoon geen verstand van dekens, hoeveel grams ik dan moet gebruiken enz enz, dus het leek mij verstandig als ik eens advies zou vragen van mensen die er wel verstand van hebben in plaats van zomaar wat te doen. :)

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:09

Jorin, ik zat met het zelfde dilemma. Ik heb Eros gewoon geschoren een deken opgegooid. Ook voor dat ene uurtje wat je rijdt, het is voor hem nu ook veel fijner, want anders stond hij daarna door en door nat op stal. Was ook geen pretje voor hem. Het is nog wel een beetje puzzelen met hoeveel grams hij op krijgt, maar je ziet gauw genoeg wanneer het koud of te warm heeft. :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:15

Je hebt een paard voor je plezier.. Niet om elke dag rot te ergeren aan het feit
dat je niet kunt rijden omdat je paard vies is..

Als je een deken neemt met een goede pasvorm, heeft je paard daar echt
geen last van; kom op zeg :')

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:03

In het dekentopic kun je ook kijken wat iedereen momenteel op zijn/haar paard heeft liggen.
Het hangt namelijk ook af van je paard en hoe heb je je paard geschoren hebt of helemaal niet geschoren.
Ik begin meestal tussen de 15-10 graden met een ongevoerde regendeken, onder de 10 graden 200 grams erop, rond de 0 graden 300 a 400 grams en de onder de 0 kan ik met onderdekens nog bijvullen. Heb onderdekens van 100 gram en 200 gram.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:10

xApple schreef:
Je hebt een paard voor je plezier.. Niet om elke dag rot te ergeren aan het feit
dat je niet kunt rijden omdat je paard vies is..

Als je een deken neemt met een goede pasvorm, heeft je paard daar echt
geen last van; kom op zeg :')

Dan verschillen we daarin van mening.

Vind het overigens een knap egoïstisch uitgangspunt, maar dat terzijde :)

Als één van mijn oudjes noodgedwongen met een deken op naar buiten moet, merk ik toch wel dat ze zich minder prettig voelt, natuurlijk is het lekker warm, maar met bewegen schuurt het altijd wel iets, ze kan niet echt lekker rollen ( wel rollen, maar het heeft geen effect door de deken ) en ook sociaal kontakt met weidegenootjes wordt drastisch beperkt.

Dus ja, dan vind ik dat een paard er wel last van kan hebben :j

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 15:12

Even voor de duidelijkheid: ik wil geen dekens omdat ik het zat ben om te poetsen, ik vraag me af of ik dekens zal gaan gebruiken omdat ik bang ben dat al dat vuil, wat ik met een uur lang flink poetsen (niet aaien met een harde borstel, maar echt poetsen) écht niet weg krijg, kan gaan schuren onder het zadel.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:29

Wat je overweging ook is, jij bent diegene om daar over te beslissen.
En mijn paard is echt niet ongelukkiger omdat hij een deken omheeft en last heeft hij er ook niet van. ;)

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:38

Bedoel je dan in de winter van 2013/2014?
Ik zou wel oppassen met de ongevoerde regendekens. Een regendeken zal hem wel schoon houden, maar is écht niet warm; in tegendeel zelfs.
Elke deken drukt de haren plat tegen de huid; waardoor hij zijn haren niet overeind kan zetten als het koud wordt (normaal houdt hij zich warm door zijn haren omhoog te zetten). Een regendeken doe je dus echt alleen op als het nog redelijk warm is en het wel veel regent. Daarna moet je al snel overgaan op een gevoerde deken.
Iets om even rekening mee te houden :)

redandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:13

ik zou zeggen begin met regen deken en bouw langzaam op en anders scheer je hem en dan deken er op doen ze bij ons allemaal zo hebben ze der zelf ook geen last van

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:37

Mijn Haflinger is er echt weer van opgeknapt toen ik der heb geschoren.
Na 10 minuten was ze met rijden al zeiknat. Ik haalde der soms al nat van het zweet uit de wei. Ik heb der 6,5 jaar en daarvan 3 winters geschoren. Ik merk echt verschil aan haar. Geschoren is ze veel vrolijker en energieker met rijden. En ja, een voordeel voor mij is dat ik minder lang hoef te poetsen. Ook erg handig naast mijn drukke schoolleven. En ik hoef niet meer een paar uur te wachten voor ze opgedroogd is en weer naar buiten kan.
Maar voor mij was de belangrijkste reden dat mijn haf zich prettiger voelt. :j

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 17:13

Ja, gaat over de winter van 2013/2014, hij heeft nu al een veel te dikke vacht om nog eens met dekens te beginnen. Zijn vacht zal dan alleen maar plat gedrukt worden, als ik er nu een deken op leg kan hij zijn vacht niet omhoog zetten om zich warm te houden, zoals Marloes ook al zegt. Dat is het enige wat ik wél wist over dekens, haha.

Scheren begin ik niet aan. Ik ben al geen voorstander van dekens, laat staan van scheren :P Maar het is met die vuilheid gewoon echt niet meer te doen.. Het gaat niet om het zweten dus, het gaat erom dat hij zichzelf zodanig vies maakt dat het met geen mogelijkheid met borstels schoon te krijgen is.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 19:06

Gewoon een regendeken opdoen. De dagen dat ik rij krijg mijn Noordzweed ook een regendeken op, als die besluit te rollen in de weide moet ik hem wassen om schoon te krijgen en dat is geen optie in de winter. Een paard met wintervacht en 0 grams regendeken hoeft zijn vacht niet opzetten voor de kou, de deken houd hem droog en warm met regen en wind.... Een geschoren paard kan zijn haren ook niet overeind zetten en ik denk dat die met een zoveel grams deken een vergelijkbare jas aan heeft als een dikke wintervacht met een 0 grams deken.