Ik twijfel heel erg of ik fresco zal scheren of niet. Ik rijd 3 a 4 keer in de week, maar ik heb meestal geen tijd om te wachten tot hij opgedroogd is onder zijn zweetdekentje.. Hij heeft helemaal geen last van het haar behalve dat zweet opdrogen lang duurt. Ook heeft hij geen halsdeken, dus ik vroeg me ook af of het dan uberhaupt wel verstandig is. Als ik al zou scheren zou ik sowieso zn benen laten voor wat het is. Wat denken jullie ,, Doen of niet .. ?
Anders scheer je alleen een stuk hals en borst, desnoods nog een racestreep op zijn buik.. Dat scheelt al een heleboel.
droomy
Geplaatst: 04-12-12 11:20
Ik heb altijd mijn twijfels bij de voordelen van scheren. Doe mij maar een ongeschoren paard, heb ik geen gedoe met dekens, geen gedoe met te snel koud krijgen etc etc.
Nee, geef mij maar lange haren in de winter
Hartje
Geplaatst: 04-12-12 11:22
Ik adviseer dan ook om een deel te scheren bv dekenmodel/jachtmodel en zo de plekken waar het paard het meest zweet te scheren.
Aranel
Geplaatst: 04-12-12 11:22
Ik ben altijd voor scheren in de winter als de paarden zo enorm zweten. Als ik tijdens het rijden even stilstond toen mijn paard nog niet geschoren was, zag ik hem gewoon nauwelijks nog door alle stoom die van hem af kwam Om over het zweten nog maar te zwijgen.
Staat je pony binnen of buiten? Je kunt er natuurlijk altijd voor kiezen een modelletje te scheren zoals hierboven aangegeven wordt
Sinds ik die van mij een race streep heb geschoren kan ze veel beter haar warmte kwijt en toch staat ze 24/7 buiten (met dekens hoor) Lange haren zou hier voor fikse verkoudheid zorgen.
Ik wil hem sowieso niet helemaal geschoren hebben, ik twijfel alleen over of ik het überhaupt wil, en daarom wil ik er even wat dieper op in gaan voor ik er spijt van krijgt. Hij heeft namelijk een deken zonder hals. Een deken met hals bij kopen wordt heel moeilijk denk ik. Een ander paard staat hier ook met een deel van de hals geschoren en zonder halsdeken, en dat gaat prima maar ik ben nog niet overtuigd. 's nachts staat hij wel binnen, maar wel behoorlijk op de tocht. (buitenstal). Hij heeft nu een 300gr deken op.
Ik heb toevallig mijn 21 jarige voor het eerst in zijn leven vorige week geschoren, was ook van plan een soort jachtmodel te doen, maar vond het zo'n gepruts, dat ik sneller alles eraf had. Hij is nu dus helemaal kaal en heeft geen halsdeken en staat een deel van de dag gewoon buiten. Als ze van dat lange haar hebben en zo zweten kost het ze ook zoveel extra energie. Ik zou het gewoon doen, mocht je toch spijt hebben is het toch zo weer aangegroeid?
Mijn 4 jarige heb ik alleen zijn borst en onderkant van zijn hald geschoren en dat scheeld al een heleboel! hij heeft wel een deken op omdat hij sowieso heel dun in zijn vacht zit, maar dit helpt een hoop!
ik heb die van mij vroeg in het seizoen al een deken omgelegd waardoor de wintervacht nu best meevalt. persoonlijk heb ik het niet op scheren, maar kan me wel voorstellen dat het vervelend is. maar om nouw een deel nek te scheren waar geen deken overdag buiten overheen ligt vind ik persoonlijk maar niets. en langer uitstappen met een fleecedeken met nek?
dat is wat ik nu meestal doe inderdaad, maar als ik maar een half uurtje heb om te rijden wordt het heel krap. daarom twijfel ik een beetje, maar ik heb het er zelf ook niet zo op. slechte ervaring mee gehad, dus doe ik het echt niet zomaar weer. ik was alleen benieuwd naar de handelingen van anderen omdat het soms wel echt handiger kan zijn.
Mijn pony heb ik vorige winter laten scheren door instructrice, alleen zo'n race streep. Verder niks qua hals of benen. Ze had een dunnere deken voor normaal winter weer. En een dikke deken voor als het ging vriezen. Ik vond het wel prettig werken, al was het wel even wennen met die dekens. Die gebruikte ik nooit eigenlijk. Ik vond het wel voordelen hebben.
ja dat werkt ook niet dan.. ja dan toch maar scheren, en dan alleen plek waar de deken overheen valt. want als haar nek opdroogt aan de lucht (neem aan dat ze snachts op stal staat?) is dan niet zo erg toch?