Gekke tik of...?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Grasieux

Gekke tik of...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 22:53

Waar ik mij eerst had aangemeld om gewoon eens wat rond te kijken besloot ik vanavond toch eens mijn "gevalletje apart" hier te beschrijven, wie weet komt het iemand bekend voor...

Sinds 6 weken ben ik de trotse eigenaar van een superleuke schimmelruin.. Ik wilde eigenlijk een foto erbij zetten, maar dat was nog te hoog gegrepen voor me.. ;)

Maar goed, wat ik dus eigenlijk hier wilde beschrijven:

Ik heb hem de eerste week lekker laten wennen, eerst op de paddock samen met een ander paard, daarna lekker op de wei en het terrein en de stallen verkend samen met hem. Daarna lekker gaan longeren en de planning was natuurlijk te gaan rijden. De eerste keer rustig aan gedaan, beetje stappen, beetje draven en nog een rondje over het erf. De dag erna wat gelongeerd en de dag daarna weer erop. In eerste instantie niks aan de hand, tot ik wat gedraafd had en mijn zweepje erbij pakte en hij lekker actief aan het werk ging. Vanaf dat moment staakte hij en dook hij met zijn hoofd tussen zijn benen. Hij deed dit niet gemeen, maar ging dan met zijn hoofd langs zijn voorbenen schuren. Daarbij sloeg hij ook steeds met zijn hoofd, niet heel heftig, het lijkt meer op een tik.
In eerste instantie dacht ik aan zijn gebit, dit bleek keurig in orde te zijn. Zadel kon het ook niet zijn, dat was pas aangemeten.
Wat ik nog kon bedenken was dat hij misschien wat spanning had van de verhuizing, ook zijn de boxen bij ons op stal wat kleiner dan hij gewend was, misschien last van spierpijn/vast in zijn rug? Nou hij bleek inderdaad vast te zitten in zijn rug, ik heb hem de hele week gemasseerd en gelongeerd en ik zag hem helemaal ontspannen.
Na een week weer gereden, ik had les dus moest er op.. En wat denk je, totaal geen probleem, niks aan het handje.. Lekker gereden, maar de 5 dagen daarna heb ik ziek op bed gelegen en heeft hij dus niet veel gewerkt, alleen op de wei en op stal gestaan.
Een stalgenootje zou hem beweging geven omdat ik zelf nog niet in staat was, en het hele verhaal begon opnieuw.

Iemand die dit herkent, ik heb dit namelijk nog nooit gezien dat een paard dit op deze manier uitte en ben benieuwd of er mensen zijn die hier ook mee te maken hebben...

Grasieux

Re: Gekke tik of...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 10:01

Helemaal niemand die dit herkend? Of is het dan toch niet zo bijzonder?

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:06

Toen hij een beetje aan je gewend was, in de les, deed hij het niet meer toch? En toen er iemand anders mee aan de gang was, begon het weer? Ik denk dat hij het moeilijk vind om met vreemde mensen om te gaan? Hij heeft denk ik wat meer tijd nodig om te wennen :)

Grasieux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 12:02

Nou, dat is inderdaad wel zo.. En ik heb het idee dat hij ook best onzeker is, dus misschien een combinatie van factoren.. En daarbij weet ik ook dat hij hiervoor een ontzettend lief baasje had, misschien dat dat ook scheelt.. Ik vind het alleen lastig hiermee om te gaan, wil hem niet gelijk hiervoor afstraffen, maar hij moet hier ook geen gewoonte van maken toch?

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 19:53

Ik zou eerst een goede band opbouwen met je nieuwe paard en daarna evt. als jij er bij bent af en toe iemand anders met hem om laten gaan en hem gerust stellen en hem zo aan vreemde mensen laten wennen. Ik denk dat hij gewoon wat meer tijd nodig heeft: nieuwe stal / nieuwe personen etc. al het 'vetrouwde' is weg. Ik kan eigenlijk best begrijpen dat een paard op een nieuwe stal en eigenaresse zich onzeker voelt :j

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 19:58

Misschien is dat het inderdaad @hannapony maar het kan ook best een tik zijn. paarden zijn slimmer dan je denkt, mijn paard heeft bijvoorbeeld een tik dat hij doet alsof hij moet plassen. Maar dat doet hij alleen onder de les verder nooit. Volgensmij hebben ze het allemaal prima door :)

Grasieux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 20:03

Ja, dat denk ik dus ook.. Deels..
Ik vind het zo lastig, dit omdat hij tijdens mijn les dus super zijn best deed en geen moment zijn hoofd richting zijn benen deed.. Maar die week daarvoor ben ik ook echt heel veel bezig geweest met hem, masseren en lang en laag longeren en toen zag ik wel dat hij meer ging ontspannen..
Ook heeft hij (heel af en toe) de tik dat hij knikt met zijn hoofd. Doet hij op stal, op de poetsplaats en soms ook in de wei.. Heb al wat dingen gelezen over head shaking, maar dat lijkt me niet..
Ook heeft hij dit hiervoor nooit gedaan..
Heb maar besloten dat we van de winter rustig aan gaan doen, het is toch geen weer om te trainen aangezien alles bij ons de afgelopen weken is veranderd in 1 groot moeras..