Paard "faket" moeheid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Paard "faket" moeheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 22:24

Hallo!

Ik ben heel benieuwd: Kan een paard moeheid "faken" zodat hij minder inspanning hoeft te doen met het rijden?
Ik vraag het me serieus af, volgens mij kan een paard niet zo ver doordenken namelijk, maar ik ben heel benieuwd naar jullie mening!

suuzepuus

Re: Paard "faket" moeheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:26

Dat kan een paard niet hoor. Zo denkt een paard niet!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:27

Nee, dat kan een paard niet.
Het ene paard is van nature lui/flegmatiek, het andere paard is bijzonder werklustig.
Maar moeheid faken kan het paard echt niet.
Net zoals een paard ook geen kreupelheid kan faken, er ligt altijd een oorzaak aan ten grondslag, ofwel door verkeerd rijden(teugelkreupel) ofwel heeft het paard ooit een beloning gekregen voor een mispas.

Wanneer een paard voorheen wel werklustig was, en plots niet meer dan moet er verder gekeken worden naar o.a spierverzuring, bloedarmoede, etc etc.
Ook veel zweten of snel buiten adem zijn zijn tekenen dat er verder gekeken moet worden.
Wanneer een paard alleen in het werk lui is, en in vrijheid wel fit en vrolijk dan word er niet het juiste werk geboden, of klikt het niet met de werkgever(dat klinkt best raar in deze context)
Laatst bijgewerkt door different1 op 03-12-12 22:29, in het totaal 2 keer bewerkt

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:27

Nee, dat kan niet, zo ver denkt een paard idd niet. Moe = moe.
Lui is echter iets anders, een paard kan wel degelijk lui zijn. Dat is meestal omdat ze het rijden dan niet zo leuk vinden.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:28

Soms lijkt het wel zo haha, mijn paard begint altijd te gapen als ik het hoofdstel om doe. :') Maar nee, dat heeft niks met moeheid faken te maken. :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 22:29

Meer dat het paard na een tijdje gewoon duidelijk slomer word en minder actief loopt. Iemand die ik via PB om een beetje advies kan vragen? Wil het liever niet openlijk op internet zetten :P

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:30

Sodeletuut schreef:
Soms lijkt het wel zo haha, mijn paard begint altijd te gapen als ik het hoofdstel om doe. :') Maar nee, dat heeft niks met moeheid faken te maken. :)

Haha mijne doet dat sinds kort ook altijd, geen idee waarom

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:32

Ik weet het niet hoor, heb soms ook dat idee. In de bak is mijn haflinger niet vooruit te branden en buiten niet in te houden. Als ze het leuk vind heeft ze nergens last van en in de bak rijden vind ze dus duidelijk niet leuk :').

(Mijn haf gaapt ook altijd voor ik t hoofdstel in doe, ik denk dat dat is omdat ze weet dat ze daarna haar kaak een tijdje niet kan strekken :') )

suuzepuus

Gapen doet een paard niet als hij moe is maar als hij moet inspannen (of misschien het idee van inspannen voor het rijden) of bij pijn.

Sodeletuut

Ik weet ook niet waarom het is. Ik heb geen strakke neusriem, en ook geen bit, dus niet echt veel beperkingen. :')

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:33

Gapen tijdens het hoofdstel indoen kan een soort oversprong gedrag zijn, zoals katten zich gaan likken wanneer ze zich geen raad weten.
Tevens kan een keer gapen beloond zijn, dat men het leuk vond dat het paard dat deed.
Het kan ook ontspanning of juist het verwerken van spanning zijn, ik heb ook een paard gehad die altijd gaapte wanneer het hoofdstel om ging, en die was super werklustig en evenwichtig in zijn karakter.
Suuzepuus legt het wat beter en korter uit dan ik :)

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:34

Een paard kan echt niet bedenken dat hij iets niet wilt doen, en zich daarom maar lui voordoet. Die link kan hij echt niet leggen :n
Edit: Je kan me trouwens wel een pbtje sturen

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:37

Als een paard ooit 'beloond' is door lui te zijn door te stoppen met werken zal hij dat echt vaker gaan doen hoor. Zo slim zijn paarden wel :)

En ja, soms moet je je paard daar nu eenmaal doorheen rijden. Een dik lui mens zal ook niet snel fanatiek gaan sporten, maar als ie eenmaal conditie heeft zal diegene het leuk gaan vinden :) Of denk aan netnietmeer geblesseerde paarden, de spieren weer loskrijgen na langdurig stilstaan is geen pretje :n Maar daar moet je gewoon even doorheen

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:37

Marloes schreef:
Een paard kan echt niet bedenken dat hij iets niet wilt doen, en zich daarom maar lui voordoet. Die link kan hij echt niet leggen :n

Nou volgens mij kan mijn pony dit wel degelijk, niet perse moeheid 'faken' maar wel gewoon niet vooruit te branden zijn en vervolgens als ik naar buiten ga of een hindernisje neerzet heel erg actief zijn. Ze weet echt wel wat ze leuk vindt en wat niet :).

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:40

suuzepuus schreef:
Gapen doet een paard niet als hij moe is maar als hij moet inspannen (of misschien het idee van inspannen voor het rijden) of bij pijn.

Ik heb geleerd dat gapen een soort van overspronggedrag is. Het paard komt in een situatie waarbij ie zich niet prettig voelt/geen houding weet te geven en gaat dan gapen. Dit kan inderdaad komen door een associatie met pijn, maar dit hoeft helemaal niet. Het kan veel verschillende redenen hebben (niet begrijpen wat er gebeurt, niet van de kudde weg willen etc. etc.).

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 22:41

Gapen kan ook stress zijn toch? Dat is iig bij honden en katten wel zo :P

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:43

Het verbaasd me hoe snel mensen altijd zeggen dat paarden voor dit soort dingen te dom zijn.

Vergeten jullie aangeleerd gedrag? Zoals Margrathea al zegt: als hij beloond is met lui zijn door bijv. niet meer te hoeven werken, zal hij dit zeker vaker herhalen.

Paarden kunnen niet bedenken dat ze iets niet willen doen? Ach kom op nou. Ze hebben echt wel een wil en een mening. Ze zijn slim, kunnen dingen overal aan koppelen.

Waarom denk je anders dat een paard bijvoorbeeld al nukkig wordt bij het zien van het zadel? Omdat hij weet wat komen gaat en dat blijkbaar niet wilt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:44

Stress/opwinding ja. Niet per se negatief dus. Kan heel goed samen gaan met 'zich geen houding weten te geven' :j

@Geryon, ja precies. Echter wil dat niet zeggen dat het rijden slecht is, een paard kan echt wel eens zijn dag gewoon niet hebben en geen zin hebben in moeilijke flexoefeningen doen :)

Marloes

Femke(ll) schreef:
Marloes schreef:

Nou volgens mij kan mijn pony dit wel degelijk, niet perse moeheid 'faken' maar wel gewoon niet vooruit te branden zijn en vervolgens als ik naar buiten ga of een hindernisje neerzet heel erg actief zijn. Ze weet echt wel wat ze leuk vindt en wat niet :).

Dat zal eerder aangeleerd gedrag zijn dan daadwerkelijk de link leggen tussen "Ik heb hier geen zin in, dus ik ga net doen of ik moe ben", 'net doen alsof' kent een paard sowieso niet.
Daartegenover kan hij wel geleerd hebben. "Ik rijd in een bak en tijdens dressuurmatig werk, wat een paard misschien minder leuk vind, zal hij in een minder hoog tempo gaan lopen. Waarschijnlijk omdat hij geleerd heeft dat hij dan snel klaar is oid.

Anne_Sproet

Is gapen niet simpelweg, net als bij mensen een teken van moeheid /luiheid /ontspanning?

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:45

Geryon schreef:
Het verbaasd me hoe snel mensen altijd zeggen dat paarden voor dit soort dingen te dom zijn.

Vergeten jullie aangeleerd gedrag? Zoals Margrathea al zegt: als hij beloond is met lui zijn door bijv. niet meer te hoeven werken, zal hij dit zeker vaker herhalen.

Paarden kunnen niet bedenken dat ze iets niet willen doen? Ach kom op nou. Ze hebben echt wel een wil en een mening. Ze zijn slim, kunnen dingen overal aan koppelen.

Waarom denk je anders dat een paard bijvoorbeeld al nukkig wordt bij het zien van het zadel? Omdat hij weet wat komen gaat en dat blijkbaar niet wilt.

Aangeleerd gedrag is wat anders dan 'net doen alsof'.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:46

Als een paard nukkig wordt van een zadel is dat mijn inziens een directe associatie met het zadel en niet met wat er volgt na het opzadelen.

Een paard wordt ook niet nukkig op het zien van een cap of rijlaarzen of de combinatie ervan omdat ie weet dat een kwartier later de ruiter op z'n rug zit. :+

Paarden denken niet in lui, geen zin, niet willen. Ze denken heel simpel, fijn/niet fijn.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:47

Er is een groot verschil tussen "geen zin ergens in hebben" en "moe zijn ( of doen alsof ;) )"

Ik geloof ook niet dat een paard dit soort dingen voorwendt .

En je mag ook mij een PB'tje sturen als je wilt :)

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:47

Ik ben het helemaal met Geyron eens.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:49

Ik zag de titel en ik dacht ''nee he, niet zo'n muts die claimt dat haar paard alles express doet'' -O-

Gelukkig niet :)) Daar geloof ik echt niet in, inderdaad echt aangeleerd gedrag.

Maar je heb natuurlijk meer en minder flegmatieke paarden.
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 03-12-12 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt