Kopen jullie een 21jarig paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Kopen jullie een 21jarig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 09:30

Zouden jullie een 21jarig paard kopen? En tegen welke prijs dan?

Paard heeft mooi papier, maar zit niet echt goed in haar vel, is in mijn ogen een stuk te mager.
Paard loopt leuk, hoewel er terug wat werk aan is om haar fijn te rijden.
Ze is voor de recreatie en gezelschap, paar buitenritjes af en toe is wat rondhobbelen op de paddock.
Ik heb al gedacht aan een klinische keuring (foto's ga ik zeker niet van laten nemen), maar is dat wel nuttig bij 21jaar?
Fokken zou er ook nog mee mogelijk zijn volgens de verkoper, maar op 21 nog zo'n inspanning vragen, kan dat eigenlijk wel?
(Ze heeft al een aantal veulens gehad)

We hebben zelf al een 20jarig paardje staan, maar die is wel in veel beter conditie.

Ik weet dat hier geen passend antwoord op is, niemand kan garanderen dat ze nog een aantal jaar goed blijft.
Maar we komen er echt niet uit.

Graag jullie advies/ervaringen!

44Myrthe44

Re: Kopen jullie een 21jarig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 09:34

Gratis zou ik m nemen (of symbolisch bedrag, 100 euro ofzo), je krijgt er nog genoeg kosten aan. Anders niet.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 09:35

Veulen is geen probleem als ze die ook eerder heeft gehad, mits er nooit geen complicaties zijn opgetreden.
Verder kun je ook een ouder paard wel weer op conditie krijgen.

Als je gevoel zegt doen, dan zou ik het doen.
Ik hoop dat je nog jaren plezier van haar hebt mocht je overgaan tot koop :D

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 09:38

Als het paard nu voldoet aan je wensen (eisen) zou ik het om de leeftijd niet laten.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 10:21

De vraagprijs ligt niet in de buurt van 100 euro.. anders was de twijfel ook niet zo groot geweest.
plus, inentingen komen eraan, tandenen rug hebbe check nodig, bloedonderzoek is ook geen overbodige luxe ( wie welke tekorten komen daar uit), ontwormen, het is winter, eventueel deken voorzien, meer hooi en voeder aangezien er niet genoeg gras staat.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 10:27

Als ze er teveel voor vragen zou ik het niet doen, staat op moment erg veel te koop, stukken jonger en in goede conditie.
Voor een Symbolisch bedrag wel, als je er een goed gevoel bij hebt. Als het paard nu niet in goede conditie is, en zeker nu de winter eraan komt, krijg je nog een hoop extra kosten.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 10:29

Als het paard verder goed op de benen is en niet kreupel etc dan zou je het kunnen doen, met een beetje mazzel gaat hij nog wel een paar jaar mee. Maar dan zou ik er niets/weinig voor willen geven. Mag ik vragen wat de vraagprijs is? Mag ook per pb.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 10:34

Het ligt er echt aan wat voor papier erbij zit (en predicaten), of ze als fokmerrie nog waarde heeft.

Mijn opa heeft zijn keur/preferent fokmerrie (20+) voor nog best een "flink" bedrag verkocht.
Maar haar veulens hadden al diverse malen een leuk bedrag opgeleverd op de veulenveiling.

Anders zou ik (persoonlijk) niet meer betalen dan iets boven de slachtwaarde ca 500E.

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 10:38

Als de klik er is, zou ik het doen. Ik zou er nog best wel wat meer voor willen betalen voor een leuk paardje hoor! Ik zou max. rond de 450 euro willen betalen. :j

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 10:38

Nee.
De kans dat een 20 jarige dood neervalt is statistisch gezien veel groter dan dat een 12 jarige dood neervalt.
Los van de prijs en een eventuele slachtwaarde: wat een gedoe om een dood paard af te voeren...
Daarom niet.

Maar los daarvan: ik vind het ook heel cru om een 20 jarig paard nog te verkopen. Zo'n beestje is toe aan een oude dag, die wil je toch niet de stress laten doorleven van een nieuw huis en een nieuwe baas en een nieuwe stalroutine? Hoe oneerlijk.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 10:46

Klinische keuring heeft zeker nog zin. Hebben op stage laatst een 18-jarige klinisch gekeurd en die kwam er met vlag en wimpel door. Misschien bloedonderzoek in de keuring bijvoegen en ook ahv beslissen of je haar koopt.
Ik zou niet meer fokken met een 20-jarig paard.
In conditie krijgen duurt iets langer als bij een jonkie, maar moet zeker nog lukken. Dus als ze goed op de benen staat en door de keuring komt kun je er nog best een aantal jaar plezier van hebben op buitenritten.

Dees: 20 jaar is helemaal niet zo oud meer tegenwoordig hoor. Daarbij komt dat een beetje relaxte buitenritjes maken bij een oude dag hoort, want rust roest.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 10:46

Ze is in het laatste jaar al 2x verhuisd van eigenaar. Wrs ook daardoor de slechte conditie waarin ze is.
Voor 100 euro ging ik ze direct halen al is het maar voor ergens haar oude dag te mogen slijten en tot rust te komen.

Op papier als fokmerrie heeft ze waarde, maar wie zegt dat ze tegen de zomer hwet aankan om een veulen te verwekken, dragen en gezond ter wereld te brengen?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 10:47

Ik heb het anderhalf jaar geleden gedaan. Vraagprijs was te verwaarlozen, kwamen wel veel extra kosten bij: ostheopaat, tandarts, hoefsmid (meer dan anders want paard had hoefschimmel), supplementen, dekens etc etc.

Ik heb er geen moment spijt van gehad, we hebben al zo veel leuke dingen gedaan in die anderhalf jaar. Een strandrit, paardenwijding, springen met neckrope, gewoon alle leuke gezellige buitenritjes. Omdat hij 100% betrouwbaar is, is hij goud waard, niks is hem te gek en hij is altijd even stabiel en betrouwbaar. Ik denk maar zo, hij zal niet zo lang meegaan als een jonkie, maar ik heb met hem al gekkere dingen gedaan die ik met een jonkie waarschijnlijk pas over een aantal jaar zou kunnen doen. Als het enkel voor recreatie en gezelschap is, zou ik de gok wel wagen.

Keuren zou ik niet meer doen, je weet dat een oudje kwalen zal hebben. Fokken zou ik persoonlijk ook niet meer doen, maar hier op bokt zijn er meer die met een ouder paard wel fokken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 10:48

mcsjelle schreef:
[naam verwijderd]: 20 jaar is helemaal niet zo oud meer tegenwoordig hoor. Daarbij komt dat een beetje relaxte buitenritjes maken bij een oude dag hoort, want rust roest.

20 jaar is nog net zo oud als vroeger hoor!
De meerderheid van de paarden wordt helemaal geen 20, en de paarden die ouder worden dan 25 zijn schaars.

Waarom zou je nog aan een 20-21 jarige beginnen wanneer er ook nog zoveel paarden beschikbaar zijn van 14-15 jaar en jonger?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 10:54

Een klinische keuring heeft altijd zin.
Maar een paard wat al zo oud is en niet in goede conditie is, daar zou ik sterk mijn twijfels bij hebben, op die leeftijd heb je ze niet zomaar weer in conditie. Misschien blijft ze ondanks inspanning van jouw kant wel altijd zo en kun je er amper mee rijden, laat staan een veulen uit fokken.
Waarom is ze in een jaar tijd al 2x van eigenaar gewisseld? Dat heeft ook zijn redenen.

Persoonlijk zou ik een paard van die leeftijd alleen nemen als het in goede conditie is (echt gewoon goed) en nog gewoon licht gereden kan worden. En dan neem ik ze over voor een symbolisch bedrag of de slachtprijs, die is overigens bij lange na geen 500 euro :')

Maar dan vraag ik me ook alweer af; wat heeft dat paard wat je niet bij een 10 jarige kunt vinden? Als ze nog een serieus bedrag vragen, kun je toch ook een jonger paard gaan halen?

Dus ben ik wel benieuwd watvoor papieren ze dan heeft en wat ervoor gevraagd wordt?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 10:55

Ik zou er ook niet aan beginnen.
De kosten van een paard zitten hem verhoudingsgewijs niet in de aanschaf. Dan liever wat meer uitgeven aan de aanschaf en normaal gesproken jaren langer genieten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 10:56

Ik zou eerst een serieus achterhalen waarom het paard er slecht uitziet. En daarbij niet afgaan op de verklaring van de eigenaar.
Ik heb zelf ook ooit een 20 jarige gekocht, maar die zag er prima uit en had niets geleden. Heb ik nooit spijt van gehad en nog vier jaar van genoten. Maar ik had geen enkele eis mbt het paard dan gewoon wat buiten hobbelen. Ik heb er echter meer mee gedaan, dan aanvankelijk de bedoeling was, omdat het dier er gewoon zin in had en topfit was tot een week voor zijn dood, toen hij opeens ziek werd. Een week later is hij aan een hartstilstand gestorven.
Laatste jaren heb ik ook oudere paarden gekocht en niets als ellende en torenhoge kosten gehad. Dus of ik het weer zou riskeren? Nou nee.... ik heb die eerste keer gewoon veel mazzel gehad, Dat is nu wel duidelijk.

Vraag je kritisch af waarom dit paard er zo slecht uitziet, besef dat het nog de vraag is of het dier nog 'bruikbaar' is en realiseer je dat 'veel werk erin steken' mbt rijden wellicht alleen aan het licht brengt dat het dier dat niet meer aankan.

Vind het trouwens sneu voor het dier dat het op deze leeftijd nog van adres moet wisselen. Maar helaas... zo gaat dat nogal eens.

annelies86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 11:03

Ik zou het om de leeftijd niet laten. Heb hier thuis eentje staan van 22 die nog nooit echt een dierenarts nodig heeft gehad ook zal hij nog niet zo snel omvallen van ouderdom. Vorig jaar een paard van 10jaar gekocht gekeurd en al maar stomme ongelukjes en heeel veel geld kwijt aan de dierenarts 2x zoveel als ik ooit voor mijn 22jarige aan de dierenarts heb uitgegeven. En dan te bedenken dat ze paar maand geleden dood is neergevallen door een koliek aanval ik heb haar maar een jaar gehad. Natuurlijk heb je meer risico met een ouder paard maar ik wil toch even aangeven dat een gezond jonger paard ook net zo goed veel problemen op kan leveren en zomaar om kan vallen.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 11:03

Vergeet ook niet dat veulens in deze economie vaak meer geld kosten dan dat ze opbrengen. Reken eens uit: dekgeld, merriebrok, DA kosten, opfokkosten,... IS haar papier zo uitzonderlijk dat je het veulen daana nog met winst kan verkopen? Zo zijn er weinig merries.

En vergeet ook niet dat de kans dat je haar niet drachtig krijgt of dat er bij de dracht/bevalling iets misgaat groter is dan bij een jonge merrie.

Als ik jou was gaf ik er echt niet meer dan een paar honderd euro voor, en dan doe je het nog meer uit paardlievendheid dan voor de goede deal.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 11:06

annelies86 schreef:
Ik zou het om de leeftijd niet laten. Heb hier thuis eentje staan van 22 die nog nooit echt een dierenarts nodig heeft gehad ook zal hij nog niet zo snel omvallen van ouderdom.

Hoe weet jij dat?
Een perfekt gezond paard op oudere leeftijd kan letterlijk omvallen.
Het is al genoeg paardeneigenaren gebeurd dat ze hun perfekt gezonde oudje dood in de weide vonden, terwijl hij een uur daarvoor nog vrolijk rondliep.

annelies86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 11:13

anneliesdj schreef:
annelies86 schreef:
Ik zou het om de leeftijd niet laten. Heb hier thuis eentje staan van 22 die nog nooit echt een dierenarts nodig heeft gehad ook zal hij nog niet zo snel omvallen van ouderdom.

Hoe weet jij dat?
Een perfekt gezond paard op oudere leeftijd kan letterlijk omvallen.
Het is al genoeg paardeneigenaren gebeurd dat ze hun perfekt gezonde oudje dood in de weide vonden, terwijl hij een uur daarvoor nog vrolijk rondliep.

Ik had er misschien neer moeten zetten waarschijnlijk. Het is ook meer een gevoel. Met zekerheid kan ik het natuurlijk nooit zeggen. Het ging mij er meer om dat er nog al wat mensen aangeven koop een jonger paard en ik wil aangeven dat een jonger paard ook niet altijd de garantie wil geven op een langer leven.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 11:14

Ik weet waar ze vandaan komt. Dan is ze verkocht geweest en geruild naar dit adres.
Mijn idee dat ze zo slecht eruit ziet is de veranderingen van dit jaar,verkeerde voeding en 24/24 buiten znder stal.
Achterhalen of er medisch vanalles mis is voor we beslissen gaat duur uitvallen en is praktisch moeilijk natuurlijk.

Alvast enorm bedankt voor jullie visies!

edit: Rapperijder; dek heb ik al, papieren passen uitstekend, veulen is voor mezelf niet voor verkoop. (weet je nooit op voorhand natuurlijk)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 11:16

Kende je haar al van vorig jaar dan? (dus 2 eigenaren hiervoor?)
Ookal lijkt de oorzaak simpel, het is vaak nog een hele klus om zo'n oudje weer in conditie te krijgen, houd daar wel rekening mee.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 11:20

Ik weet waar ze het grootste deel van haar leven doorgebracht heeft. voor deze 2 eigenaars dus.
Maar op een jaar kan er veel veranderen...

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 11:23

Nee ik zou er niet aan beginnen.
Je krijgt een hoop verdriet als je er veel moeite in hebt gestoken.

Er zijn megaveel jonge paarden te koop en ook paarden van rond de 15 jaar.
Waarom dan perse deze? Een ander dier leer je ook vast wel kennen.