Dag Bokkers,
In 2001 heb ik de overstap van de pony's naar de paarden gemaakt op de manege. De manege had toen maar een paard, en dit was Bella. Bella was een heel onbetrouwbare merrie zowel in de omgang als onder het zadel. Na 4 jaar met haar te hebben gewerkt, ging er een band ontstaan tussen ons. Toen de manege verkocht werd eind 2004, wilde de nieuwe eigenaren haar niet meer juist omdat ze zo onbetrouwbaar was. Ik heb haar in april 2005 voor mijn 15e verjaardag gekregen van mijn ouders, en wat een fantastisch paard is ze toch. De band die ik nu met haar heb is niet te beschrijven, en zij is het grootste onderdeel van mijn leven. Bella had toen alleen maar een inentingsbewijs, maar verder geen paspoort en ook niks van een geschiedenis. Ook het inentingsbewijs is alleen gestempeld vanaf het moment dat ze door de manege werd overgenomen, dus daar valt het natrekken van haar verleden ook stop. Wel ken ik de oude eigenaren van de manege die haar toen voor het bedrijf kochten, en het enige wat ik vanuit hen te weten ben gekomen is dat zij met een fractuur in haar rechter achterbeen is overgenomen van paardenhandelaar Daelmans in Schinveld, en dat haar verjaardag op moederdag zou vallen. Helaas valt moederdag ieder jaar op een andere dag, en wij weten niet precies hoe oud ze is en dus ook niet welk jaar ze in is geboren, dus hier heb ik niet veel aan gehad. Ook is mij verteld dat zij ooit M2 heeft gelopen, maar Bella is de naam die de manege haar heeft gegeven, dus haar echte naam is helaas voor mij onbekend. Anders had ik via het KNHS een aantal dingen kunnen natrekken. Omdat Daelmans een handelsstal is, loopt het pad in die richting ook stop omdat er per jaar zo veel paarden binnen komen en weer eruit gaan, het is onmogelijk om hier nog iets na te trekken.
Bella is een bruine merrie van ongeveer 20 jaar oud, heeft een witte ster iets hoger dan haar ooglijn en een sneb in de vorm van een scheve ruit. Ze heeft rechts achter een klein, wit, oplopend sokje, en links achter een witte kroonrand. Ook kenmerkend is haar linker voorhoef. Deze heeft een rare vorm, waarschijnlijk heeft ze als veulen met haar been/hoef klem gezeten, of heeft haar moeder erop gestaan. Dit zijn de kenmerken van Bella. Verder heeft ze geen brandmerk of tattoo. Wel is nog bij te voegen dat ze waarschijnlijk fokmerrie is geweest, want ze heeft een behoorlijke buik, niet vanwege vet, maar haar ribben steken zijwaarts iets meer uit dan bij een normale merrie. Ook is onder de staart te zien dat zij veulens heeft gehad.
In 2007 heb ik haar voor het eerst geschoren in verband met een veel te dikke vacht. Toen vielen mij nogal wat dingen op over haar lichaam. Vanaf dat ik haar ken heeft ze altijd haar rechter achterbeen dikker gehad dan haar linker, maar hierdoor loopt ze niet kreupel of onregelmatig en het been krimpt ook na een paar rondjes draf. Bij het scheren viel op dat er aan de binnenzijde een behoorlijk litteken loopt van de binnenkant van haar hak tot de kogel boven de hoef, en aan beide kanten van het litteken zitten stippen waar er hechtdraad heeft gezeten. Dit was mij nog nooit opgevallen. Ik moet er wel bij vertellen dat mijn ouders Bella toen niet röntgenologisch hebben laten keuren omdat zij wisten dat dit paard met mankementen kwam, en dat accepteerden ze. Ook was er een iets kleiner litteken te zien bij haar linker knieschijf, maar hier zaten geen hecht littekens bij.
Haar karakter is heel bijzonder. Toen ze nog van de manege was, was ze onbetrouwbaar in de omgang en onder het zadel. In beide werd ze pas echt onbetrouwbaar als andere paarden in de buurt kwamen. Wel is zij bijzonder braaf bij kinderen. Als er een kind in de buurt staat krijg ik haar niet van haar plaats af, want het lijkt alsof ze bang is hen pijn te doen. De eerste 5 jaar dat ik haar had wilde ze amper knuffelen. Aaien liet ze gewoon toe, maar zodra ik haar hals of neus wilde vastpakken trok ze weg met de oren in de nek. Ondertussen vindt ze dit juist prettig, en zoekt ze vaak zulke momenten op. Maar even terug naar haar gedrag bij andere paarden: als ze in de binnen bak wordt gereden en er komt een ander paard (merrie of ruin) in de buurt van haar achterhand, dan schopt ze naar deze of geeft ze in ieder geval een waarschuwing door te piepen en haar oren plat te leggen. Op een buiten rit daarentegen kan ze met ieder paard kont-aan-kont lopen zonder enkel probleem, en op de wei met andere paarden is ook helemaal geen probleem. Maar zodra zij het gevoel krijgt dat er een ander paard in de buurt loopt en ze kan niet weg uit de vier muren van de rijhal, raakt ze in paniek. Al haar andere ongewenste karakter trekjes heeft ze zich na verloop van tijd afgeleerd (heb ik niet gedaan, maar in de omgang en de rust op onze nieuwe stal heeft ze er weinig behoefte voor gehad), maar haar angst voor andere paarden blijft nog steeds een feit. Mijn mening hierover is omdat ze waarschijnlijk als fokmerrie is gebruikt en gedwongen gedekt zou kunnen zijn geweest, ze nu bang is voor andere paarden bij haar achterhand.
Ik zou heel graag te weten willen komen wat mijn merrie voor een verleden heeft gehad. De reden waarom ze in 2001 zo vals was is mij altijd een raadsel gebleven, en ik zou hier nu graag achter willen komen. Ik heb altijd getwijfeld of ik hier wel achter zou willen komen, want van wat ik gezien heb aan haar lichaam alleen heb ik nogal een naar gevoel dat haar verleden niet echt denderend is geweest. Maar ik weet het toch zeker nu. Ik wil begrijpen waarom mijn onwijs geweldige merrie zo is zoals ze is. Ik wil weten waarom ze angstige is bij andere paarden, en ik wil weten wat er allemaal met haar is gebeurd. Ik wil weten waarom zij littekens heeft, en waarom zij mij vroeger de stal uit wilde schoppen. Ik wil weten waarom haar hoef een apart model heeft, en ik wil weten wie haar ouders zijn. Ik zou het heel erg fijn vinden als iemand, aan de hand van mijn beschrijving, haar zou herkennen en mij tips geven over waar ik misschien aan mijn zoektocht zou kunnen beginnen. Bella verdient het dat ik meer te weten kom over haar verleden, zodat ik haar nog beter kan leren begrijpen. Ik hoop heel graag van iemand iets te horen. Als er iemand tips zou hebben of graag foto's zou willen zien, stuur mij aub een persoonlijk bericht met jouw e-mail adres, en dan zal ik ze sturen (ik weet niet hoe ik foto's naar deze blog moet uploaden.... ik ben niet echt technisch). Alle tips zijn welkom! Ik hoop echt dat ik doormiddel van deze blog meer te weten kom over mijn merrie! Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,
Allrounder17
P.S. pardon voor mijn grote lap tekst! Ik wilde heel graag alle info geven die ik heb!
https://picasaweb.google.com/1030029010 ... 9251/Bella
Foto's van Bella (hoop dat de link het doet!!!)
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 03-12-12 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd / Berichten samengevoegd.