We hebben geoefend met trailerladen omdat daar een probleem leek te zitten. Tijd mee geoefend en missie volbracht, merrie ging gemakkelijk op en af van de trailer en ook een stukje rijden was oke. Dan komt het moment dat je er eens mee naar de les wil; vergeet het maar
.Opnieuw het oefentraject in en we waren opnieuw zover. Dan een keer naar een instructiedag van mijn instructrice (zij wist van het probleem en de afspraak was ook dat tijd niet uitmaakte waardoor er voor mij al geen druk meer was). Heen ging met moeite, de terugweg heb ik na een uur modderen een ander paard opgehaald en ook toen nog zijn we ruim anderhalf uur bezig geweest.
Sindsdien hebben we het trailerladen een tijd gelaten voor wat het was.
Deze maand hebben we de trailer in de wei gezet en hebben haar in alle vrijheid uitgenodigd om ook eens binnen te komen kijken. Resultaat; ze loopt meerdere keren probleemloos in en uit de trailer en blijft daar ook (op rust) staan.
Hoefsmid is hetzelfde verhaal. Tijdens het poetsen kan ik probleemloos haar hoeven uitkrabben, als de hoefsmid komt is het een heel circus.
Zo zijn er nog veel meer van dit soort issues die terug te voeren zijn op moeten/druk. Momenteel staat ze gewoon in de wei en afgezien van een ontspannen poetsbeurt doen we even niets met haar aangezien alles haar stress geeft.
Wij weten op dit moment niet zo goed welke ingangen we nog hebben om haar ook in situaties die 'moeten' meewerkend en ontspannen te laten zijn. Hebben jullie tips of suggesties?

Dingen overslaan of dingen die elkaar tegenspreken is niet fijn voor het paard. Duidelijkheid en consequentie is voor een paard het fijnste, daar voelt hij zich het fijnste bij