Deken dilemma

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Babettee_

Deken dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 21:07

Binnenkort wordt mijn paard voor het eerst geschoren en ik zit wat met een dilemma ...

Hij staat in een 'buitenstal' (dus geen stallencomplex) met een luik om naar buiten te kijken.
Nu vroeg ik me af hoeveel dekens ik hem moet opleggen ...

Ik heb 1 fleecedeken, 1 outdoordeken van ongeveer 300-350 gramms en 1 dik staldeken van (denk ik) ongeveer dezelfde hoeveelheid vulling of meer.
Heb ik voor tijdens echt winterweer nog een deken nodig? Zo ja, hoeveel gramms vulling en moet deze een halsstuk hebben?

Alvast bedankt :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 09:07

Je kun je de stal deken onder de winterdeken leggen. Of in eerste instantie je fleecedeken onder je outdoor deken doen als het niet zo koud is. Dan moet je alleen even in de gaten houden of de fleece deken niet naar achter "loopt". Dan komt hij op de boeg erg strak te liggen en dat is niet prettig voor je paard. Of je een halsstuk wilt gebruiken is een eigen keuze.

Nathalie84

Re: Deken dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:15

ik heb de ervaring dat fleecedekens op een geschoren paard zorgt voor schuurplekken. Tevens laadt de dekens zich op en gaat knetteren, wat veel paarden erg vervelend vinden bij het op en afdoen van zo'n deken. En wat hierboven ook al wordt gezegd, veel fleecedekens gaan naar achter trekken.

Wij leggen hier thuis maximaal rond de 500gram op (en dan is het echt -10 buiten), ze staan hier de hele dag buiten. Je kunt altijd kijken voor een extra (dunnere) onderdeken. Zo kun je het wat rustiger opbouwen.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:48

Wat scheert iedereen laat??
Maargoed,
Dat zal dan al mijn eerste tip zijn... volgend jaar wat eerder scheren zodat je paard alweer een klein "bodempje" heeft, voordát het écht koud word!

Maar mocht je gaan scheren kan je gelijk die staldeken 300-350 gram erop gooien.
Mocht de temperatuur nog meer zakken dan zou ik gaan voor de fleece eronder (omdat dat is wat je hebt)
Ik zelf heb er nu een 380 grams op (zijn vorige maand geschoren), mocht het nog kouder worden, dan heb ik er een 150 gram onderdeken onder!
(dat heeft meer mijn voorkeur dan een fleece, maar dan zou je die weer moeten aanschaffen)

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 19:52

Oké, met deze informatie kan ik wel wat.
Bedankt! :)

noahlady

Re: Deken dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 21:04

graag gedaan!
Succes

redandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:24

als je ze op elkaar legt is het dik zat zo doe ik het ook