Winterbanden op de trailer? En sneeuwkettingen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rumpleteaser

Winterbanden op de trailer? En sneeuwkettingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 10:21

Nu het echt koud gaat worden vraag ik me af of het verstandig is om winterbanden om de trailer te doen.
Eigenlijk lijkt me natuurlijk van wel, maar ik kan er niet zoveel informatie over terug vinden.

Hebben jullie winterbanden op je trailer zitten?
Waarom wel, of waarom niet?

En bestaan er sneeuwkettingen voor trailerbanden?
Niet dat ik met sneeuw wil gaan rijden, maar meer voor hetgevaldat.

Zamora

Re: Winterbanden op de trailer? En sneeuwkettingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 10:26

Ik heb daar eigenlijk nooit overna gedacht, winterbanden voor de trailer. Nou heb ik voor het eerst weer trailer staan waar ik ook echt wat mee doe maar in de winter ben ik niet van plan op pad te gaan. Maar in geval van nood....
Ik lees dus ff mee :D

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 12:48

Op internet kan ik er eigenlijk niets over vinden.
Wel over winterbanden op de caravan, maar eigenlijk wordt daarvan gezegd dat het niet zo'n noodzaak heeft.
Pfoe: al best veel bekeken dit topic, maar verder geen ervaringen om te delen?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:01

Ik heb op de trailer allweather (MS) banden. Meteen op laten zetten toen ik de trailer kocht. Ik woon aan de Duitse grens en in Duitsland ligt het allemaal wat moeilijker als het om winterbanden gaat, vandaar dat ik het gezeur graag voor wil zijn.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:05

Waarom zou je sneeuwkettingen om niet aangedreven- en niet gestuurde wielen leggen?
Wie gaat er überhaupt met z'n paarden in de trailer op pad als de wegen besneeuwd zijn?!
En banden... ach als ze maar profiel hebben en in goede staat.
Niet te druk om maken dus!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:07

Als je in het buitengebied woont en de wegen worden hier niet gestrooid zul je wat moeten. Waarom niet met de trailer op pad als je je rijgedrag gewoon aanpast aan de situatie? Ik heb nog nooit problemen gehad met het rijden in de sneeuw of op besneeuwde wegen. In Duitsland wordt sowieso al veel minder gestrooid dan in Nederland.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 16:21

@ Sfij: ik ben zeker niet van plan om met sneeuw op pad te gaan. Maar als je in de winter op pad gaat, bestaat er natuurlijk een kans dat je 'overvallen' wordt. Een kleine kans, maar toch. Vandaar dat ik om ervaringen vraag. :)

Rijgedrag aanpassen in de winter is natuurlijk vanzelfsprekend.
Toch voel ik me denk ik prettiger met winterbanden om de auto en de trailer.
Of is om de auto voldoende? Als ik Caravantrekker moet geloven wel.
Zijn er mensen die bewust winterbanden om hun trailer hebben?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:29

suffie schreef:
Als je in het buitengebied woont en de wegen worden hier niet gestrooid zul je wat moeten. Waarom niet met de trailer op pad als je je rijgedrag gewoon aanpast aan de situatie? Ik heb nog nooit problemen gehad met het rijden in de sneeuw of op besneeuwde wegen. In Duitsland wordt sowieso al veel minder gestrooid dan in Nederland.

Bij ons worden de wegen wel goed bijgehouden (sneeuwschuiver). Maar berghoog kun je hier echt wel vergeten.
Trailer en aanhanger hebben hier geen winterbanden.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:31

Sneeuwkettingen zijn in Nederland verboden zover ik weet?

Vind het een mooie nadenker.. Als je de trailer vaak gebruikt, waarom niet :) Maar aan de andere kant, waarom zou je met extremere omstandigheden met de trailer op pad gaan?...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:32

Wij hebben all weather banden gevuld met stikstof. Die hoef je niet te verwisselen, is wel wat handiger dan steeds winter/zomerbanden wisselen. Ik ga ook niet met de trailer op pad als het sneeuwt. Maar je zou idd maar met spoed naar een kliniek toe moeten oid.

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:33

sflj schreef:
Waarom zou je sneeuwkettingen om niet aangedreven- en niet gestuurde wielen leggen?
Wie gaat er überhaupt met z'n paarden in de trailer op pad als de wegen besneeuwd zijn?!

Je zal maar met je paard naar een kliniek moeten midden in de winter terwijl het sneeuwt, en dan?? Ik zou niet thuis blijven hoor..

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:34

Dierenartsen kunnen ook veel aanhuis doen.

3jaar geleden heeft de da bij mijn merrie een tumor naast het oog weggehaald. Dit is allemaal in de schuur hier thuis gebeurd met bouwlampen, twee da's mij en een vriendin.

Mocht het echt vastlopen dan vertouw ik op de da.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:39

De meeste mensen kunnen met goed weer al niet fatsoenlijk met een trailer rijden... ;)

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:42

Toevallig hebben wij dit vorige week geinformeerd, en het heeft voor een trailer/aanhanger geen meerwaarde als daar winterbanden opliggen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:44

maaikj schreef:
sflj schreef:

Je zal maar met je paard naar een kliniek moeten midden in de winter terwijl het sneeuwt, en dan?? Ik zou niet thuis blijven hoor..

Sneeuwkettingen mogen alleen aangelegd worden op aangedreven wielen.
Dit zijn meestal de voorwielen van het trekkend voertuig.

De kans dat je in Nederland sneeuwketting mag/moet gebruiken is heel klein.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:47

Dat het niet mocht, wist ik niet maar het is ook vrijwel nutteloos.

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:47

Maar ik zou wel winderbandjes onder mijn trailer doen.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:48

Ik kan het vanavond wel eens vragen thuis mijn vader doet winterbanden etc.
Maar eigenlijk lijkt het me niet nodig. als gevaarlijk op de weg is gaan wij niet met de trailer op pad

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:50

In geen enkel land is het verplicht om winterbanden te gebruiken onder een aanhangwagen.
Ook niet in het strenge Duitsland, dit omdat de wegligging wel wat verbeterd, maar niet zoveel dat men het verplicht wilden stellen.
Gewoon rustig rijden en dan is er niets aan de hand.

Mijn vriendin gaat elk jaar met een grote caravan (dubbel asser) op wintersport, en ook zij heeft in de flinke sneeuw nooit problemen gekregen met haar zomerbanden.
Wel had ze winterbanden onder de auto en in de bergen extra kettingen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 16:55

Hahaha, ik wist niet eens dat kettingen niet om een niet-aangedreven wiel mochten :=
Weer wat geleerd.

@ Brainless: kleine correctie: in Finland is die verplichting er wel (als enige land) :D

Zoals ik het nu lees is de algemene tendens toch een beetje dat het overdreven is.
Nee, als het gevaarlijk is op de weg ga ik ook niet op pad.
Maar om je auto doe je toch ook winterbanden? Daar heb je ook profijt van als het niet gevaarlijk is.
Waarom dan niet om de trailer doen? Ben ik dan zo overbezorgd?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:57

@TS
Finland?? Waar ligt dat?? :D

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:58

Ik heb standaard winterbanden erom en dan heb ik bewust gedaan.

Hoevaak wissel je nou banden van de trailer? (ja okay er zullen vast mensen zijn die ieder jaar banden moeten wisselen omdat ze versleten zijn maar gemiddeld genomen)

Ik doe nu al 6jaar met dezelfde banden en ik ga echt niet met sneeuw op pad als het niet hoeft MAAR stel je voor je moet met spoed naar de kliniek wat nooit voorkomt en weinig mensen zal treffen maar als je dan gaat glijden dan baal je gruwlijk en loop je meer kans op schade/letsel.
Daarom heb ik standaard winterbanden eronder zitten.

Voor de pers.auto heb ik 2 sets banden die wissel ik wel (als ik zin heb) :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 17:02

Ik heb, zowel onder mijn auto als onder mijn trailer, all season banden zitten, deze worden in Europa goedgekeurd als winterband.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 19:22

Leg vooral de banden op je voertuigen die je denkt dat nodig zijn. Er is in ieder geval een persoon die daar belang bij heeft; de bandenverkoper...........

Het gros kan niet eens fatsoenlijk door winterweer rijden, winterbanden of geen winterbanden. Doe daar eerst eens iets aan, voordat je achter modegrillen als winterbanden aanholt.
Speciale banden (alle speciale banden) hebben alleen nut wanneer de chauffeur weet welke concequenties de banden hebben.
Ik durf te wedden dat het gros hier niet eens verschil voelt in het gedrag van de auto op zomer- of winterbanden........

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 02:04

ikke schreef:
Ik durf te wedden dat het gros hier niet eens verschil voelt in het gedrag van de auto op zomer- of winterbanden........

Heb nog nooit met winterbanden gereden dus geen idee inderdaad.

Sneeuwkettingen zijn inderdaad verboden in nederland.

Vriendin van mij had altijd winter en zomerbanden op de trailer en die beweerde bij hoog en laag dat de remweg korter was een een betere grip. Dus als ik een trailer zou hebben dan zou ik het denk ik wel een keer proberen, maar dan zou ik ook winterbanden op m'n auto zetten

ikke schreef:
Het gros kan niet eens fatsoenlijk door winterweer rijden, winterbanden of geen winterbanden.

En dat is ook de reden dat ik een hekel heb aan rijden met sneeuw en hagel, iedereen is zo bezig met uitkijken dat ze gewoon niet meer nadenken.