Pony elke dag stijf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flint05

Pony elke dag stijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 09:57

We hebben een c-pony merrie van bijna 9 jaar oud. (drachtig)
Ze loopt dagelijks bij mij in de lessen mee, maar ze begint elke avond stijf aan de lessen.
Overdag loopt ze buiten en tijdens de lessen doen we niets wat de spieren erg belast, gewoon de basis, stap, draf en galop maar alles met mate ook met oog op haar dracht. Zou het met het kouder worden te maken hebben, ze staat zonder deken.
Heeft iemand een idee wat ik daar aan zou kunnen doen?

_Dingetje_

Re: Pony elke dag stijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 10:03

wat leuk een veulentje op komst :D

Heb hier geen ervaring mee, maar zou het misschien zo kunnen zijn, dat ze wat aangepaste voeding zou moeten krijgen ivm de dracht. Misschien komt ze door de dracht bepaalde voedingsstoffen te kort, waardoor ze stijf is? Weet dat er van Pavo speciale brok is voor drachtige paarden.
Heb zelf mijn ruin is een tijdje op veulenbrok gehad ivm met vermageren en hij was toch al 12 :+

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 10:21

_Dingetje_ schreef:
wat leuk een veulentje op komst :D

Heb hier geen ervaring mee, maar zou het misschien zo kunnen zijn, dat ze wat aangepaste voeding zou moeten krijgen ivm de dracht. Misschien komt ze door de dracht bepaalde voedingsstoffen te kort, waardoor ze stijf is? Weet dat er van Pavo speciale brok is voor drachtige paarden.
Heb zelf mijn ruin is een tijdje op veulenbrok gehad ivm met vermageren en hij was toch al 12 :+

Ze krijgt Ferto lac van Havens

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 10:28

hoe ver staat je pony in de dracht, want misschien bevat het voer, dat je nu geeft in combi met het ruwvoer, teveel eiwit en veroorzaakt dit de spierstijfheid.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 10:31

Als je bang bent dat het vanwege de kou is, is het misschien een optie haar een uurtje eerder binnen te halen en voor de lessen wat op temperatuur te laten komen ?
En wellicht toch nog wat extra laten instappen voor het werk ??

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 12:55

petitparis schreef:
hoe ver staat je pony in de dracht, want misschien bevat het voer, dat je nu geeft in combi met het ruwvoer, teveel eiwit en veroorzaakt dit de spierstijfheid.

Ze is half maart uitgeteld

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 13:02

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:04

persoonlijk vind ik het dan al vrij vroeg om speciale voeding te gaan geven (ik dacht dat dit pas de laatste 2 maanden nodig was)
voer voor lacterende merries is idd rijker aan calcium, wat de magnesiumopname negatief kan beïnvloeden. Calcium is betrokken bij de spiercontractie en magnesium bij de relaxatie. Spierstijfheid door magnesiumtekort kan een logische verklaring zijn...