mijn verzorg pony loopt me omver!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

2000_rachel

mijn verzorg pony loopt me omver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 20:35

hallo, ik heb nu bijna 3,5 maand mijn verzorgshet van 4 jaar.
het is een merrie en ze kan best wel lief zijn.
ik heb een klein probleempje: ze doet soms net alsof ze mij niet ziet staan, als ik dan bij de deur van het schuilstalletje sta (waar je moeilijk met zn 2en door past) loopt ze me gewoon omver.
ik straf haar dan wel af maar de volgende keer doet ze het gewoon weer!
ik denk niet dat het ligt aan hoe ik haar afstraf: schop onder haar billen als ze me omver loopt of ik loop haar ook omver want dat vind ze echt niet leuk! ze haalde ook een keer uit naar een vriendin van mij die ook de shet verzorgt maar zij straft die pony niet af en laat alles toe. ik heb haar ook aangesproken en gezegd dat ze die pony gewoon af moet straffen.
nog een voorbeeld: opzij gaan,als ik haar omduw duwt ze net zo hard weer terug ik straf haar dan gelijk af en als ze ook maar 1 stapje opzij gaat en dan blijft staan beloon ik haar gelijk.
ik snap niet dat ze hier elke keer mee door gaat, een keer moet het toch echt afgelopen zijn!
soms weet ik het gewoon niet meer! met rijden, longeren,wandelen is ze super braaf en staat ze netjes stil wanneer het moet.
wie kan mij helpen??

aeolusnr1

Re: mijn verzorg pony loopt me omver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:46

Dit is vrij makkelijk te corrigeren, maar je moet dit samen met een instructeur doen die daar ook de kennis van heeft.
Het is onmogelijk dit juist te gaan uitvoeren enkel aan de hand van goedbedoelde tips die ze hier gaan opnoemen.
Je zegt dat je al heel wat hebt uitgeprobeerd, en dat het steeds toch weer hetzelfde resultaat geeft, dat kan dus echt niet, dan doe je het echt verkeerd.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 01:30

3,5 maand... dat beestje weet nog totaal niet wat er van haar verwacht word, en waarschijnlijk heeft ze dit soort respect nooit geleerd.. waarom zou je haar dan een schop onder haar hol verkopen, dat associeert ze echt niet met dat krappe deurgat waar eigelijk eerst jij doorheen moet...

Je moet haar hierin trainen, te beginnen met grondwerk, trainen op stem en haar respect laten krijgen en dus laten wijken voor druk.

Halster om, en steeds stapje terug laten doen, bij ieder stapje als zij iets duwt belonen, niet straffen als ze het niet doet maar doorgaan tot ze het 1 keer wel goed doet.
Daarna ook stoppen, het moet wel leuk blijven. Doe het desnoods na 10 min nogmaals.

In de stal blokeer je haar de ingang en doe je hetzelfde, eerst achteruit, dan jij in de stal, dan zij erin.
Komt echt wel goed, bouw eerst een band op en leer haar respect

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 01:33

matasja schreef:
3,5 maand... dat beestje weet nog totaal niet wat er van haar verwacht word, en waarschijnlijk heeft ze dit soort respect nooit geleerd.. waarom zou je haar dan een schop onder haar hol verkopen, dat associeert ze echt niet met dat krappe deurgat waar eigelijk eerst jij doorheen moet...

Je moet haar hierin trainen, te beginnen met grondwerk, trainen op stem en haar respect laten krijgen en dus laten wijken voor druk.

Halster om, en steeds stapje terug laten doen, bij ieder stapje als zij iets duwt belonen, niet straffen als ze het niet doet maar doorgaan tot ze het 1 keer wel goed doet.
Daarna ook stoppen, het moet wel leuk blijven. Doe het desnoods na 10 min nogmaals.

In de stal blokeer je haar de ingang en doe je hetzelfde, eerst achteruit, dan jij in de stal, dan zij erin.
Komt echt wel goed, bouw eerst een band op en leer haar respect

Het paard is 4 hè, geen 3,5 maand ;).
Als ik het zo hoor zou ik doorgaan zoals je nu bezig bent, of één keer nóg iets strenger zijn.
Je moet goed duidelijk maken dat het paard respect voor jou moet hebben!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 01:37

Omver lopen? Steek je hand omhoog als een politieagent en zeg HO; negeert ze dat stopverbod dan haal je uit met die hand en geeft dat dier een slag aan de harses zo hard als je kan. NOOIT jezelf aan de kant laten zetten door een paard. Door je hand op te steken geef jij de grens aan; als ze daar geen respect voor heeft verdedig je die grens. Heel helder en duidelijk voor een paard en wel zo veilig voor jezelf.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 01:39

Ik bedoel dat ze pas 3.5 maand met dit beestje in de weer is, dat respect moet groeien, zeker als er evt nog niks mee gedaan is, wat goed kan met 4 jaar
enne straffen kan ook met harde stem, hoeft niet meteen een schop te geven, dat beest wil alleen maar haar eigen stal in, dat dat niet past tegerlijkertijd snapt ze duidelijk nog niet.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 01:42

Wat ik mis in je verhaal is de aanwezigheid van de eigenaar ?
Die zou ik eerst eens raadplegen en om hulp vragen ..

Ik zou het hier dus absoluut niet moeten zien dat een verzorgster één van mijn pony's zou schoppen of "een slag aan de harses" zou geven !
Dat was gelijk einde verhaal :n

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:19

matasja schreef:
Ik bedoel dat ze pas 3.5 maand met dit beestje in de weer is, dat respect moet groeien, zeker als er evt nog niks mee gedaan is, wat goed kan met 4 jaar
enne straffen kan ook met harde stem, hoeft niet meteen een schop te geven, dat beest wil alleen maar haar eigen stal in, dat dat niet past tegerlijkertijd snapt ze duidelijk nog niet.

Ik lees dat ze er ook op rijdt en hem longeert dus lijkt me dat er al een poos iets mee gedaan wordt.
Vraag me ook af of je dit al besproken hebt met de eigenaar?
Dat lijkt me de eerste stap die kent het beestje en die zou je daar ook bij moeten kunnen helpen zo niet dan toch iemand zoeken die dat wel kan.

Charlotte436

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 13:31

Waar rij jij ?
Rij je bij een manege?

2000_rachel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 08:38

@ Charlotte436
ik reed altijd bij Snorrewind in Markelo, daarna heb ik twee jaar bij een hengstenfokkerij gereden.
Ik heb een aantal verzorgpony's gehad waar ik op reed en 1 ervan heb ik ook zelf zadelmak gemaakt.
wegens omstandigheden niet ingereden/doorgereden, dat vond ik wel jammer.
op stal waren er nieuwe mensen en die deden nogal raar enzo.
nu heb ik een verzorgshet die best lief kan zijn!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 10:57

Wij kunnen niet zien waarom de pony dit doet, zou het even met de eigenaar van de pony bespreken.
Doet ze dat alleen bij de krappe ingang van het stalletje, zo ja misschien wil ze snel weg om de trap tegen haar kont te voorkomen en dan is er maar weinig ruimte om weg te komen. Een heel logische reactie voor de pony, ik ga vast weer een trap krijgen dus gauw weg wezen voordat die trap er aan komt.
Die trappen van jou is wat de pony onthoudt en meeneemt naar de volgende keer. Dit is wat ik denk dat er gebeurd. :)

Natuurlijk moet zij leren jou niet omver te lopen en jouw ruimte te respecteren maar ga eens iets anders proberen om haar op afstand te houden, want wat je nu doet werkt blijkbaar niet.

En wat bedoel je met uithalen naar je vriendin, ook omver lopen of bijten, trappen?

Wat Matasja zegt leer de pony te wijken voor de druk die jij geeft, dit doen paarden ook onderling zonder gelijk te gaan schoppen.
Een leider van een kudde hoeft maar 1 oor naar achter te leggen om duidelijk te maken dat de andere paarden te dicht bij komen of dat ze op moeten schuiven, doet een paard dat niet dan wordt de druk steeds meer vergroot tot als laatste de trap.
Nou moeten wij dat op een andere manier laten merken want een oor naar achteren leggen is wat lastig voor ons maar dit is heel goed te doen door stem en hand gebaren. En natuurlijk elkaar leren kennen en een band opbouwen, een eerlijke en daardoor betrouwbare leider geeft rust en vertrouwen.

Meijer1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 18:44

heb je het al wel is met de eigenaar er over gehad?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 18:51

een paard is geen mens en spreekt ook geen mensentaal, zoek naar de paardentaal en spreek die zodat je elkaar kan begrijpen. De vraag is wanneer ze je omver loopt, is het uit de stal? Vind ze de doorgang spannend? Leer haar dan aan in een veilige situatie (bijvoorbeeld door een smalle gang te creeeren in de bak met balkjes/ springmateriaal) dat ze je kan vertrouwen en dat jij haar door de onveilige situatie loodst als leider. Een paard wat over je heenloopt kun je 'blokken' door je benen wijder uit elkaar te zetten en je arm in de lucht te steken en anders jumping jacks te maken tot het paard stilstaat. Of aan het halster totdat ze stilstaat en dan belonen en terugzetten, steeds opnieuw oefenen, dat zij begrijpt dat jij de leider bent en ze dus niet als ze bang is de touwtjes in handen hoeft te nemen. En tegelijkertijd dat jij een leider bent die niet van zijn positie af te lopen is. Kijk voor dit basis materiaal eens op parelliconnect, dan kan je gratis 30 dagen toegang krijgen tot level 1 van Parelli waarin dit allemaal aan bod komt.

MadeeFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 18:52

Ik vind wat Matasja zegt wel een goeie, het opbouwen, eraan trainen. Zorg er eerst voor dat jullie een band krijgen, en dan trainen. Je zal merken dat het dan een stuk beter gaat!
Toen ik mijn eerste verzorgpony had deed ie ook niet altijd wat ik wilde, toen ben ik onze band sterker gaan maken, en toen gaan trainen (zodat ie niet heletijd ging eten inplaats van lopen :+ ) en daarna ging het zo veel beter!

Succes, en vooral veel plezier samen!

XxGipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:09

Wat ik wel eens doe als mijn paard niet wil stil staan, is beetje achteraan in de stal zetten, en zogauw hij wil gaan lopen, weer terug op zijn plek zetten. Je hoeft hierbij niet te slaan ofzo. Kijk een stapje mag, want jij kan ook niet de hele tijd op dezelfde plek gaan staan. Maar meer dan moet je meteen terug zetten, omdat je em achterin de stal zet, heb je niet het probleem dat hij meteen de stal uitloopt. Als je al ziet of aanvoelt dat hij wil gaan lopen, kan je ook gewoon iets zeggen. Als hij op een gegeven moment weet dat hij moet stil blijven staan, krijgt hij ook niet de kans om je omver te lopen. Als het probleem verholpen is, kan je ook wel weer wat verder uitbreiden, dat hij de stal niet uit mag lopen.
Als hij je dus omver loopt, dan zet je em op zijn plek en ga je dit doen. Als hij voor de rest braaf is, hoeft hij ook niet per se op zijn plek te staan. Ik hoop dat het werkt, maar als mijn paard soms een beetje vervelend is, dat hij rondjes gaat lopen in de stal, zet ik hem ook altijd weer precies terug. Het is per paard meestal wel verschillend hoe je het moet oplossen, dus het is zoeken naar de juiste oplossing. Veel succes ermee!

2000_rachel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 12:35

Hoi, ik heb het opgelost. Ik ben bezig geweest met grondwerk.
En comandos op stem als ze nu de stal in wil zeg ik HO en steek ik mn hand op.
Eerst ga ik de stal in en dan mag zei.
Bedank allemaal!