mijn paard doet al een tijdje heel vreemd met zijn tong/mond. ik vraag me af of het luchtzuigen is. ik zal het proberen uit te leggen wat/hoe hij het precies doet.
Meestal na het eten. Maar ik kwam nu net op stal en toen was hij het weer aan het doen dus hij doet het al wat meer en langer. Hij gaat met zijn lippen heen en weer en knijpen soort soppen, ook met zijn tong over zijn lippen likken enz heel raar ziet het eruit vervolgens gaat hij schuimen en gaat hij beetje omhoog en omlaag met zijn hoofd hij maakt er beetje boer geluiden bij. Het geluid wat een luchtzuiger ook maakt alleen pakt hij niks vast.Het lijkt of die ook slikt maar dat weet ik niet zeker.
Is het omdat hij misschien steeds iets vast heeft zitten in zijn strot dat ie het niet weg krijgt of is dit echt luchtzuigen?
graag hoor ik reacties!!
Waratje
Geplaatst: 30-11-12 15:34
Het "soppen" herken ik niet zo, maar luchtzuigen kan heel goed zonder iets vast te pakken. Ik ken er diverse die het doen in de lucht, beetje spanning om de lippen en dan inknikken. Wat vaak een stuk helpt is als ze veel naar buiten kunnen (in een groep) en veel stengelig hooi beschikbaar hebben om te eten. Luchtzuigen is een stressreactie, vaak ook veroorzaakt door maagproblemen. Kauwen is ontspanning voor paarden en ze maken daarbij speeksel aan dat maagzuur neutraliseert en met veel hooi hebben ze steeds maagvulling en dus meer rust in hun lijf.
Misschien gebit even checken? Flinke haken of afwijkingen aan tanden en kiezen kunnen dit ook veroorzaken, mede omdat je paard het met name na het eten doet.
ralphtdw
Geplaatst: 02-12-12 11:57
een luchtzuiger hoeft niks vast te pakken wij hebben ooit een keer bij een paard gekeken en die deed ook iets met zijn tong. maar ik zal het toch even na laten kijken omdat hij dit is gaan doen hij kan wel ergens last van hebben. van zijn tanden dat die de pijn zo verzacht een luchtzuiger gaat ook vaak luchtzuigen omdat ze pijn in hun buik hebben van een maagzweer en zo kunnen er meer dingen natuurlijk zijn waardoor ze gaan luchtzuigen.
als jij je paard aan singelt reageert het paard hierop?