Hallo, Ik heb sinds een tijdje een shet jaarling. Maar nu het hij sinds een tijdje jeuk. En dan meestal jeuk aan zijn hoofd onder zijn hoofd op zijn achterbenen en op zijn buik en kont. Nu vraag ik me af waar het van kan zijn? Heeft iemand ook zoiets meegemaakt of weet hoe je dit kunt behandelen? Groetjes
Ik weet niet of hij goed is verhaard. Ik heb hem sinds 2 maandjes eni toen zat hij al dik in zijn wintervacht. Ja aan luis dacht ik ook wel. Ik ga morgen even met een Kam aan de slag. Hij krijgt elke avond een kwart muesli voor jonge paarden. En dan 1 x per dag een snoepje. En soms wat brokjes van pavo de muesli is van marstall Groetjes
Daar gaan we weer met die ijverige paarden klinieken. Dus je moet een mest monster brengen naar je DA en die gaat kijken of je een wormbesmetting hebt.
Maar via ierland kan je de wormspuiten ook zo bestellen.
Ik denk dat het iets van luis is, komt vaker voor bij de dik behaarde paardjes. Zeker omdat het de laatste tijd vochtig en niet heel koud is geweest. Even in de vacht kijken en de da bellen .
Mocht het zo zijn dat het geen luis is en niks met zijn vacht te maken heeft. Dan zou je ook nog kunnen kijken of hij misschien een lichte eiwit allergie heeft.. Eén van mijn shetjes heeft dat namelijk ook, en dat uit zich in enorme jeuk.
Emh nou ik heb eigenlijk geen idee. het was laatst in de aanbieding bij de welkoop voor paarden die weinig tot niks doen. Het zijn hele kleine brokjes Dat zou ook nog kunnen. Ik ben wel zenuwachtig voor maandag ben benieuwd wat eruit komt
Ik ga het proberen. Nee hij staat niet op het gras af en toe een uurtje maar hij staat in een inloopstallenetje met paddock en daar krijgen ze lekker hooi. Die zak heb ik helaas al weggegooid dat voer zit namelijk in een ton.
Ook heb ik hem vandaag een vitamine spuit gegeven. Van eigenmerk van de epplejack daar stond op paard 30 doceringen veulen 6 doceringen a-b pony 5 doceringen en een cd 7 doceringen Dus ik heb mijn shet jaarling 2 doceringen gegeven. Is dit te weinig En wanneer kAn ik het weer herhalen?
Komt op gras. Krijgt hooi. Krijgt ongemerkt toch aardig wat krachtvoer. Shet jaarling weegt, 100 tot 150 kg ??
Oorzaak van de jeuk is gewoon teveel suikers. Gras, vooral kort gras heeft in verhouding veel suiker. Hooi kan ook aardig suiker rijk zijn. Daarnaast dus die extra's in de vorm van kwart schepjes, enz., geeft in combinatie met hooi en grasveel suiker.
Als je nagaat dat een paardje van 150 kg maar 1,5 tot 3 kg hooi per dag nodig heeft. Dan zou ik drastisch gaan minderen op zijn rantsoen.
Ik ben een stalgenootje van toplinsey. De pony's staan in een paddock en daar staat op sommige plekken nog heel kort gras. Ook staat rondom de paddock gras waar ze ook van eten met hun hoofd door het hek dat gras is nu dus ook erg kort. Dus met dat korte gras klopt wel
Ariebren: Mij lijkt het wel handig om de meusli te blijven geven (marstall faser light). Daar zit namelijk niks in qua suikers maar wel de vitamine's en dat lijkt mij wel goed voor zijn weerstand
Ariebren
Geplaatst: 30-11-12 22:08
Elke muesli barst van de suikers. Vergeet niet de gewelde mais, (popcorn) en granen. Die suikers worden niet vermeld op de verpakking. Daarom ruikt het zo lekker en vinden paarden het lekker.
Een jaarling heeft wel wat extra eiwitten en mineralen nodig voor de groei van botten en spieren. Geef gewoon een podogrow 3 van de Pavo in de hoeveelheid omgerekend naar het gewicht van de Shet.