Verlatingsangst en dominantie probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Verlatingsangst en dominantie probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 17:25

Een merrie die ik train heeft verlatingsangst en een dominantie probleem..paard stond eerst met 2 andere paarden bij particulier,dit was geen probleem..paard was wel dominant onder het zadel maar met goed timen/doorzetten op te lossen.Beestje is de jaren ervoor niet fijn gereden..{weggedrukte rug/valse knik/scheef} en heeft lang met pijn gelopen..er werdt veel met het paard "gevochten" om het maar zo te zeggen..pijn is weggehaald en ik heb haar een paar maanden doorgereden,goed over de rug..recht gemaakt,netjes naar beneden etc. dit ging allemaal prima totdat..ze met zn 3en verhuisden naar een pensionstal..ze kwamen met zn 3en in stallen naast elkaar terecht waar ze elkaar niet konden zien.Paard heeft 3 dagen gesteigerd in de stal..overdag kwamen ze gelukkig al vrij snel buiten met zn 3en in een grote wei.
Maar toen begon het probleem al dat deze dame niet alleen mee wilde naar de stal..het is een dominantie merrie die duidelijk bij haar kudde wilde blijven..op stal was het een bonk zenuwen..in de binnenbak was er geen land mee te bezeilen..alleen maar hard willen aan de longe en iedere spier strak gespannen.
Nu dachten wij..kwestie van wennen..we gaan gewoon rustig ermee door..enfin..het is inmiddels een jaar later en madam vertoond nog steeds vervelend gedrag..ze staat inmiddels nog maar met 1 van die andere paarden..de andere hebben we ergens anders neer gezet omdat die 2 zo verschrikkelijk klitte.Maar nu klit ze dus heel erg aan het andere paard..als je er iets mee wilt doen moet je beide ophalen en op stal zetten maar in de binnenbak is het dus nog een ramp..ze is verschrikkelijk gespannen nog steeds daar..onderlipje begint al te klapperen als je naar de bak toe loopt..met longeren gaat het inmiddels wel..maar rijden is drama.
Paard is ook nog dominant en wil dus continu naar de uitgang..en doet er alles aan om daar te komen..steigeren..zich tegen de bakrand laten vallen..rodeosessies..alles..niet bepaald prettig zacht uitgedrukt.

Paard komt iedere avond in de binnenbak en dan wordt er mee gewandeld..beetje gespeeld..dit gaat goed..het gedrag lijkt erger te worden wanneer dit paard aan het werk moet..kan ik me iets bij voorstellen gezien haar eerder ervaringen maar het wordt zo allemaal wel heel lastig..wie heeft er tips?

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 12:45

Wat een zielig verhaal..
Klinkt als een paard die niet dominant is maar verschrikkelijk onzeker.
Daarom klit ze ook aan de andere paarden en wilt ze weg uit de bak, het is zelfs al zo ver gekomen dat zich dit uit met tegen de bak rand aan laten vallen :(
Ik zou beginnen haar zekerder te maken, eerst op stal dan pas in de bak. Eerst met een ander paard dan pas alleen. Is het niet mogelijk om terug te gaan naar die particuliere stal of zeg ik nu iets heel raars? Ik bedoel het schiet nu absoluut niet op, situatie wordt voor mens en paard gevaarlijk zo.

Elisa2

Re: Verlatingsangst en dominantie probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 17:22

Nee dat is helaas absoluut niet mogelijk..al denk ik dat het voor dit paard idd veel beter zou zijn op een kleine stal..we proberen haar zekerder te maken maar het is net of er geen vooruitgang inzit..bijna iedere avond gaat de eigenaresse even wandelen met het paard waar ze zo aan klit..inmiddels accepteert ze dat en hinnikt alleen nog maar..er staan dan wel altijd andere paarden omheen..in de bak zijn we begonnen met steeds dat paard erbij waar ze aan klit..alleen tja..volgende stap is toch zonder dat paard erbij..
We hebben meer dan een half jaar grondwerk nu gedaan in de bak en dit ging aardig goed..alleen onder het zadel begint ze echt te vechten..dat is toch dominatie ookal komt het mischien wel voort uit verschrikkelijke angst en onzekerheid..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 18:20

Vechten is niet per definitie dominantie. Dit paard is onzeker en vecht voor haar leven (in haar optiek).
Zonder het paard te zien is het niet echt mogelijk om passend advies te geven, maar het lijkt me wel dat de strategie die je volgt om het dier zekerder te maken niet werkt. Dus moet je een andere strategie kiezen, misschien met nog kleinere stapjes en meer ondersteuning van vertrouwde paarden en mensen.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 18:25

Moeilijk hoor, zo te lezen doen jullie wel erg je best voor haar. Ik vind het ook knap dat jullie zo geduldig met haar aan de gang gaan. Al wordt het af en toe wel gevaarlijk als ik het zo lees.
Hebben jullie er al eens iemand bij gehad om te helpen?
Misschien kan diegene jullie helpen haar zekerder te maken waardoor ze niet meer hoeft te vechten en het ook niet gevaarlijk wordt. Ik bedoel echt trainbaar is het paard zo niet en als ik het zo lees is het soms toch best wel link als ze zo door het lint gaat.
Veel succes!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 21:48

We gaan er iemand bij halen..ik vindt het zelf ook lastig..beestje heeft zo'n verleden..eerder was ze wel dominant onder het zadel..tenminste ik noem het nu dominant maar kan goed voortkomen uit angst voor pijn..enige wat het dier ken{de} was vechten met de ruiter en pijn in het lijf..pijn is opgelost..ik kon er eerder wel doorheen komen en dan was het goed..maar het was wel wisselend..soms was ze ronduit dwars en ik had wel het idee dat ze ook grenzen opzoekt..leiding probeert over te nemen..ook omdat ze dat gewend is/was te doen.

Paardentango

Re: Verlatingsangst en dominantie probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 08:51

Pijn is niet alleen lichamelijk, bang zijn is ook zeer pijnlijk. Vooral voor paarden, ze staan dicht bij hun instinct en we kunnen ze alleen iets 'uitleggen' met gedrag. Veel paarden worden dominant genoemd, maar zijn in het echt bang en worden toch behandeld als dominant.
Verstandige keuze om iemand mee te laten kijken, twee weten altijd meer dan een. Ben benieuwd, succes.