Problemen met mijn nieuwe paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LoekieLuc

Problemen met mijn nieuwe paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 21:03

Ten eerste: Dit is mijn allereerste topic.. geen idee of ik dit goed plaats.

Sinds een aantal maanden ben ik ,na het overlijden van mij grootste maatje, eigenaar van een prachtige jonge merrie.
Ik loop sinds twee weken tegen verschillende problemen aan.

Mijn merrie is 4 jaar, zadelmak maar onbeleerd en een behoorlijk gevoelig/temperamentvol paardje.

Ze was een ontzettende knuffelkont toen ik haar kocht.
Na twee weken wenmen aan haar nieuwe huisje ben ik langzaam begonnen het werk op te pakken.
Ik begon met grondwerk, netjes leren meelopen, stoppen en stapje achteruit, veel poetsen.
Hierna ben ik gaan loswerken, dit doe ik via de manier van Emiel Voest.
Het ging super goed! Ze was al zadelmak toen ik haar kocht dus ik heb een zadel laten aanmeten en ben begonnen met stukjes lopen met het zadeltje op, geen enkel probleem.
Bitje in en ondertussen natuurlijk ook rust momenten, spelen met vriendjes en zelf lekker uitbokken.

Hierna ben ik er opgeklomen, onder goede begeleiding.
Helemaal niets gaf ze hierom. Ze luisterde naar mijn stem en stond heel braaf.
Twee weken geleden liet ik haar los in de bak en draaide ze zich om en haalde met twee achterbenen naar mij uit, raak.
ik dacht dat het een vreugde bok was en heb er geen punt van gemaakt.
De volgende dag draaide ze zich weer om, en weer was ik niet snel genoeg en kreeg ik twee hoeven keihard op mijn benen.
Ik ben daarna gewoon doorgegaan maar ik was flink geschroken.
Mijn instructeur gebeld, die kwam en is met haar de bak in gegaan. Ze deed helemaal niets tegen hem.
Ik nam haar over en ze trapte mij gelijk weer.
Nu zit ik onder de blauwe eieren en ben ik, als ik heel eerlijk ben, bang van haar nu ze mij haast elke dag een trap verkoopt of in mijn arm bijt.
Ik durf haar niet mee te nemen, niet los te laten, niet te poetsen en verstijf als ik haar meeneem naar de bak/losgooiplaats/longeerkraal.

Ik krijg les, ik krijg hulp en ik ben geen 13 jarige beginner.
Dit is niet mijn eerste paard en niet het eerste paard dat ik inrij.
Alleen heb ik nu te maken met angst.. Angst die zo erg wordt dat ik begin te twijfelen over de verkoop van haar.

Kent iemand dit? Weet iemand of dit uitproberen is of vindt mijn paard mij gewoon niet leuk en ziet ze mij niet als leider?

ik hoop op tips of ervaringen van mensen die dit meegemaakt hebben..

CarinaR

Re: Problemen met mijn nieuwe paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:08

Zo... Die kreeg van mij toch een methode40...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:12

CarinaR schreef:
Zo... Die kreeg van mij toch een methode40...

hier 39 :j

Maar neem aan dat de ts dat ook wel heeft gedaan of niet ?
Wel een vreemd verhaal hoor.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:13

Wou net zeggen ben niet van de mep of schop, maar als ik bij herhaling tikkie kreeg,
dan ben ik ineens ook niet zo'n schatje meer en had maatje 42 op d'r achterste gestaan, of een flinke streep (veiliger qua afstand).
Ze zijn te groot en te sterk voor dit soort grapjes, 1 tik tegen je hoofd en het kan de laatste zijn.

Wat zei je instructeur?
Want die heeft het nu gezien.
Die kan het beter beoordelen dan wij hier.

(pas overigens wel op als je haar keer wel bestraft, dat ze niet nog even terug komt.)

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:15

Ik denk dat ze schijt aan je heeft....... zou zelf methode 39 er op loslaten. Is ze helemaal van lotje!

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:16

Inderdaad, als een paard zo link doet laat ik 'm even weten dat ik minstens net zo gevaarlijk kan zijn := des noods een longeerzweep mee, goed timen en meestal is het na 1 keer duidelijk en afgelopen... zielig? neuh in dit geval niet, als een paard in de kudde iets doet wat Not-Done is, kan ie ook een trap verwachten (wat nog veel harder aankomt), snapt elk paard. Je wil niet dat dit nog vaker gebeurt, want dan loopt het een keer wél fout af..
Laatst bijgewerkt door Klimop op 28-11-12 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:20

Even boktvertaling, methode 39/40 is dus een corrigerend schopje onder de bibs. ;)
Maar idd strenger zijn, zij zoekt grenzen op, jij moet ze bewaken. Corrigeer zoals een dominante merrie zou doen, dus met een goede tik en het liefst maatje 39/40.

LoekieLuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 21:22

Dat heb ik gedaan. maar het stopt niet en ik krijg op mijn tik zo'n grote reactie van haar: nog een keer uithalen, steigeren en met haar voorbenen slaan, dat ik nu ook bang ben om die tik te geven.
Mijn instructeur gaf tips mee om te oefenen maar ik krijg alsnog klappen van haar en hierdoor gaat mijn angst niet weg..

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:25

Dan wordt het tijd voor de zweep. Zodra ze uithaalt, een flinke reis over d'r kont. Of over haar voorbenen, als ze daarmee slaat. Als je haar nu niet aan pakt, heeft ze het van je gewonnen. Zij slaat dus dan mag je best keihard terug slaan!

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:26

Ik ben vaak te flauw met mijn paard, maar dit zou ik niet pikken..
Toen ik der net had, was longeren een probleem. Ze liep op amper 2m van me, en bokte.. Daarbij viel ze naar binnen, was dus best gevaarlijk voor mij. Mijn oplossing: achter haar eens goed met de zweep knallen, en lopen appelflap!
Ondertussen loopt ze op gepaste afstand, en bokt ze de andere kant op :+

Ik zou iets vaker een tik moeten geven (als paardjelief me weer eens mee sleurt bv :+), maar zou in jouw geval écht niet twijfelen.
Geef haar verdorie een tik, eentje die ze voelt! Je hebt 'geluk' dat ze jou trapt, en niet iemand anders, dan heb je de poppen helemaal aan het dansen.. Als je dit toe laat, doet ze binnenkort misschien wél bij anderen.. Of ze breekt je arm, trapt tegen je hoofd, of weet ik veel..

Maar goed; het gaat hier om ANGST, lees is. Dat had ik met m'n vorige paard dus ook.. Ik kan je maar 1 tip geven: neem zoveel mogelijk les, en zorg ervoor dat JIJ meer vertrouwen in haar krijgt. Ze speelt met je voeten; zet haar op haar plaats voor je helemaal niet meer durft, en eindigt zoals mij (ik heb hem moeten verkopen, wat niet makkelijk was, want ondertussen viel ie zowat iedereen aan := ). Ik nam destijds wel les om te longeren :+ Maar die ondersteuning hadden we nodig, en heeft geholpen. Alleen zaten wij al te diep, en durfde ik écht niet meer.

Heel veel succes! Laat je niet doen! Ze zijn inderdaad veel te groot & sterk voor dit soort spelletjes!
Ik en mijn paard spelen regelmatig 'tikkertje', maar ze verdorie goed genoeg hoe dicht ze wel en niet mag :j Je paard is nog jong; als je consequent bent/blijft, krijg je het hopelijk snel opgelost!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:27

LoekieLuc schreef:
Dat heb ik gedaan. maar het stopt niet en ik krijg op mijn tik zo'n grote reactie van haar: nog een keer uithalen, steigeren en met haar voorbenen slaan, dat ik nu ook bang ben om die tik te geven.
Mijn instructeur gaf tips mee om te oefenen maar ik krijg alsnog klappen van haar en hierdoor gaat mijn angst niet weg..

Kan me voorstellen. Vind het ook een hele vreemde reactie van je paard aangezien je op dat (eerste) moment ook niets van haar vroeg.
Ik denk dan aan iets met hormonen ofzo....vind het echt raar gedrag.

Kan je instructeur er niet een poosje mee aan de gang, kijken of zij het bij hem ook gaat doen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:28

LoekieLuc schreef:

Oke, vergeet even onze adviezen.
Want als je bang bent en ze is niet gek, dat heeft ze ook door aan je lichaams houding dan gaat het niet werken,
dan krijg je inderdaad dat ze gewoon terugkomt.
Dan moet je toch voor je eigen veiligheid er echt hulp bij halen die je kan helpen.
Want als ze jou aanvalt gaat dat natuurlijk een keer fout.

Als je iets zoals dit doet, moet je het met 200 % overtuiging doen het moet vanuit je hele wezen komen als soort explosie.
Anders is je overtuigingskracht 0 en had je jezelf beter niet in die beroerde postitie kunnen plaatsen.

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:31

Ik kan me voorstellen dat je bang bent geworden, wat een klotestreek van je paard.
Echter is dit wel "uittesten" en staat zei nu boven aan.
Pak de longeerzweep, eventueel 2, en als ze het nog een keer doet had ik die zweep toch op haar hoofd geslagen zou ik je zeggen :=

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:31

Sjolvir schreef:
Want als je bang bent en ze is niet gek, dat heeft ze ook door aan je lichaams houding dan gaat het niet werken,

Maar ze was niet bang, tis toch raar dat het paard zomaar aanvalt terwijl zij wordt losgelaten in de bak??

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:32

:oo ! Die kan een flinke mep met de zweep krijgen! Is ze nou helemaal!! Paarden zijn zoveel groter en sterker als de mens... Een verkeerde klap kan fataal zijn.... Direct afstraffen dus!
Een Foei of een auw gaat niet werken hoor :n

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:32

superwoman schreef:
Sjolvir schreef:

Maar ze was niet bang, tis toch raar dat het paard zomaar aanvalt terwijl zij wordt losgelaten in de bak??

Ik denk dat de 1e x perongeluk is geweest. :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:34

Maar ondertussen niet meer, want het is bij herhaling gebeurt ook nadat instr. er was en paard komt terug.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:34

amarial schreef:

Citaat:
De volgende dag draaide ze zich weer om,

En dan valt het paard de dag erna weer aan, terwijl ze los is??
Ik vind dat niet logisch :n
Laatst bijgewerkt door superwoman op 28-11-12 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:35

Jeetje, heftig, vervelend voor je dat ze je zo te pakken heeft. Sommige paarden zoeken echt je grenzen op. En blijkbaar heeft ze een gevoelig punt geraakt. Wellicht zijn er redenen waarom ze agressief is, misschien ging het leerproces te hard, is ze aan het puberen, etc. Wat ook de reden is, je moet nu een manier vinden om met je angst om te gaan om de leiding te behouden. Je krijgt meerdere tips om duidelijk naar haar te zijn, je grenzen aan te geven. Maar zolang je angst voelt, gaat dit niet oprecht overkomen. Wellicht moet je een stap terug doen in het leerproces, alleen datgeen doen wat je zeker weten aandurft, zoveel mogelijk onder leiding van je instructeur.

Ik vraag me overigens ook af of ze nog steeds een knuffelkont is en/of je andere gedragswijzigingen hebt ontdekt. Wellicht kan je een filmpje maken, ook voor jezelf, zodat je de nonverbale communicatie tussen jullie kan observeren. Inderdaad, wat anderen ook al vragen: wat zegt je instructeur?

Zelf heb ik ook een merrie die in het begin enorm over mijn grenzen ging. Toen ik haar kocht was ze een braaf paard. Maar blijkbaar deed ik wat verkeerd. Mijn merrie sloeg of beet niet (daarvoor is ze te veel een dame) maar ze kon wel flink door mij heen lopen. Me negeren, staken, mij meeslepen, of mij van de plek duwen als zij angstig werd. Ik heb het eerste jaar daarom flink geïnvesteerd in grondwerk en veel gedaan onder begeleiding van deskundigen. En alleen datgene gedaan wat ik zeker weten beheerste. Zo kreeg ik een gevoel van controle.

En oh ja, ik heb een paardentolk ingeschakeld. Ik was ten einde raad namelijk, ik hoopte dat de tolk mij kon vertellen wat het probleem was. Ik durf het bijna niet te melden, maar sindsdien heb ik geen problemen meer met mijn paard. De tolk gaf mij enkele tips, die blijkbaar hout sneden. Sinsdien heb ik weer een braaf paard, waar ik overigens zeer duidelijk naar moet blijven.

Misschien niet te snel opgeven. Vaak kom je met een ander paard dezelfde soort problemen tegen...
Laatst bijgewerkt door EvelienKiss op 28-11-12 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:35

LoekieLuc schreef:

Lijkt erop dat je paard heel goed in de gaten heeft hoe jij je voelt, het feit dat ze het níet doet bij iemand die (blijkbaar) steviger in z'n schoenen staat, zegt genoeg. Een tik in combinatie met angst, zal een paard natuurlijk minder snel accepteren (onderdanig paard die zomaar een trap uitdeelt kan een nog hardere terug verwachten) maar ik snap dat het moeilijk is om je angst in één keer kwijt te raken... zij vindt daarentegen dat jij onder haar in rang staat en ik denk dat je een aantal signalen die ze eerder heeft afgegeven, gemist heb. Daardoor is de situatie nu al zo gevaarlijk dat er imo weinig andere opties zijn dan bij elke tik een flinke knal terug te geven... misschien niet de manier om respect te krijgen, maar eerst moet het uithalen afgelopen zijn voordat je verder kunt werken :)
Laatst bijgewerkt door Klimop op 28-11-12 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:36

Dat weet je nooit, of de eerste keer per ongeluk was. Maar hoe dan ook, aanpakken die trut. ik zou bij zo een in staat zijn om er een zweep op stuk te slaan.
Wat de reden ook is van dit gedrag, het is niet goed te praten. Een paard mag nooit gericht slaan naar mensen.

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:36

superwoman schreef:
amarial schreef:

Citaat:
De volgende dag draaide ze zich weer om,

En dan valt het paard de dag erna weer aan, terwijl ze los is??
Ik vind dat niet logisch :n

Als je een goed slim paard hebt, die je perongeluk de 1e x mept, dan zou het wel kunnen.
Ik ken het paard niet, maar hier op stal hebben we ook zo'n slimpie :j

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:37

een vreugdebok die verkeerd gaat kan gebeuren, maar een 2e keer? Die had van mij ook vliegles gekregen
Volgende keer longeerzweep mee en als die het in dr hoofd haalt om een hoefje op te tillen met een flinke brul van je af jagen
Zoiets zijn geen grapjes, levensgevaarlijk

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:38

Oh oliebol, ik zie het voor me hahaha..... eigenaar geeft paard vliegles, paard stuitert over de omheining met een sierlijke boog de bak uit !

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:40

Het is zo makkelijk te zeggen pak dr aan, pak d'r aan. Met zweep, met schoenmaat weet ik veel wat. Maar TS heeft angst en daar helpt een zweep of de grootste schoenmaat niet bij. Dit paard moet opgevoed worden en dat lukt niet als je angst hebt. En ik spreek uit ervaring.
Dan heb je iemand nodig die jou begeleid en die jou van je angst afhelpt en de merrie opvoedt. En dat zal niet mee vallen. Goede begeleiding in essentieel. Ik kan je zo geen advies geven wie je daar bij zou kunnen inschakelen omdat ik niet bij jou uit de buurt kom en er te weinig kennis voor heb. Maar ik vind het te makkelijk gezegd om maar te zeggen: pak die zweep of schop onder de kont.