Remweg met paard in de wagen/trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DendroFleur

Remweg met paard in de wagen/trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 19:51

Ik heb pas een bekeuring van 200 euro gekregen omdat ik net door rood was gereden. Baal er wel van want heb voor het groene licht gas geminderd en toen ik naar mijn idee niet meer zou kunnen stoppen, ben ik weer harder gaan rijden. Helaas werd het dus oranje en kon ik naar mijn idee niet meer remmen en pakte net rood mee.
Ik heb een beroep aangetekend maar dat is afgewezen. Ik wil nu dus kijken of aantonen, dat het met een dier achterin verkeerslichten heel lastig kunnen zijn.
Je mag er max 70 rijden, denk dat ik eerst 60 ben gaan rijden en daarna weer richting 70. Het licht schijnt 4 sec op oranje te hebben gestaan. Daarna 0.8 sec op rood.
Er gaat natuurlijk ook reactietijd vanaf.

Hij hard kan ik rijden om binnen die 4 sec min reactietijd veilig stil te kunnen staan?

Weet iemand of er officiele cijfers van bekend zijn. Weet ze alleen van personenauto's maar daar staat niemand achterin.

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:56

Lijkt me onhaalbare zaak. Ik ga zelf altijd langzamer rijden als het groen is. Ga er van uit dat het rood is als ik er ben. Je kunt veel tijd steken in een verweer, maar ik denk niet dat je veel kans maakt.

Maar dat is je vraag niet. Ik denk dat je max 30 km kan rijden om in 4 seconden te kunnen stoppen. En dat vind ik dan nog best hard. Vraag eens na bij een rijschool. Die weten dit soort dingen meestal wel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:41

Nee, daar bestaan geen cijfers voor. Binnen 4 sec stilstaan, inkl reactietijd en dat ook nog enigsinds aangenaam voor het paard doen, dan kom je niet heel veel verder dan zo'n 10km/h!

Maarre, je uitgangspunt deugd al niet: stoplichten springen vlak voor je neus op rood, ALTIJD!!!! tenzij bewezen dat het niet zo is........

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:47

Ik heb jaren terug ook zo'n bekeuring gehad.
Kwam aanrijden, verkeerslichten op groen, minder vaart naar een gangetje van 50 (70 max snelheid) en springt op oranje en kon kiezen of doorrijden en paard comfort bieden of vol in de ankers en paard met haar tandjes op de voerbak en ik met mijn tandjes op het stuur, ik heb voor de eerste gekozen, tis even zuur...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:52

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:54

Idem, doe het ook zo, rem af voor stoplichten ook al zijn ze groen.
Ga uiteraard geen 30 rijden op 80 km weg, maar ca 50 soms iets langzamer.
Tot het point of no return, dan nog groen = bij gassen en doorrijden.
En ja, ooit zal ik dan vast nog wel een bekeuring krijgen voor zo'n actie, mijn vader reed eens mee en vroeg zich dat ook af.
Mijn redenatie, rij nu zo'n 10 jaar met een trailer, de 1e bekeuring daarvoor moet nog komen, dus tja,
zal zuur zijn, balen en vloeken, maar dat heb ik dan maar een keer over voor mijn paarden.

Heb in het verleden paar keer noodstop moeten maken met trailer 2 x met 80 km per uur en 1 x met 50.
Dan vloek je nog harder en hoor je heleboel gestommel achter je en roep je uit automatisme SORRY dwars door de auto, maar daar heeft dat paard ook geen snars aan.

Kortom hier nog iemand die vast wel een keer een roodlicht met trailer bon zal krijgen, ooit.

Je kan natuurlijk wel proberen bezwaar te maken.
Bv als het erg druk was dat je mee moest met overige verkeer en niet zomaar kon remmen. Maar kans op aanrijding door door rood rijden weer groter.
(dat is natuurlijk lastiger als er verder in geen velden of wegen verkeer te zien is, hoewel dan kans op iemand platrijden met rood weer kleiner is)
Hmmm, ook niet echt helder.

Ariebren

Re: Remweg met paard in de wagen/trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:00

Toevallig heb ik afgelopen week diverse malen dit probleem gehad.
Licht springt op oranje als je vlakbij bent.
Gewoon doorrijden en dan kan bij het passeren met de trailer het licht naar rood springen.

Maar een auto met trailer is korter dan een vrachtwagen met aanhanger.
Hebben die vrachtwagens dan ook elke keer dat probleem ??

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 22:18

Vrachtwagens kunnen hard remmen. Wel kans dat de lading gaar schuiven al staat dat beter vast dan een paard.
Nadeel was dat er van de zijkant ook niks aan kwam want dan had ik nog meer rekening gehouden dat het rood werd.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:20

De meeste vrachtwagens pakken echt het oranje licht.
Die gaan echt niet vol in de ankers.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:24

Volgens het RVV, artikel 68: http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/H ... 28-11-2012

De regel is dat je bij groen moet doorgaan, bij oranje stoppen of doorgaan en bij rood stoppen.
Daarbij is het ook nog eens zo dat je dit voor de stopstreep moet kunnen doen (artikel 79).
Lukt het niet met de normale toegestane snelheid voor de stopstreep tot stilstand te komen bij oranje, dan hoef je dat volgens het RVV dus ook niet te doen, want dan bestaat die verplichting niet.
Sterker nog: het is zelfs een gebod om door te gaan

b. geel licht: stop; voor bestuurders die het teken zo dicht genaderd zijn dat stoppen redelijkerwijs niet meer mogelijk is: doorgaan;

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:29

josie schreef:
Volgens het RVV, artikel 68: http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/H ... 28-11-2012

De regel is dat je bij groen moet doorgaan, bij oranje stoppen of doorgaan en bij rood stoppen.
Daarbij is het ook nog eens zo dat je dit voor de stopstreep moet kunnen doen (artikel 79).
Lukt het niet met de normale toegestane snelheid voor de stopstreep tot stilstand te komen bij oranje, dan hoef je dat volgens het RVV dus ook niet te doen, want dan bestaat die verplichting niet.
Sterker nog: het is zelfs een gebod om door te gaan

b. geel licht: stop; voor bestuurders die het teken zo dicht genaderd zijn dat stoppen redelijkerwijs niet meer mogelijk is: doorgaan;

Probleem hier is het begrip "redelijkerwijs" Ik denk niet dat ik een rechter zo gek krijg om achterin de trailer te gaan staan om te ervaren wat een noodstop doet...........
Ik ben weleens midden op het fiets- voetpad tot stilstand gekomen, feitelijk zelfs met m'n neus OP het kruisende vlak. Doorrijden was op die plek echter ECHT GEEN OPTIE!! Ik wordt er niet meer warm of koud van..........

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:34

Een keertje vol in de ankers gaan met de paarden in de trailer geeft meer problemen bij de eigenaren van de paarden als de paarden zelf.
Ik probeer het ook te voorkomen, maar als het moet !!!

De oploop rem en remmen van de trailer werken goed.
(Bovag keuring doen met je trailer)
Dan maar een grote dreun achterin, maar we rijden verder met een hele trailer en gezonde paarden. :7

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:37

Ariebren schreef:
Een keertje vol in de ankers gaan met de paarden in de trailer geeft meer problemen bij de eigenaren van de paarden als de paarden zelf.
Ik probeer het ook te voorkomen, maar als het moet !!!

De oploop rem en remmen van de trailer werken goed.
(Bovag keuring doen met je trailer)
Dan maar een grote dreun achterin, maar we rijden verder met een hele trailer en gezonde paarden. :7

Op dat laatste durf ik toch geen garanties af te geven.........
Zolang er andere alternatieven zijn dan "boem" maak ik geen noodstops; er zijn maar zeeeeer zelden geen alternatieven.........

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:39

Maar op een polderweg ineens uit je blinde hoek door die dikke raamspijlen een auto zien op een dwarsweg dan wil je wel.
Of de sloot in, of de boel in puin, of een grote dreun achterin.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:55

Ariebren schreef:
Maar op een polderweg ineens uit je blinde hoek door die dikke raamspijlen een auto zien op een dwarsweg dan wil je wel.
Of de sloot in, of de boel in puin, of een grote dreun achterin.

Daarom ben ik zo blij met mijn ouwe Range Rover: overzicht door smalle raamspijlen.......
Enne, heeft jouw rij-instructeur je nooit geleerd: verwacht het onverwachte....

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:08

Ik heb leren auto rijden in de stad.

Nu ik in de polder woon weet ik wat polder blindheid is op die lange rechte wegen met een kruising.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:12

Ariebren schreef:
De meeste vrachtwagens pakken echt het oranje licht.
Die gaan echt niet vol in de ankers.

Diegene die 1 a 2 x daar een bekeuring voor hebben gekregen die trappen echt wel op het middelste pedaal of ze passen hun snelheid dusdanig aan dat ze wel kunnen remmen/stilstaan.

ikke schreef:
stoplichten springen vlak voor je neus op rood, ALTIJD!!!!

9 vd 10 wel helaas! Irritant is dat hè. En dan heb je ook nog mensen die achter je rijden die daar geen begrip voor hebben.(dat je langzamer gaat rijden,je rekening ermee houd dat er een levend dier in staat)

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:19

[quote="Sjolvir"]Idem, doe het ook zo, rem af voor stoplichten ook al zijn ze groen.
Ga uiteraard geen 30 rijden op 80 km weg, maar ca 50 soms iets langzamer.
Tot het point of no return, dan nog groen = bij gassen en doorrijden.
En ja, ooit zal ik dan vast nog wel een bekeuring krijgen voor zo'n actie, mijn vader reed eens mee en vroeg zich dat ook af.
Mijn redenatie, rij nu zo'n 10 jaar met een trailer, de 1e bekeuring daarvoor moet nog komen, dus tja,
zal zuur zijn, balen en vloeken, maar dat heb ik dan maar een keer over voor mijn paarden.

Heb in het verleden paar keer noodstop moeten maken met trailer 2 x met 80 km per uur en 1 x met 50.
Dan vloek je nog harder en hoor je heleboel gestommel achter je en roep je uit automatisme SORRY dwars door de auto, maar daar heeft dat paard ook geen snars aan.

Kortom hier nog iemand die vast wel een keer een roodlicht met trailer bon zal krijgen, ooit.

Hier ben ik het helemaal mee eens ! :j
Zelf doe ik het ook al bijna 30 jaar zo !
Nog nooit een bekeuring gehad.......maar die zal nu binnenkort wel een keer komen ;)

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:20

Oh oh... ik zie aankomen dat dit het zoveelste rijden-met-de-trailer topic gaat worden, dat ontaardt in een ver-pis wedstrijdje tussen Ariebren en ikke.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:28

Kunnen ze beter af gaan spreken en kijken wie het beste door de lichten heen rijdt :P :+